شناسهٔ خبر: 26034892 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

رهبران آمریکا و کره شمالی وارد سنگاپور شدند

در انتظار دیدار 20میلیون دلاری

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل: «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته (یکشنبه) وارد سنگاپور شدند. به نظر می‌رسد همه چیز برای یک دیدار تاریخی مهیا شده است. این نشست در هتل مجلل جزیره «سنتوزا» سنگاپور برگزار خواهد شد. این اولین بار است که یک رهبر کره شمالی با رئیس جمهوری از آمریکا که در مسند قدرت است، دیدار می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاروان حامل «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی متشکل از 20 خودرو از جمله یک آمبولانس و فیلمبردارانی از تلویزیون کره شمالی در خیابان‌های سنگاپور به حرکت درآمد. صدها سنگاپوری در خیابان‌های محل تردد اون تجمع کرده بودند تا عبور مرسدس بنز لیموزین که بطور عادی عبورش در سنگاپور حتی برای نخست‌وزیر ممنوع است را شاهد باشند. 
همچنین گفته می‌شود همراه با رهبر کره شمالی یک هواپیمای ترابری ساخت روسیه که حامل اقلام غذایی، خودرو، سلاح‌های مجاز و سایر تجهیزات مورد استفاده کیم جونگ اون، باشد، وارد فرودگاه چانگی سنگاپور شده است. 
اون ساعاتی پس از ورود به سنگاپور با «لی هسین لونگ»، نخست‌وزیر سنگاپور در کاخ ریاست‌جمهوری ایستانا دیدار کرد. رئیس جمهور آمریکا نیز قرار است با نخست وزیر سنگاپور ملاقات کند.
تدابیر شدید امنیتی
کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تدابیر امنیتی که برای حفاظت از اون، در دیدارش با ترامپ، اتخاذ می‌شود بسیار سختگیرانه و فراتر از تدابیر امنیتی اتخاذ شده در دیدار ۲۷ آوریل میان دو کره باشد. گرچه این تدابیر ممکن است بیشتر نمایشی برای پخش زنده تلویزیونی باشند.
بر اساس اظهارات دیپلمات‌های آگاه از تدابیر امنیتی اشخاص مهم در سنگاپور، محل برگزاری این نشست، راه‌ها و هتل‌های مرتبط از سوی نیروهای پلیس سنگاپور پوشش داده می‌شود.
دولت سنگاپور، جزیره سنتوزا واقع در جنوب این کشور را که بنا است این نشست در آن صورت گیرد، به فهرست مناطق رویداد ویژه اضافه کرده است و در نتیجه نیروهای پلیس بررسی‌های سختگیرانه‌تری را بر روی مردم و املاک شخصی و همچنین سیستم‌های صوتی عمومی و پرواز هواپیماها صورت می‌دهند.
بر اساس اعلامیه‌ای که از جانب مسئولان هوانوردی سنگاپور منتشر شده، خطوط هوایی این کشور در جریان مذاکرات آمریکا و کره شمالی مشمول محدودیت‌هایی خواهد شد که ممکن است تاخیرهایی را در یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های آسیا به دنبال داشته باشند.
نشست 20 میلیون دلاری
نخست وزیر سنگاپور اعلام کرده است که صورتحساب میزبانی از نشست تاریخی رهبران آمریکا و کره شمالی در این کشور به حدود 20 میلیون دلار می‌رسد.
به گزارش آسوشیتدپرس، به گفته «لی‌هسینگ لونگ»، نخست وزیر سنگاپور این هزینه‌ای است که سنگاپور مایل به پرداخت آن است و هزینه‌های امنیتی نیمی از این رقم را به خود اختصاص می‌دهد.
پیش بینی ترامپ
در آستانه این نشست تاریخی «دونالد ترامپ» تاکید کرد که می‌تواند مسیر این نشست و اینکه بی‌نتیجه خواهد بود یا خیر را حدس زده و زمان «کیم جونگ اون» را تلف نکند.
به گزارش آسوشیتدپرس، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در یک کنفرانس خبری این نشست را یک فرصت تکرار نشدنی دانسته است. 
