شناسهٔ خبر: 25686118 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تغییر زمان آزمون سراسری سال ۹۸ قطعی نیست

وزیر آموزش و پرورش گفت:​ تغییر زمان برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها برای سال ۹۸ قطعی نیست.

صاحب‌خبر -

انتقال دانش آموزان پایه هفتم به مدارس استعداد‌های درخشان آزاد استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سیدمحمد بطحایی در حاشیه مراسم رونمایی از برنامه نظام سنجی شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس در جمع خبرنگاران افزود: تغییر زمان آزمون سراسری باید با توافق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش باشد.

وی با بیان اینکه تغییر زمان برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها در جلسات مشترک مطرح شده است، تأکید کرد: تاکنون این تغییر زمان رسمی و قطعی نشده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رونمایی از برنامه نظام سنجی شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس گفت:​ این سامانه با همکاری جهاد دانشگاهی از ۸ ماه پیش آغاز شده است و اکنون به بهره برداری می‌رسد.

وی با قدردانی از جهاد دانشگاهی برای همکاری در این زمینه افزود: این برنامه، بخشی از نظام شایستگی کارکنان دولت است که یک طرح ۳ ساله خواهد بود و با همکاری جهاد دانشگاهی در آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

حساب یکپارچه مدارس فعال می‌شود

وزیر آموزش و پروش با بیان اینکه زمینه‌ها برای اجرای حساب یکپارچه مدارس فراهم می‌شود، گفت: ابهامات حقوقی آن به زودی برطرف خواهد شد.

بطحایی افزود: حساب یکپارچه مدارس موجب انضباط بیشتر در دریافت‌ها و پرداخت‌های مدارس خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون بودجه سال ۹۷ اعتباری برای پرداخت آب و سوخت مدارس در نظر گرفته شده است، گفت: آئین نامه اجرایی اختصاص این اعتبار برای پرداخت تعرفه‌های مدارس تدوین نشده است.

بطحایی افزود: همه ساله در این زمان کمک والدین به مدارس مطرح می‌شود، این کمک‌ها به صورت داوطلبانه خواهد بود و به هیچ وجه اجباری نیست.

وی با ابراز امیدواری از این که دولت بتواند تمام هزینه‌های مورد نیاز مدارس را بپردازد و گفت: در شرایط کنونی کشور بخشی از هزینه‌های مدارس را دولت تقبل می‌کند و انجمن اولیا و مربیان باید به عنوان رابط اولیا با مدارس هزینه‌های مورد نیاز مدرسه را با خانواده دانش آموزان در میان بگذارند و این هزینه‌ها به صورت داوطلبانه از سوی اولیاء دانش آموزان پرداخت شود.

بطحایی افزود: تمام کمک‌های داطلبانه اولیا به مدارس به منظور ارتقا کیفیت خدمات در مدارس خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سوء استفاده برخی از مدارس غیردولتی از لغو آزمون استعداد تحصیلی در پایه هفتم گفت: برگزاری آزمون تحصیلی برای پذیرش دانش آموزان در پایه هفتم در برخی مدارس غیر دولتی صورت گرفته است که قانونی نیست.

وی با اشاره به اینکه گروه کارشناسی به منظور بررسی این موضوع تشکیل شده است، افزود: آموزش و پرورش قاطعانه با متخلفان برخورد خواهد کرد.

بطحایی اضافه کرد: برخی از مدارس غیرانتفاعی اعلام کرده اند که این آزمون‌ها پیش از ابلاغ رسمی آموزش و پرورش انجام شده است و در آن زمان غیرقانونی نبوده است.

انتقال دانش آموزان پایه هفتم به مدارس استعداد‌های درخشان آزاد است

وزیر آموزش و پرورش گفت: انتقال دانش آموزان پذیرفته شده به مدارس استعداد‌های درخشان از دیگر مدارس دولتی و غیردولتی برای پایه هفتم آزاد خواهد بود.

بطحایی افزود: اولیای دانش آموزانی که داوطلب حضور در مدارس استعداد‌های درخشان پایه هفتم هستند، اکنون فرزندانشان را در مدارس مورد نظرشان نام نویسی کنند.

وی اضافه کرد: در صورت پذیرش دانش آموزان در این مدارس، انتقال آنان از دیگر مدارس دولتی و غیردولتی به مدرسه «سمپاد» بلامانع است.

وزیر آموزش و پرورش درباره آزمون ورود به پایه هفتم متوسطه مدارس استعداد‌های درخشان نیز گفت: برای مهر امسال (۹۷)، صرفا آزمون هوش و استعداد سنجی صورت می‌گیرد.

بطحایی افزود: به هیچ وجه آزمون‌های استعداد تحصیلی در چهارگزینه‌ای که پیش از این برای ورود به مدارس استعداد‌های درخشان برگزار می‌شد، امسال برگزار نخواهد شد.

وی از اولیای دانش آموزان داوطلب شرکت در مدارس تیزهوشان نیز خواست تا به هیچ وجه کتاب‌های کمک آموزشی و کلاس‌های آمادگی این آزمون را جدی نگیرند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: حذف آزمون‌های مکرر دوره ابتدایی که براساس نظر کارشناسی آموزش و پرورش موجب اختلال تحصیلی شده مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش است.

بطحایی اضافه کرد: برای سال ۹۸ نیز با هماهنگی شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیمات مقتضی به منظور کاهش گام به گام آزمون‌های دوره ابتدایی اتخاذ می‌شود و به موقع نیز به خانواده‌های دانش آموزان اطلاع رسانی خواهد شد.

نظر شما