شناسهٔ خبر: 25565587 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

خودروسازان با چه ترفندی خودرو را گران كردند؟

واكنش منفی بازار به گرانی خودرو

روزنامه جوان

اين روزها قطعه‌سازان و خودروسازان همگی از افزايش هزينه‌های توليد و مواد اوليه سخن می‌گويند و به دنبال افزايش قيمت‌ خودرو و جلب رضايت شورای رقابت برای گران‌ كردن خودروهای زير ۴۵ ميليون تومان هستند.

صاحب‌خبر -

اين روزها قطعه‌سازان و خودروسازان همگي از افزايش هزينه‌هاي توليد و مواد اوليه سخن می‌گويند و به دنبال افزايش قيمت‌خودرو و جلب رضايت شوراي رقابت براي گران‌كردن خودروهاي زير ۴۵ميليون تومان هستند. اين در حالي است كه با وجود افزايش قيمت خودرو از سوي خودروسازان، قيمت خودرو در بازار آزاد با افزايش قيمت روبه‌رو نشده، به طوري كه برخي از خودروها مانند دنا نيز با كاهش قيمت همراه بوده است.
نوسانات اخير نرخ ارز، افزايش قيمت مواداوليه از جمله فولاد، آلومينيوم، مس و هزينه دستمزد‌ها در يك‌ماه اخير از يك سو و بلاتكليفي قراردادهاي خودرويي با شركت‌هاي خارجي و انتشار اخبار مربوط به زيان انباشته گروه خودروسازي سايپا از سوي ديگر، موجب شده تا بار ديگر خودروسازان ساز افزايش قيمت و گراني خودرو را در سال‌جاري كوك كنند. به گفته فعالان بازار خودروسازان، در هفته‌هاي اخير قيمت خودروهاي بالاي ۴۵ميليون تومان را افزايش دادند، اما به دليل اينكه شوراي رقابت بايد قيمت خودروهاي زير ۴۵ميليون تومان را تعيين كند، نتوانستند تغييري در قيمت خودروها ايجاد كنند. اما از طرفي با كاهش عرضه خودرو به بازار موجب افزايش تفاوت بين قيمت بازار و كارخانه شدند. سعيد مؤتمني رئيس اتحاديه فروشندگان اتومبيل و نمايشگاه‌داران در اين‌باره اظهار كرد: خودروسازان در سال جديد خودروي زيادي به بازار عرضه نكردند و خودروهاي موجود مربوط به قبل از عيد است كه در نمايندگي‌ها باقيمانده مانده. اگر خودروسازان به اندازه كافي به بازار خودرو عرضه كنند به اين شدت اختلاف قيمت به وجود نخواهد آمد.
براساس اين گزارش، ايجاد محدوديت در عرضه تنها مختص به خودروسازان نبوده، به طوري كه از ابتداي امسال برخي توليد‌كنندگان بخش‌هاي صنعتي با عدم عرضه كالا به بازار افزايش قيمت‌ توليدات خود را رقم زدند. براين اساس توليد‌كنندگان لوازم خانگي به بهانه انبارگرداني بعد از تعطيلات نوروز از عرضه كالا به بازار خودداري كردند و از ابتداي ارديبهشت ماه با افزايش 10تا 15درصدي قيمت‌ها، اقدام به عرضه كالا در بازار كردند.
توليد‌كنندگان خودرو هم با افزايش قيمت دلار اقداماتي براي افزايش قيمت توليدات خود انجام دادند. به عنوان مثال در حالي كه شركت خودروسازي سايپا در مورخ 4/2/97 براي خريداران خودروهاي پيش‌فروش خود دعوت‌نامه صادر كرده تا خريداران مابه‌التفاوت وجه خريد خودرو را تا تاريخ 15/2/97 براساس بخشنامه 4/2/97 پرداخت و سپس خودرو خود را تحويل بگيرند. در اقدامي متناقض با حقوق شهروندي با صدور بخشنامه‌‌اي در مورخ 8/2/97 بخشنامه قبلي به تاريخ 4/2/97 را باطل كرده و با افزايش حدود 10درصدي قيمت خودروها در بخشنامه جديد از مشتريان خواسته تا نسبت به تكميل وجه خودرو اقدام كنند.

 

احتكار به منظور افزايش قيمت
علي انصاري عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در اين رابطه به «فارس» گفت: اعضاي كميسيون نامه‌اي به وزير صنعت ارسال كرده‌اند و در آن خواستار شدند كه به موضوع افزايش قيمت‌ خودروهاي پيش‌فروش شده رسيدگي شود.
همچنين نادر قاضي‌پور عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس نيز از اقدام ديگر دو خودروساز بزرگ كشور يعني سايپا و ايران‌خودرو در احتكار 90هزار خودرو كه منجر به افزايش قيمت خودرو شده بود، خبر داد. قاضي‌پور با انتقاد از افزايش قيمت خودروهاي توليد داخل گفت: شركت خودروسازي سايپا 60هزار خودرو و شركت ايران‌خودرو 30هزار خودرو را احتكار كرده‌اند و از عرضه به بازار امتناع مي‌كنند.
وي با بيان اينكه خودروسازان در سال گذشته با دلار 3هزار و 200 توماني خودروهاي خود را توليد كرده‌اند، گفت: اين خودروسازان از پيش‌فروش خودرو خود با قيمت دلار 3هزار و 200توماني امتناع كرده‌ تا خودروهاي خود را با دلار 4 هزار و 200 توماني بفروشند.
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: اگرچه اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس درخصوص گران‌شدن يا گران‌نشدن قيمت خودرو با يكديگر اختلاف‌نظر دارند، اما طرح تحقيق و تفحص از خودروسازي‌ها توسط اين كميسيون آماده شده تا براي رأي‌گيري در صحن مجلس مورد بررسي قرار گيرد.
وي با بيان اينكه هرگونه افزايش قيمت خودرو را در سال حمايت از كالاهاي ايراني محكوم مي‌كند، گفت: خودروهاي احتكار شده بايد به بازار عرضه شوند تا بازار اشباع شده و از افزايش قيمت‌ها خودداري شود.

 

قيمت خودرو در بازار آزاد
روز گذشته بازار خريد و فروش خودرو به رغم افزايش 5ميليون توماني قيمت كارخانه خانواده دنا تغييراتي به وجود نيامد و حتي قيمت خودرو دنا معمولي با كاهش 300هزار توماني با قيمت 48ميليون و 100هزار تومان به فروش رسيد.
همچنين دنا پلاس هم با كاهش يك‌ميليون و 500هزار تومان نسبت به روزهاي گذشته با قيمت 58ميليون و 800هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. پژو پارس اتوماتيك با كاهش 500هزار توماني با قيمت 53ميليون تومان، سمند EF7 با 200هزار تومان با قيمت 35 ميليون و 400هزار تومان به فروش مي‌رسد. البته اخبار رسيده از بازار بورس حاكي از آن است كه روزگذشته شاخص كل بورس تحت تأثير خودروسازان جاده مخصوص دوباره رشد كرد و زمزمه افزايش نرخ خودرو و رشد صنايع خودرو در بورس، موجب پيشروشدن سهام اين گروه در بازار شده است. اكنون بايد منتظر بود و ديد، آيا شوراي رقابت به درخواست خودروسازان جواب مثبت مي‌دهد يا خودروسازان با تمام ترفندهايي كه به كار مي‌گيرند، در رسيدن به خواسته خود ناموفق خواهند بود.

نظر شما