ترامپ در این کنفرانس خبری با تاکید بر آن که برای یک ماموریت صلح نشست گروه هفت را به مقصد سنگاپور ترک می‌کند، گفته است که هدف روشنی در سر دارد و آن متقاعد کردن «اون» به کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای خود در ازای حمایت‌هایی از جانب آمریکا است. ترامپ عنوان کرد که مسیر این نشست غیرقابل پیش بینی و وابسته به اتفاقات لحظه‌ای است.
ترامپ معتقد است که رهبر کره شمالی فرصتی برای رقم زدن یک اتفاق بزرگ برای مردمش را دارد که تیم او با روحیه‌ای مثبت وارد اولین دیدار تاریخی مقام‌های دو کشور در چنین سطحی خواهد شد.
با این حال ترامپ تاکید کرده است که نتایجی که او می‌خواهد یعنی خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره نیاز به زمان دارد.
او در عین حال اعلام کرده است که ممکن است این نشست به جایی نرسد و شانس زیادی وجود دارد که در نهایت چنین  خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه جزیره کره عملی نشود. البته شانس بیشتر از آن این است که احتمالا نیاز به مدت زمانی خواهد داشت و فرایندی برای آن نیاز خواهد بود. ترامپ موفقیت این نشست را وابسته به شخصیت کیم جونگ اون و روی آوردن او به یک مذاکرات واقعی عنوان کرده ست.
ترامپ «اون» را یک شخصیت ناشناخته معرفی کرده است که مردم شناخت خیلی زیادی درباره او ندارند. رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده است که فکر می‌کنم که او قرار است در مسیری مثبت شگفتی ایجاد کند؛‌ خیلی زیاد و در مسیری مثبت؛ ما شاهد آن خواهیم بود.
رئیس جمهوری آمریکا معتقد است که در همان اولین دقیقه خواهد فهمید که آیا نشست سنگاپور که پیش از این یکبار در معرض لغو شدن قرار گرفت، موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر.
او گفته است: «چطور این اتفاق می‌افتد؟ در اولین تماس حس من به من خواهد گفت. این کاری است که من انجام می‌دهم. می‌دانید که گفته‌اند که در پنج ثانیه اول شما متوجه خواهید شد که از کسی خوشتان می‌آید یا خیر؟ تا حالا این مساله را شنیده‌اید؟ من فکر می‌کنم که خیلی سریع متوجه خواهم شد که قرار است اتفاقی خوب بیفتد یا خیر. من قرار نیست که زمان خودم را تلف کنم و قرار هم نیست که زمان او را تلف کنم.»
احتمال گشایش سفارت آمریکا در کره شمالی
با وجود همه اظهارنظر‌های که ترامپ اخیرا مطرح کرده است، اما به نظر می‌رسد او به دنبال ایجاد روابط دیپلماتیک با کره شمالی و حتی گشایش سفارت ایالات متحده در این کشور آسیایی است.
به گزارش اسپوتنیک، دو منبع مطلع در نشست سنگاپور این مساله درباره گشایش سفارت آمریکا در کره شمالی مورد بررسی و بحث قرار گرفته است. نظر ترامپ این است که ما می‌توانیم در این باره گفتگو کنیم. این مساله روی میز مذاکره است. اجازه دهید ببینیم چه می‌شود. البته ما این مساله را بررسی می‌کنیم. چیزی وجود ندارد که مانع بررسی آن شود. منابع مطلع معتقدند که این مساله یکی از بی‌شمار مسائلی است که در نشست سنگاپور میان ترامپ و کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
دستگیری دو خبرنگار
در حاشیه اتفاقات این دیدار، پلیس سنگاپور اعلام کرده است که‌ دو خبرنگار وابسته به رسانه‌های کره‌ جنوبی هنگامی که قصد ورود به اقامتگاه سفیر کره شمالی در این کشور را داشتند به اتهام ورود غیرقانونی دستگیر شدند. به گزارش رویترز، این دو خبرنگاری برای یک شبکه خبری کره‌ جنوبی موسوم به شبکه KBS NEWS کار می‌کردند. مقام‌های سنگاپور روز گذشته (یکشنبه) اعلام کردند که این دو خبرنگار کره‌ جنوبی به کشورشان مسترد می‌شوند.

نظر شما