شناسهٔ خبر: 25664933 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بایدها و نبایدهای غذایی در ماه مبارک رمضان

بندرعباس - ایرنا - ماه مبارک رمضان فرصتی برای سلامت جسم و روان، استراحت بدن، پالایش روح و تزکیه نفس است و در این میان دانستن و رعایت نکات مرتبط با تغذیه در این ماه می تواند سلامت جسمی را به ارمغان آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، همزمانی ماه مبارک رمضان با روزهای بلند و گرم سال، لزوم داشتن یک برنامه غذایی صحیح که متنوع، متعادل و متناسب باشد را برای روزه‌داران می ‌طلبد.
اگر چه برای روزه داران واقعی فواید روزه از نظر آثاری که بر جسم آن ها دارد اهمیت کمتری نسبت به آثار روحی آن دارد اما به هر حال در روایات بر این نکته تاکید شده که گذشته از آثار معنوی، روزه در سلامت جسمی روزه داران هم موثر است.
متخصصان تغذیه می گویند ماه مبارک رمضان اگر با عادت های غذایی نادرست همراه شود، می تواند سلامت افراد را در معرض خطر قرار دهد و از همین رو دانستن بایدها و نبایدهای تغذیه ای برای روزه داران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
کارشناسان تغذیه در خصوص اهمیت رعایت نکات تغذیه ای در ماه مبارک رمضان می گویند: براساس تحقیقات به عمل آمده تغذیه در طول ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است و با تغذیه صحیح می توان مواد سمی را از بدن خارج کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان و متخصص تغذیه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: رعایت تغذیه متعادل، مصرف آگاهانه تمامی گروه های اصلی غذایی و خوردن سه وعده غذا در ایام ماه مبارک رمضان و روزه داری ضروری است.
دکتر سید حسین داودی بیان داشت: تغذیه در ماه رمضان باید به صورت وعده ‌های تقسیم‌ شده شامل افطار، شام، پس از شام و سحر باشد و حذف هر یک از این وعده‌ ها اشتباه است و در هیچ‌ کدام از این وعده ‌ها هم نباید پرخوری شود.
وی با تاکید بر پرهیز از غذاهای سرخ شده و چرب در وعده های سحر و افطار، افزود: مصرف غذاهای پر پروتئین و پر فیبر به صورت سالم، مانع از افت قند خون تا حد بسیار بالایی می شود و فرد کمتر احساس ضعف می کند.
داودی ادامه داد: بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در روزه‌داری، آب است که البته می‌توان آن را با کمی آب ‌لیموی تازه طعم دار کرده و نوشید.
وی اظهار کرد: شربت آبلیمو کم شیرین سبب ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را در روزه داران برطرف می کند و از دیگر نوشیدنی ‌های ماه رمضان شربت خاکشیر و تخم شربتی است که خنک کننده و ضد عطش‌ بوده و می‌توانند آب را درون دانه‌های خود نگه دارند و به تدریج آن را به بدن برسانند.
داودی با تاکید بر پرهیز از مصرف نوشابه های گازدار و غذاهای چرب و شور در وعده سحری، گفت: برای پیشگیری از بوی آزار‌دهنده دهان در طول روز نیز، از مصرف سیر و پیاز در وعده سحر باید پرهیز کرد.
این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه تغذیه در ماه مبارک رمضان باید متنوع، متعادل و متناسب باشد، تصریح کرد: متنوع به این معنی است که از همه گروه‌های مواد غذایی استفاده شود و متعادل یعنی بر اساس هرم غذایی، مواد غذایی را مصرف کنیم و متناسب به این معنا که میزان کالری دریافتی با میزان فعالیت، نیاز و جثه خودتان تناسب داشته باشد.
داودی با اشاره به اهمیت رعایت نکات تغذیه ای در وعده های افطار تا سحری، گفت: یکی از اشتباه های تغذیه ای روزه داران، مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین و چرب به هنگام افطار است.
وی بیان داشت: روزه داران باید توجه داشته باشند که مصرف بیش از حد این مواد، باعث تشنگی می‌ شود و مصرف زیاد نوشیدنی‌ ها، به‌ ویژه مایعات خنک، با رقیق کردن اسید و آنزیم ‌های دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم و جذب مواد غذایی شده و مشکلاتی مانند درد شکم و نفخ را ایجاد می‌ کند.
این متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال که آیا روزه سبب کاهش وزن می شود، گفت: در کسانی که به نحو صحیح روزه می گیرند و دو وعده غذایی نسبتا سبک در سحری و افطار میل می کنند، روزه سبب کاهش وزن می شود.
وی ادامه داد: زمانی که یک وعده غذایی در هنگام روزه داری حذف می شود، کالری دریافتی کمتر از نیاز بدن بوده و برای تامین آن از چربی ذخیره در بدن استفاده می شود و به این ترتیب وزن کاهش می یابد.
داودی ابراز داشت: اما اگر غذای مصرفی در سحر، افطار و تا هنگام خواب، در حد نیاز بدن و یا حتی بیشتر باشد، افراد به دلیل کاهش فعالیت بدنی، ممکن است دچار اضافه وزن نیز شوند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در خصوص مصرف داروها در ماه رمضان ،گفت : روزه داران نباید تحت هیچ شرایطی خودسرانه هیچ دارویی را قطع یا میزان مصرف آن را کم یا زیاد کنند.
دکتر فاطمه نوروزیان اظهار کرد: ممکن است در مواردی پزشک معالج با برخی تغییرات در ساعت مصرف و یا نوع دارو، امکان روزه‌ داری را برای بعضی از بیماران فراهم کند.
وی بیان داشت: از آنجا که به هم خوردن عادت های غذایی در ماه رمضان موجب تغییراتی در میزان و سرعت متابولیسم و دفع داروها می شود، لازم است علایم حیاتی مربوط به بیماری با دقت بیشتر و در فواصل کوتاه‌ کنترل شود.
نوروزیان تصریح کرد: آب و مایعات در اثر بخشی بسیاری از داروها تاثیرگذار است، بنابراین روزه داران در مورد مصرف آب، میوه ها و سبزی ها در فاصله افطار تا سحر باید دقت کنند.
وی توصیه کرد: بیماران با مشورت با یک پزشک درباره قطع داروهای خود و یا نحوه مصرف آنها در ماه مبارک رمضان ،می‌توانند از بروز مشکلات احتمالی در این ماه مبارک پیشگیری کنند.
7198/7408

نظر شما