شناسهٔ خبر: 25888559 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شکار پایدار از الزامات مورد وفاق تمام متخصصان و مجامع علمی مرتبط با حفاظت حیات وحش است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شکار پایدار از الزامات مورد وفاق تمام متخصصان و مجامع علمی مرتبط با حفاظت حیات وحش در راستای حفظ تنوع زیستی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست ، حمید ظهرابی افزود : شکار پایدار از الزامات مورد وفاق تمام متخصصان و مجامع علمی مرتبط با حفاظت حیات وحش در راستای حفظ تنوع زیستی است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص جوی سال جاری و تاخیر احتمالی در زمان جفت گیری حیات وحش طوری برنامه ریزی شده که در مناطق سردسیر که عموما زایمان با کمی تاخیر انجام می شود، پروانه شکار صادر نشود چرا که تعداد معدودی از افراد گله ممکن است با چند روز تاخیر زایمان کنند.
ظهرابی افزود: بنابراین تمام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز استرس در حیات وحش صورت گرفته است و پروانه شکار صادره برای شکار جنس نر صادر شده که در این فصل کاملا از ماده ها و بره ها و بزغاله ها جدا هستند.
پروانه شکار برای شکارچیان داخلی و خارجی صادر می شود و برای بومیان نیز سهمیه ای به قیمت بسیار پایین پیش بینی شده است ، شکار پایدار ابزاری شناخته شده برای حفاظت و مدیریت حیات وحش در جهان به شمار می رود. نقطه قوت این طرح کاهش فشار به زیستگاه ها و حیات حش و پخش کردن زمان بندی انجام شکار و بازگرداندن منافع حاصل از شکار به جوامع بومی و محلی و بهبود حفاظت منطقه و در اجرای برنامه مدیریت گونه های جانوری بوده است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اصلاح فصل شکار با مشورت کارشناسان، متخصصان و حتی شکارچیان علاقه مند طبیعت کشور و با هدف کاهش و پخش کردن فشار ناشی از حضور شکارچیان در زیستگاه و دور شدن از فصول حساس جفت گیری، حاملگی و زایمان صورت گرفته است.
 

نظر شما