شناسهٔ خبر: 2577213 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آیت الله العظمی نوری همدانی:

انقلاب مرزهای جغرافيايی را در نورديد/مردم‌سالاری دينی پايه و اساس نظام

سمنان - مرجع عاليقدر جهان تشيع با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ايران عامل بيداری مستضعفان جهان و پريشانی مستكبران شده است گفت: این انقلاب مرزهای جغرافيايی را در نورديده و پيش می رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، ‌ آيت الله العظمی حسين نوري همداني صبح چهارشنبه در ديدار با علما، فضلا، ‌ائمه جمعه و جماعات استان سمنان در محل امامزاده يحيي(ع) سمنان اظهار داشت: این استان داراي امتيازات فراوانی از جمله مردمی ممتاز با فرهنگ بالاي ديني، ‌ ولايت‌مدار و شهيد‌ پرور است كه توفيق ديدار اين مردم را از نعمات پروردگار مي‌دانم.

وی بيان كرد: ‌استان سمنان خطه‌اي  عالم خيز بوده كه علمايي برجسته‌ را تحويل انقلاب و نظام داده است كه همچون ستاره‌ اي در آسمان فقاهت مي درخشند.

آیت الله نوری همدانی در سمنان

شغل روحانيان پر فضيلت و پر افتخار است

اين مرجع تقلید، خطاب به علما و روحانيان جمع حاضر با یادآوری وظيفه بسيار سنگين جامعه روحانیت، گفت: در حقيقت علما و روحانيان ادامه دهنده راه رسولاني هستند كه پيام‌هاي آسماني را به مردم ابلاغ مي‌كنند.

آيت الله نوري همداني با بيان اينكه افتخارمان اين است كه از سربازان لشكر امام عصر (عج) ‌هستيم، افزود: علم و كار طلاب و روحانيان يك شغل پر فضيلت و پر افتخار است چرا كه در اين شغل سخن از قال الله و قال الصادق بارها و بارها به گوش مي رسد.

وی اظهار داشت:‌ ملبس شدن به لباس طلبگي اصول و شروطي دارد كه افرادي همچون سيدمرتضي ها اين شروط را در خود اجرايي كردند كه به آن مقامات فاضله دست يافتند.

اخلاص و همت بلند و جدييت از اصول و شروط طلبگي

وی، اخلاص و همت بلند و جدييت را از اصول و شروط طلبگي عنوان كرد و افزود: همت بلند، اراده و جديت از لوازم طلبگي و بسيار تأثيرگذار است و در حقيقت افراد سست و تنبل در اين راه توفيقي ندارند.

آيت ‌الله نوري همداني از ديگر اصول و شرايط طلبگي را نظم، تلاش و كوشش و فراگيري ادبيات قلم برشمرد و گفت: طلاب و روحانيان بايد صاحبان قلم و بيان باشند و يادگيري ادبيات فارسي و عربي را مد نظر قرار دهند.

وي با اشاره به آيات و روايات فراواني كه در فضيلت كار و شغل طلبگي بيان شده است، افزود: خداوند طالبان علم را دوست دارد و همچنين آمده است كه فرشتگان الهي پر و بال خود را به زير پاي طلاب فرش مي كنند.

آیت الله نوری همدانی در سمنان

مردم‌سالاري ديني پايه و اساس نظام جمهوري اسلامي ايران است

اين مرجع تقليد با بيان اينكه علما و روحانيان بايد در صحنه خدمت، ارشاد و هدايت مردم، رفع مشكلات و حوائج مادي و معنوي آنها حضور داشته باشند گفت: يك عالم بايد مردمي زندگي كند و برخوردي متواضعانه و كريمانه با مردم داشته باشد.

آيت الله نوري همداني گفت: اگر مي‌خواهيم حرفمان در دل توده مردم اثركند بايد در كنار مردم باشيم و همانطور كه پيامبران الهي ابتدا به سراغ مردم مي‌رفتند و در كنار آنها بودند و بدينوسيله در مقابل فرعون‌ها و نمرودها قيام شكل مي‌گرفت و پيروزي‌ها حاصل مي‌شد.

وي با تاکید بر اينكه مردم ولي نعمت ما هستند، گفت: نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران نظامي بر پايه مردم سالاري ديني شكل گرفته است.

طلاب و روحانيان مطالعه وصيت‌نامه‌هاي شهدا را وظيفه خود بدانند

آيت الله نوري همداني، مطالعه وصيت‌نامه‌هاي شهدا را يكي از وظايف طلاب و روحانيان علوم ديني برشمرد و گفت: طلاب وارث انبيا هستند؛ بنابراين بايدكار انبياء را انجام دهند.

وي از ديگر وظايف ديگر طلاب را توجه به تعليم، تعلم و تربيت عنوان كرد و افزود: طلاب بايد در حوزه‌هاي علميه بر مسئله تعليم، تعلم و تربيت توجه داشته باشند.

اين مرجع تقليد شیعیان با برشمردن مراحل طلبي از جمله، ‌اصول طلبگي، ‌خدمت به مردم، تعليم و تعلم افزود: از ديگر اصول و شرايط طلبي مبارزه عليه ظلم و ظالم است.

آیت الله نوری همدانی در سمنان

انقلاب اسلامي ايران عامل بيداري مستضعفان جهان

آيت الله نوري همداني گفت: در هيچ دوره‌اي، انقلابي به عظمت انقلاب اسلامي ايران رخ نداده است كه يك نفر فقيه فرزانه، حماسه آفرين، قهرمان علم و بيان، ‌فريادگر بيداري، ‌ عالمي مجاهد و قدرتمند همچون امام خميني(ره) كه با دلي به وسعت دريا و اراده‌اي به بلنداي كوه‌ها بتواند چنين قيام و تحولي ايجاد كند.

وي گفت: انقلاب اسلامي ايران عامل بيداري مستضعفان جهان و پريشاني مستكبران شده است و مرزهاي جغرافيايي را در نورديده و پيش مي‌رود.

اين مرجع تقلید با اشاره به حضور قابل توجه و بسیار موثر طلاب و روحانيان در عملیاتهای دوران هشت سال جنگ تحميلي گفت: تعداد طلاب حاضر در جنگ بيش از ساير اقشار نشان افتخار حوزه‌هاي عمليه است و به فرموده امام خميني(ره) "طلاب رساله عمليه خود را با مركب خون نوشتند".

آيت الله نوري همداني در خاتمه گفت: امروز كه در جنگ نرم قرار داريم استكبار جهاني به سركردگي آمريكا و اسرائيل جنگ عليه تشيع و اسلام به راه انداخته‌اند و با ايجاد داعش و گروه‌ هاي تكفيري سعي در صدمه رساندن به اسلام و مسلمين دارند؛ بنابر اين در اين زمان وظيفه ما بسيار حساس است و بايد توجه داشته باشيم كه مردم را در صحنه نگه داريم.

نظر شما