شناسهٔ خبر: 25306381 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

مقرهای نظامی حلب و حماة هدف حمله قرار گرفت

حمله نیمه‌شب به سوریه

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل: پایگاه‌های نظامی سوریه هدف چندین موشک قرار گرفته‌اند. منابع نظامی سوریه اعلام کردند که شامگاه یکشنبه مقرهای نظامی ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان آن در حومه حلب و حماة در معرض حملات موشکی قرار گرفته است. روزنامه دولتی «تشرین» سوریه به نقل از منابع میدانی، نوشت است که این حمله از پایگاه‌های آمریکایی و انگلیسی در شمال اردن صورت گرفت. این روزنامه در صفحه کاربری خود در فیس‌بوک تصریح کرد که 9 موشک در این حملات شلیک شده‌اند. 
خبرگزاری آلمان به‌ نقل از منابع رسانه‌ای گزارش داده که حملات موشکی، یک مقر در مرکز «نهر البارد» در 60کیلومتری شمال غرب استان حماه، مرکز نظامی دیگر در منطقه «تقسیس» نزدیک شهر سلحب در حماه و نیز مقر «تیپ47» را هدف قرار دادند. براساس این گزارش، ترکش های ناشی از انفجار پایگاه لشکر 47 ارتش سوریه واقع در ارتفاعات «معرین» که در فاصله 10 کیلومتری مرکز شهر حماه قرار دارد در حومه «ابو الفداء» در شهر حماه و نیز در روستای «بسرین» که در فاصله هفت کیلومتری این پایگاه واقع شده، سقوط کرده است. در همین حال منابع محلی گزارش دادند: انفجارهای شدید داخل انبار مهمات نیروهای سوری در اطراف شهر سلحب واقع در حومه غربی حماه روی داد. المیادین نیز گزارش داده که چند موشک به منطقه «المالکیه» واقع در شمال فرودگاه حلب برخورد کرده است.
به فاصله کوتاهی پس از این حملات، مرکز زلزله‌نگاری اروپا _مدیترانه گفته که این انفجارها باعث زلزله‌ای به قدرت ۲.۶ در ناحیه شده است.
اسرائیل عامل احتمالی
منابع نظامی آمریکا نیز به شبکه سی‌ان‌ان گفته‌اند که آمریکا و نیروهای ائتلاف آمریکایی ضد داعش در حملات شب گذشته به مواضع ارتش سوریه دست نداشتند. منابع رسانه‌ای سوریه احتمال می‌دهند این حملات از جانب رژیم صهیونیستی بوده باشد، هرچند که مقامات رژیم صهیونیستی تاکنون از پذیرش مسئولیت حملات شب گذشته به مواضع نظامی سوری در حلب و حماه طفره رفته اند.
روزنامه اسرائیلی هاآرتص نیز نوشته که براساس بعضی گزارش‌ها اسرائیل‌ مسئول این حمله است. خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر درباره حملاتی که بامداد امروز به پایگاه‌های ارتش سوریه در استان‌های حماة و حلب صورت گرفت از اظهارنظر خودداری کرده است. چندی پیش «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته بود که اسرائیل آزادی عملیات در سوریه را برای خود محفوظ می‌دارد. براساس گزارش‌ها او در کنفرانس سالانه روزنامه اورشلیم پست گفت: «ما قصد حمله به سوریه یا دخالت در امور داخلی سوریه را نداریم. اما اگر کسی فکر کند که می‌تواند موشک بیاندازد یا به اسرائیل حمله کند یا حتی هواپیماهای ما را هدف بگیرد، شک نکنید پاسخ می‌دهیم و با قدرت هم پاسخ می‌دهیم.»
وبگاه «تایمز اسرائیل» نیز به برگزاری جلسه اضطراری کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی اشاره کره و نوشته است: «این جلسه در پایگاه نظامی کریاه (در تل‌آویو) که مقر وزارت دفاع نیز هست، برگزار می‌شود و روی تنش‌ها در مرزهای شمالی متمرکز خواهد بود.» این وبگاه نوشت که «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که به آمریکا سفر کرده، بعد از اعلام خبر حمله به سوریه، سفر خود را نیمه تمام گذاشته و فورا در حال بازگشت به فلسطین اشغالی است.
