شناسهٔ خبر: 26081273 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همزمان با تشکیل فراکسیون مشترک صدر و العامری

ائتلاف الفتح و قانون برای تشکیل دولت آینده رایزنی کردند

تهران - ایرنا - نوری المالکی رهبر حزب دولت قانون با شیخ 'قیس الخزعلی' نماینده ائتلاف الفتح برای تشکیل دولت آینده عراق دیدار و گفت وگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، حزب دولت قانون در انتخابات اخیر پارلمان عراق 26 کرسی و ائتلاف الفتح به رهبری 'هادی العامری' 47 کرسی مجلس را بدست آوردند.
دفتر نخست وزیر اسبق عراق در بیانیه ای که در صفحه رسمی 'فیسبوک' اش منتشر کرد، آورد: آخرین تحولات جاری عراق و آینده روند سیاسی کشور از جمله موضوعاتی مورد بحث میان رهبر دولت قانون و نماینده ائتلاف الفتح بود.
دیدار المالکی و الخزعلی ساعاتی پس از آن صورت می گیرد که ' هادی العامری ' رهبر ائتلاف الفتح با 'مقتدا صدر' رهبر ائتلاف سائرون دیدار و گفت وگو کرد.
در ادامه بیانیه تاکید شده است: نوری المالکی و الخزعلی بر ضرورت تلاش مشترک برای تشکیل یک ائتلاف ملی همه جانبه با هدف مشارکت تمامی گروه های عراقی در تدوین برنامه آینده دولت تاکید شد.
'احمد الاسدی ' سخنگوی ائتلاف الفتح پیوستن دیگر گروه های پیروز انتخابات پارلمانی چون 'النصر' به ریاست حیدر العبادی و دیگر گروه های 'کرد' به این فراکسیون مشترک را دور از انتظار ندانست و افزود: هدف تشکیل این فراکسیون بزرگ مشترک، دولتی قوی است که آرمان های مردم عراق را برآورده سازد.
رایزنی گسترده میان ائتلاف های پیروز چهارمین انتخابات پارلمانی عراق به ویژه گروه هایی که حائز بیشترین کرسی در این انتخابات شده اند، برای تشکیل دولت آینده این کشور همچنان ادامه دارد.
در همین راستا، چند روز گذشته نیز'رعد الحیدری' از رهبران جریان حکمت به ریاست 'عمار الحکیم'(با 19کرسی) 18 خرداد گذشته از امضای سند توافق تشکیل یک فراکسیون بزرگ میان این جریان با ائتلاف سائرون و جریان 'الوطنیه' به ریاست 'ایاد علاوی' (دارای 20 کرسی) خبر داده بود.
براساس قانون اساسی عراق، بزرگترین فراکسیون مجلس، دولت را تشکیل می دهد، نظام اداره این کشور مبتنی بر نظام پارلمانی است.
انتخاب نخست وزیر، رئیس جمهوری، رئیس مجلس و وزیران کابینه مرتبط با انتخابات پارلمانی است.
در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که 22 اردیبهشت 97 با مشارکت 44.5 درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی، بیشترین آراء را به دست آوردند.
دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دمکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سیدعمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند.
شبس**9363**1917

نظر شما