شناسهٔ خبر: 26075403 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختلاف گروههای کرد عراقی بر سر نتایج انتخابات تشدید شد

اربیل– ایرنا- همزمان با تشدید اختلاف سران گروههای سیاسی در مرکز، تقسیم گروههای کرد عراقی بعد از نتایج انتخابات پارلمانی عراق به موافقان و مخالفان آن بر شدت تنش های داخلی این گروهها افزوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در پی تاکید 'فاضل میرانی'دبیر دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق بر همکاریهای مشترک با اتحادیه میهنی کردستان عراق به عنوان احزاب موافق نتایج انتخابات، سایر گروههای کرد عراقی به عنوان مخالفان نتایج انتخابات بر پایان همکاریهای سیاسی با احزاب حاکم تاکید دارند.
'هوشیار عبدالله' عضو کرد پارلمان عراق و یکی از اعضای برجسته جنبش تغییر با اشاره به پایان همکاریهای سیاسی با حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق اظهار داشت: جنبش تغییر، جماعت اسلامی کردستان عراق، ائتلاف دموکراسی و عدالت و اتحاد اسلامی می توانند با همکاری با یکدیگر موازنه سیاسی را در کردستان عراق حفظ کنند.
به زعم وی، بر همه مردم کردستان عراق روشن شده است که بعد از برگزاری همه پرسی در منطقه کردستان عراق رهبری این منطقه بدست افراد غیرمسئول افتاده است.
نامبرده در ارتباط با توافقنامه پیشین همکاری جنبش تغییر و اتحادیه میهنی کردستان عراق با همدیگر تاکید کرد این توافقنامه به تاریخ پیوسته است.
این در حالی است که کماکان دو حزب حاکم بر کردستان عراق خواهان همبستگی احزاب کرد عراقی در بغداد می باشند.
فاضل میرانی دبیر دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق اخیرا اعلام کرد علیرغم مخالفت احزاب معارض کرد عراقی با همپیمانی با دو حزب حاکم اما آنها به تلاشهای خود در این خصوص ادامه خواهند داد.
در پی برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در روز 22 اردیبهشت، تعدادی از احزاب و رهبران سیاسی عراق مدعی دستکاری آرا مردم شدند و برهمین اساس پارلمان چهارشنبه گذشته خواستار شمارش دستی آراء به جای شمارش الکترونیکی شد.
در کردستان عراق نیز شش حزب مخالف شامل احزاب جنبش تغییر، جماعت اسلامی کردستان عراق، اتحاد اسلامی کردستان عراق، حرکت اسلامی کردستان عراق، حزب کمونیست کردستان عراق و ائتلاف دموکراسی و عدالت با ادعای تقلب سیستماتیک از سوی دو حزب حاکم (حزب دموکرات و اتحادیه میهنی) بویژه استفاده آنها از نیروهای امنیتی در این زمینه، اعلام کردند نتایج انتخابات را تا پیش از بازشماری دستی آرا به رسمیت نخواهند شناخت.
در حالی که قرار بود تا اواخر هفته جاری شمارش دستی شروع شود، روز یکشنبه گذشته یکی از مراکز نگهداری صندوق های رای در بغداد به شکل عمدی به آتش کشید شد و اکنون این نگرانی وجود دارد که مراکز دیگری نیز به آتش کشیده شده تا جلوی شمارش دستی آراء گرفته شود.
همزمان اختلاف رهبران سیاسی عراق درخصوص راهکارهای خروج از این بحران نیز تشدید شده است.
در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که با مشارکت 44.5 درصد واجدین شرایط برگزار شد، فهرست های انتخاباتی 'سائرون' (مقتدا صدر) با 54 کرسی، الفتح (هادی العامری) با 47 کرسی، النصر (حیدر العبادی) با 42 کرسی در رتبه اول تا سوم قرار گرفته اند.
دولت قانون (نوری المالکی) با 26 کرسی، دمکرات (مسعود بارزانی) با 24 کرسی، الوطنیه (ایاد علاوی) با 20 کرسی، جریان حکمت (سیدعمار حکیم) با 19 کرسی و اتحادیه میهنی (کوسرت رسول جانشین جلال طالبانی) با 18 کرسی در رده های بعدی قرار گرفته اند.
خاورم**351**2**380

نظر شما