شناسهٔ خبر: 25543223 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نماينده مجلس عنوان کرد

2قلو‌های خودروساز ۹۰ هزار خودرو احتكار كرده‌اند

صاحب‌خبر -

عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: سازمان تعزيرات و بازرسي كجا هستند كه خودروسازان، خودروها را احتكار مي‌كنند؟ آيا سازمان حمايت از مصرف‌كننده مدافع احتكارگران شده است؟ در حال حاضر 90هزار خودرو آماده ارائه به بازار است، خودروسازان منتظر هستند، خودروها را با قيمت دلار روز به مردم بفروشند.
نادر قاضي‌پور با اشاره به تصميم خودروسازان براي افزايش قيمت خودروهاي داخلي به «خانه‌ملت» گفت: خودروسازان در آذر 96، با دلار 3هزار و 200توماني خودروهاي جديد توليد كردند، اما هيچ‌كدام از اين خودروها را پيش‌فروش نكرده يا به روز و به صورت نقدي نفروخته‌اند. سايپا حدود 60هزار و ايران‌خودرو 30هزار خودرو احتكار كرده‌اند.
به گفته وي، خودروهاي داخلي به صورت ميانگين 10تا30ميليون و برخي از اين خودروها هم 40ميليون تومان افزايش قيمت داشته‌اند كه اين موضوع نارضايتي‌هاي اجتماعي ايجاد كرده است.
قاضي‌پور ادامه داد: دو نوع قطعه‌سازي در ايران وجود دارد، خودروسازان از برخي قطعه‌سازان با كراهت قطعه را خريداري مي‌كنند و پس از دو الي سه سال مطالبات آنها را با تأخير پرداخت مي‌كنند تا اين قطعه‌سازان حذف شوند و با تعدادي از قطعه‌سازان تباني و مطالبات آنها را به موقع پرداخت مي‌كنند. اين قطعه‌سازان 10درصد قطعه‌ها را در داخل توليد و 90درصد را از خارج وارد مي‌كنند، يعني دلار را خارج مي‌كنند.
وي با اشاره به همكاري خودروسازان داخلي با سيتروئن و پژو گفت: حدود يكسال است كه پژو 2008در ايران توليد مي‌شود و مقرر شده بود، 30درصد توليدات صادر شود؛ تاكنون اين خودرو به كدام مقصد صادر شده؟ قرار بود در سال نخست، 30درصد توليدات خودروهاي جديد داخلي و در سال پنجم تمام توليد در داخل انجام شود و هيچ قطعه‌اي وارد نشود، وزير صنعت بايد به اقدامات سايپا و ايران‌خودرو رسيدگي كند و خودرو بايد ارزان و باكيفيت توليد شود، چراكه خودروسازان مي‌توانند 30درصد قيمت خودرو را با حذف واسطه‌های مکرر برای تأمین قطعات خودرو کاهش دهند.

نظر شما