شناسهٔ خبر: 25993313 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

امن ترین نقطه آسیا/ علل انتخاب سنگاپور به عنوان محل برگزاری دیدار اون و ترامپ

مجله تایم در مطلبی به بررسی علل انتخاب سنگاپور به عنوان محل برگزاری نشست سران دو کشور کره شمالی و آمریکا پرداخت.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /پایگاه اینترنتی مجله تایم در مطلبی به بررسی علل انتخاب کشور سنگاپور برای محل برگزاری نشست آتی سران دو کشور کره شمالی و آمریکا پرداخت. سنگاپور به عنوان محل نخستین دیدار کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا انتخاب شده است. پیش از این به نظر می رسید، نقطه صفر مرزی بین دو کره و  یا کشور سوئیس به واسطه سنت بی طرفانه‌اش، بهترین مکان برای برگزاری این دیدار باشد. این در حالی است که در نهایت سنگاپور محل دیدار سران کره شمالی و آمریکا انتخاب شد.

در این مطلب 6 دلیل برای علت انتخاب سنگاپور عنوان شده است:

ایمنی و ضریب امنیتی بالا در سنگاپور

سنگاپور بالاترین رتبه در حفظ نظم و خدمات امنیتی و اطلاعاتی را در میان کشورهای جهان دارد. بر اساس گزارش سایت «SafeAround»، سنگاپور امن ترین کشور در آسیا است و رتبه ششم را در میان امن ترین کشورهای جهان از آن خود کرده است. این کشور یکی از بزرگترین و حرفه ای ترین نیروهای امنیتی در جهان را دارد و نزدیک به 6 میلیون شهروند آن مجبور به خدمت نظامی اجباری هستند.  از سوی دیگر، سنگاپور پایین ترین آمار جرم و جنایت را در میان کشورهای جهان دارد. به همین منظور، می توان تقریبا امیدوار بود نشست آتی ترامپ و کیم جونگ اون در فضایی با ضریب امنیتی بالا  و به دور از هر گونه خطری برگزار شود.

تجربه بالا در برگزاری نشست های ویژه

سنگاپور همواره یکی از اماکن معتبر برای برگزاری نشست های سالیانه است. چندی پیش اجلاس «شانگری لا» با حضور صدها تن از سران و میلیاردرهای جهان در این کشور برگزار شد. این کشور در سال 2015، میزبان نخستین دیدار بین روسای جمهور چین و تایوان از سال 1949 بود. این نشست با موفقیت و بدون هیچ حاشیه ای برگزار شد.

سنگاپور نزدیک است

مسیر هوایی پیونگ یانگ به سنگاپور حدود 7 ساعت است. رهبر کره شمالی چندی پیش در سفر 24 ساعته با قطار به پکن  رفت. با این حال، سنگاپور به پیونگ یانگ بسیار نزدیکتر از سوئیس است. در صورتی که نشست در سوئیس برگزاری می شد هواپیمای رهبر کره شمالی باید برای دریافت سوخت در یک کشور توقف می کرد. ولی انتخاب سنگاپور، این مشکل را برای کره شمالی حل کرد.

سنگاپور ثروتمند است

سنگاپور به واسطه اقتصاد قوی، کشور ثروتمندی است. این کشور بخشی از هزینه های برگزاری نشست سران کره شمالی و آمریکا را متقبل شده است. «انگ هن»، وزیر دفاع سنگاپور چندی پیش گفت: برگزاری این نشست برای ما هزینه دارد. ولی ما مایل هستیم هزینه این نشست را پرداخت کنیم تا نقشی در این دیدار تاریخی داشته باشیم. گفته می شود در صورتی که این دیدار در محل دیگری برگزار می شد، هزینه ها برعهده دو طرف مذاکره بود.

سنگاپور کشوری بی طرف است

نزدیک به 4 دهه است که سنگاپور با پیونگ یانگ روابط دیپلماتیک دارد. این کشور به واسطه بی توجهی به تحریم های سازمان ملل علیه کره شمالی، خودش نیز در بخش هایی مشمول تحریم ها قرار گرفت. پیش از سال 2016، شهروندان کره شمالی بدون ویزا به سنگاپور سفر می کردند. سنگاپور مقصد خرید، گردش و تفریح، و درمان برای شهروندان کره شمالی بود. کیم جونگ نام، برادر ناتنی رهبر کره شمالی پیش از ترور شدن در فوریه 2017 در فرودگاه کوالالامپور، مالزی، مدت ها در سنگاپور زندگی کرد. از سوی دیگر، سنگاپور یکی از مهمترین شرکای تجاری و امنیتی آمریکا نیز است.

سنگاپور کشور ضعیفی نیست

کشورهای کوچکی در سراسر جهان وجود دارند که از فشارهای اعمال شده از سوی آمریکا رنج می برند. با این حال، قوانین مدون در سنگاپور حتی آمریکا را مجبور به اطاعت از خود کرده است. به عنوان مثال، در سال 1994 دولت سنگاپور یک نوجوان آمریکایی را که به دزدی و خشونت محکوم شده بود، طبق قوانین این کشور، شلاق زد. مقامات قضایی سنگاپور حتی با درخواست تجدید نظر واشنگتن برای این نوجوان موافقت نکردند. این رویداد در آن زمان به تنش میان دو طرف منجر شد.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در تاریخ 12 ژوئن (22 خرداد) در سنگاپور برای نخستین بار با یکدیگر دیدار می کنند.  / باشگاه خبرنگاران

 

 

 

نظر شما