شناسهٔ خبر: 25662746 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پرهیز از روزه بی سحری و مصرف بی رویه چای و هندوانه در وعده سحر

روزه داران از روزه بدون سحری و مصرف زیاد چای، قهوه، هندوانه و نمک در وعده سحر برای پرهیز کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، یک کارشناس تغذیه در مهاباد گفت: بخشی از برکات ماه رمضان، اثرات بهداشتی و سلامت بخش این ماه است مشروط بر اینکه روزه دار برخی اصول و قواعد روزه داری را رعایت کند.پرهیز از روزه بی سحری و مصرف بی رویه چای و هندوانه در وعده سحر

آناهید تصریح کرد: توصیه می شود افراد حتما روزه خود را با خوردن سحری آغاز کنند و بدون سحری خوردن، روزه نگیرند چرا که روزه بی سحری قطعا فشار مضاعفی به بدن وارد می کند و می تواند ضرر و زیان داشته باشد.

وی اضافه کرد: روزه با سحری بخصوص برای افراد کم و سن و برخی بیماران توصیه می شود.

آناهید ادامه داد: متاسفانه برخی از افراد علاوه بر نخوردن سحری ممکن است حتی شام هم نخورند که باعث می شود بدن دچار محرومیت آب و مواد مغذی شده و چنین روزه ای برای افراد مضر است که نه در شرع و نه علوم روز، این وضعیت توصیه نمی شود.

وی نوع تغذیه در سحر را مشابه با وعده ناهار در روزهای عادی دانست و افزود: حد فاصل بین سحر تا افطاری 16 ساعت طول میکشد و ممکن است که اگر برخی اصول را رعایت نکنیم تشنگی غالب شده و آزار دهنده باشد.

آناهیدتوصیه کرد: در وعده سحر باید مایعات به قدر کافی مصرف شود، غذاهای آبدار مثل سوپ و آش و میوه های آبدار که اب را در خود حفظ می کنند و منجر به مقاوم شدن فرد در برابر تشنگی می شود مصرف شود.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: برخی مواد غذایی که استفاده می کنیم اثر ادرار آوری دارد و از این روز اگر مواد غذایی توصیه نشده را استفاده کنیم امکان دارد آب بیشتری از طریق ادرار دفع شود و احتمال تشنگی را بالا ببرد.

وی گفت: برخی میوه جات مثل هندوانه که آب زیاد دارد ولی ادرار آور است برای سحری توصیه نمیشود و بهتر است هندوانه را از افطار تا سحر مصرف کنیم.

نظر شما