شناسهٔ خبر: 25702386 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تدابیر روزه‌داری ویژه انواع مزاج‌ها

نمایندگی همدان

مدیر طب‌سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: طب‌سنتی، برای هر فرد و مزاج تدابیر اختصاصی دارد به طوری که تنظیم دقیق دستورات بر طبق مزاج هر فرد، به عهده پزشک مجرب یا فرد مزاج‌شناس مطلع است.

صاحب‌خبر -

دکتر مامک هاشمی‌حبیب‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تدابیر روزه‌داری ویژه افراد لاغر اندام با مزاج گرم(مزاج گرم و خشک) اظهار کرد: از آنجایی‌که روزه گرفتن باعث افزایش حرارت بدن می‌شود، این افراد باید غذاها و میوه‌های سرد و چیزهایی که حرارت را فرو می‌نشانند، بیشتر استفاده کنند. از طرفی مصرف موادغذایی با طبع گرم و هرآنچه باعث گرمی بدن می‌شود، برای آنها بسیار مضر است.

وی رعایت مواردی چون مصرف غذاهای معتدل یا با طبع سرد در وعده سحری و افطار، پرهیز از به‌کار بردن ادویه، سیر و پیاز در غذاها، پرهیز از مصرف سرخ کردنی‌ها، مصرف خورش‌های ترش و ملین مثل خورش آلو و تمرهندی، پرهیز از مصرف زیاد گوشت مگر در غذاهای آبکی، مصرف عرقیات سرد و نوشیدنی‌های سرد مانند عرق کاسنی و شاه‌تره، شربت خاکشیر و شربت آبلیمو در فاصله افطار تا سحری، پرهیز از فعالیت زیاد در طول روز و انجام ورزش‌های سنگین، داشتن خواب کافی به ویژه نزدیک ظهر یا بعدازظهر، استراحت کافی در مکان‌های خنک، پرهیز از پیاده‌روی در آفتاب، استفاده از حمام با آب ولرم و دوری از فضاهای تنش‌زا و ناراحت‌کننده و پرهیز از عصبانیت را به افراد گرم و خشک توصیه کرد.

هاشمی‌حبیب‌آبادی درباره افراد با هیکل درشت و مزاج گرم(مزاج گرم و تر) نیز گفت: کسانی‌که مزاج گرم و تر دارند نیز مانند صفراوی مزاج‌ها از گرمی و حرارت ناشی از روزه‌داری در امان نیستند اما تحمل این حرارت برای افراد گرم و تر راحت‌تر بوده و بدن آنها در نتیجه روزه گرفتن به سلامتی نزدیک می‌شود.

وی رعایت مواردی نظیر مصرف غذاهای با طبع معتدل و در صورت حرارت زیاد بدن، مصرف غذاهای سرد، پرهیز از مصرف گوشت‌ها و غذاهای خیلی گرم، مصرف نوشیدنی‌های خنک و آب کافی در فاصله بین افطار تا سحری، فعالیت روزانه باید در حدی باشد که موجب تشنگی زیاد و خستگی نشود، اعتدال در خواب و پرهیز از خوابیدن بلافاصله بعد از سحری و استراحت کافی و انتخاب آب و هوای معتدل برای مکان استراحت و خواب را افراد گرم و تر توصیه کرد.

این متخصص طب‌سنتی، روزه گرفتن برای افراد لاغر با مزاج سرد(مزاج سرد و خشک) را به علت ضعف قوای جسمی اندکی دشوار دانست و افزود: این افراد باید تغذیه خوب داشته باشند و غذاهای مقوی و خونساز مصرف کنند بنابراین رعایت مصرف موادغذایی مقوی در وعده سحر و افطار، خوب جویدن غذا و پرهیز از پرخوری، مصرف مایعات کافی و نوشیدنی‌ها به ویژه شربت عسل و آبلیمو در فاصله افطار تا سحری(حدود سه لیوان)، استراحت، خواب، تحرک و ورزش در حد اعتدال، حمام روزانه با آب ولرم، مصرف غذاهای آبکی و با کیفیت مانند خورش‌هایی که در آن‌ها از گوشت تازه استفاده شده، پرهیز از موادغذایی یبوست‌زا در ماه مبارک رمضان و پرهیز از خوابیدن بلافاصله بعد از صرف غذا و فاصله انداختن بین غذا و خواب حداقل یک ساعت و نیم برای آنها توصیه می‌شود.

وی درباره افراد چاق یا درشت اندام با مزاج سرد(مزاج سرد و تر) نیز اظهار کرد: روزه گرفتن برای افراد با مزاج سرد و تر بسیار مفید است. بسیاری از بیماری‌های سرد که در تن این افراد به وجود می‌آید به واسطه روزه گرفتن درمان می‌شود. روزه گرفتن به از بین رفتن چاقی و دفع سموم در بدن این افراد نیز کمک می‌کند البته ممکن است برخی افراد از ترس ضعف و تشنگی در طول روز به پرخوری روی آورده، نتیجه عکس بگیرند.

هاشمی‌حبیب‌آبادی به افراد سرد و تر توصیه کرد با رعایت مواردی چون مصرف غذاهای مقوی و خونساز ولی در مقدار کم، خوب جویدن غذا، پرهیز از پرخوری، خوردن میوه همراه غذا و مصرف همزمان غذای خام و پخته، مصرف شربت عسل در فاصله افطار تا سحری، پرهیز از خواب زیاد در طول روز، تحرک و ورزش معتدل برای جلوگیری از سستی و کسلی، مصرف نمک طبیعی (نمک معدن یا دریا) در غذاها و پرهیز از مصرف مواد سرد مانند ماست و ترشی‌ها همراه غذا از روزه‌داری در جهت سلامتی خود بهره بگیرند.

انتهای پیام

نظر شما