شناسهٔ خبر: 26051596 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تأیید لو رفتن سؤالات یک امتحان نهایی

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: سؤالات یکی از امتحانات نهایی دانش آموزان، امسال قبل از آغاز، لو رفته است.

صاحب‌خبر -

میرحمایت میرزاده در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: طبق گزارشی که وزارت آموزش و پرورش به کمیسیون داده است سؤالات یکی از امتحانات نهایی دانش آموزان امسال قبل از شروع امتحان لو رفته است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: سؤالات لو رفته مربوط به امتحان نهایی دانش آموزان بوده است که در یک منطقه و توسط یک شخص انجام شده است.

وی گفت: سؤالات این درس ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از امتحان منتشر شده بوده و به همین علت تعداد افرادی که به سؤالات دسترسی پیدا کردند محدود بوده است، اما مسؤولان آموزش و پرورش اعلام کرده اند که با منتشر کننده سؤالات این امتحان برخورد قانونی داشتند.

میرزاده تأکید کرد: طبق گزارش آموزش و پرورش سؤالات سایر امتحانات به سرعت اصلاح شده و با حذف مراکز قرنطینه سؤالات در استان ها؛ سؤالات امتحانات نهایی به طور مستقیم از وزارت آموزش و پرورش به حوزه‌های امتحانی ارسال شده است.

وی گفت: پیش از اجرای این طرح، سؤالات امتحانی از وزارتخانه به مراکز استان‌ها و از مراکز استان‌ها به محل قرنطینه مراکز آموزش و پرورش ارسال می‌شد و در برخی مواقع سؤالات از روز گذشته در اختیار استان‌ها قرار می‌گرفت که این موارد در برخی مناطق سبب لو رفتن سؤالات می‌شد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2293808" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2150462/2293808?width=400&height=300"></script></div>

­

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: به علت اینکه سؤالات لو رفته زمانی در اختیار دانش آموزان قرار می‌گرفته که امکان کمترین سوء استفاده از آن‌ها بوده است بنابراین اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس موضوع برگزاری مجدد امتحان لو رفته را پی گیری نکردند.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2293809" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2150462/2293809?width=400&height=300"></script></div>

وی گفت:​ دقت آموزش و پرورش برای صیانت از سؤالات امتحان نهایی کمتر از سازمان سنجش نیست، اما بالاخره در هر دستگاهی ممکن است خطای انسانی وجود داشته باشد.

میرزاده افزود: تعدد امتحانات نهایی و سؤالات آن و همچنین حوزه‌های امتحانی دانش آموزان در استان‌ها و حتی مناطق محروم بالا است و تا زمانی که روش آموزشی به صورت متمرکز اداره می‌شود ما شاهد چنین تخلفاتی خواهیم بود.

وی همچنین به طرح جذب معلمان حق التدریس، مربیان پیش دبستانی و نهضتی آموزش و پرورش بدون شرکت در آزمون استخدامی اشاره کرد و گفت: تاکنون دو بار مصوبه کمیسیون آموزش در این باره به صحن علنی فرستاده شده که در صحن علنی رأی نیاورده است و نمایندگان خواستار اعلام میزان نیاز آموزش و پرورش از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور شده اند.

میرزاده افزود: در کمیسیون فرعی برنامه و بودجه نیز دیروز موضوع تعیین تکلیف معلمان حق التدریس مطرح شد که مخالف برنامه ششم توسعه که خواستار جذب معلم تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است عنوان شد و رأی نیاورد.

وی گفت:​ متأسفانه تا به امروز آموزش و پرورش آمار دقیقی از معلمان حق التدریس و مربیان پیش دبستانی و نیرو‌های نهضتی در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار نداده است تا نمایندگان ملت در این باره تصمیم درستی را اتخاذ کنند.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2293810" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2150462/2293810?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما