شناسهٔ خبر: 25631768 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ماجرای مصرف قارچ سمی

عدم شناخت قارچ کوهی از سوی فروشنده و متقاضی علت مسمومیت و جان باختن برخی از هموطنان در برخی استان‌های کشور بوده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پرورش‌ دهندگان قارچ با حضور در گفتگوی 18:30 گفت: مسمومیت با قارچ که باعث جان باختن تعدادی از هموطنان شده بر اثر عدم شناخت قارچ های خوراکی از سمی بوده و در برخی از استان‌ها از جمله کرمانشاه اتفاق افتاده است.
 
محمد حسن افشار گفت: این ماجرا از کرمانشاه آغاز شد و برخی از استان های لرستان، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی و شیراز نیز به عارضه مسمومیت با قارچ سمی دچار شدند.
 
افشار ضمن توصیه به کسانی که در طبیعت اقدام به چیدن قارچ وحشی می کنند گفت: در صورت عدم شناخت قارچ های قابل مصرف از دست زدن به قارچ ها در طبیعی خودداری کنند چون ممکن است برخی از راه تماس با پوست آسب برسانند. شناسایی و تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی بسیار مشکل است و تنها افراد متخصص و با تجربه، توانایی تفکیک بین این قارچ ها را داند.
 
افشار گفت: با بارش باران های فصلی و رطوبت مناسب در فصل بهار باعث شد تعدادی از هموطنان ابتدا در استان کرمانشاه دچار عارضه مسمومیت با قارچ سمی شوند. 
 
ماجرای مصرف قارچ مسموم در برخی استان‌های کشور
 
 محمدحسن افشار گفت: عدم شناخت قارچ های سمی از سوی فروشنده و خریداران علت اصلی این اتفاق بوده است. 
 افشار گفت: بیشترین نوع مصرف قارچ های خوراکی در کشور از نوع صدفی و دگمه ای است که به مقدار زیادی نیز در داخل کشور تولید می شود.
او گفت: 150هزار تن قارچ خوراکی، مصرف سالانه کشور است، یعنی نزدیک به 500 تن در روز مورد نیاز کشور است.
افشار نسبت به مقوی بودن قارچ و مقایسه پروتئین آن با گوشت قرمز توضیحاتی ارائه کرد و افزود: هموطنان با علاقه قارچ را در سبد غذایی خود قرار می دهند که برخی مواقع نسبت به نوع خوراکی و سمی آن دچار اشتباه می شوند.
 
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی پرورش‌ دهندگان قارچ افزود: شرایط 18 درجه سانتیگراد و رطوبت 85 درجه رطوبت هوا شرایط مناسبی را در فصل بهار برای رشد قارچ بوجود می آورد.
 
  ماجرای مصرف قارچ مسموم در برخی استان‌های کشور
  
رئيس بيماری های واگير وزارت بهداشت در ارتباط تلفنی گفت: 750 نفر تا کنون بر اثر مصرف قارچ های سمی مسموم شده اند که از این تعداد 205 نفر علائم مسمومیت شدیدتری داشته است.
محمدمهدی گویا افزود: از تعداد مسموم شدگان شدید در کشور 3 نفر تا کنون پیوند کبد شده اند و متاسفانه 9 نفر نیز جان باخته اند.
 
دکتر گویا  اسهال و استفراق را از علائم مسمومیت مصرف قارچ سمی عنوان کرد و گفت: در دوره نهفتگی این عارضه از 6 ساعت تا 3 روز طول می کشد که فرد مسموم شده با علائم گوارشی هماه است که با مراجعه به مراکز درمانی بصورت سرپایی درمان می شوند.
 
رئيس بيماری های واگير وزارت بهداشت افزود: چنانچه فرد مبتلا تا روز چهارم درمان نشود، خطر ابتلا به مسمومیت جدی است و باید تحت مراقبت بیشتر و بستری شود تا کبد و کلیه آنها آزمایش شود. رنگ زردی پوست علائم حاد آن است. سرگیجه در هنگام راه رفتن و اختلال در بینایی از جمله دیگر علائم مسمومیت با قارچ سمی است.
وی ضمن توصیه به مصرف کنندگان قارچ های خورکی گفت: بهتر است قارچ مورد نیاز خودر را بصورت بسته بندی و از مراکز معتبر خریداری کنند.
گویا گفت: مسمومیت با قارچ سمی واگیر ندارد.
 
 
 
ماجرای مصرف قارچ مسموم در برخی استان‌های کشور 

مدیرکل گلخانه و قارچ وزارت جهاد نیز در ارتباط دیگر با برنامه گفت: تولیدکنندگان قارچ در کشور بصورت دوره تحت نظارت ماموران و کارشناسان قرار دارند.
 غلامرضا تقوی افزود: شرایط تولید این محصول مغذی به گونه ای پیش می رود تا علاوه بر اشتغال، عرضه آن در دسترس مصرف کنندگان قرار گیرد.

نظر شما