تایمز اسرائیل با بیان اینکه تل‌آویو هنوز درباره این حمله سکوت کرده است، افزود: «ایسرائیل کاتص وزیر اطلاعات اما به رادیو ارتش گفت که تمام خشونت‌ها و بی‌ثباتی‌ها در سوریه، ناشی از تلاش ایران برای تثبیت حضور نظامی در آنجا است ، ولی اسرائیل اجازه نمی‌دهد جبهه جدیدی در سوریه ایجاد شود».
سه هفته پیش نیز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در اقدامی متجاوزانه فرودگاه نظامی «T_4» واقع در استان حمص را بمباران کردند.
40 کشته و 60 زخمی 
در حلب و حماء
براساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، این تجاوز همزمان با تلاش‌ها برای رسیدن به توافق جهت خروج تروریست‌ها از منطقه «یلدا»، «ببیلا»، «بیت سحم» و اردوگاه «الیرموک» و پس از شکست‌های سنگین تروریست‌ها در مقابل ارتش سوریه در حومه دمشق و خروج آنها از غوطه شرقی و القلمون شرقی صورت گرفته است. 
دیده‌بان حقوق بشر سوریه که به مخالفان سوری وابسته است مدعی شده، کشته‌های این حملات در حومه حلب و حماة به ۲۶ تن رسیده است. اما فعالان می‌گویند، این حملات بیش از ۴۰ کشته و ۶۰ زخمی در بین نیروهای نظام سوریه و هم‌پیمانان‌شان برجای گذاشت. همچنین حمله‌ای هم به منطقه تقسیس در نزدیکی ساحل غربی استان حماة شده است.
تکذیب شهادت مستشاران ایرانی
یک منبع آگاه ایرانی در سوریه به ایرنا گفته است که تاکنون هیچ گزارشی از شهادت نیروهای مستشار ایرانی در حملات شب گذشته (یکشنبه) به پایگاه های ارتش سوریه در استان های حماه و حلب واصل نشده است.
این منبع آگاه ایرانی تصریح کرد: بیشترین کشته و زخمی ها متعلق به پادگان نظامی در کنار روستای معرین در حماه بوده که متاسفانه تعداد زیادی از شهدا و مجروحان از اهالی این روستا بودند.
سوریه مصمم‌تر در مبارزه
 با تروریسم
رئیس جمهوری سوریه نیز در واکنش به حمله شب گذشته به چند پایگاه در سوریه اعلام کرد که افزایش تجاوزات فقط ما را برای مقابله با تروریسم به اشکال مختلف مصمم‌تر می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک عربی، «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه در دیدار با «علاء الدین بروجردی»، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کشورمان، تأکید کرد: افزایش تجاوزات به سوریه عزم و اراده ملت سوریه برای حفظ حاکمیت، تحقق حقوق‌شان و تعیین سرنوشت‌ به دست خودشان را مصمم‌تر می‌کند.
به گزارش خبرگزاری سانا، طرفین در این دیدار درباره پیشرفت اوضاع در سوریه و موفقیت در جنگ علیه گروه‌های تروریستی بحث و رایزنی کردند.
خطر القاعده بیخ گوش سوریه
افزایش ترور سرکرده‌های شورشیان سوری و شکل‌گیری یک گروهک تروریستی جدید وابسته به القاعده در حومه چند استان سوریه، باعث ترس و نگرانی مخالفان سوری نسبت به این موضوع شده است.
به گزارش شفق نیوز، افزایش حملات تروریستی و ترور رهبران و عناصر گروه‌های مسلح شورشی در مناطق و حومه‌های ادلب، لاذقیه و حلب به گونه‌ای است که طی چهار روز گذشته بیش از ۱۰۰ عملیات تروریستی در این سه استان صورت گرفته است که در پی آن بیش از ۵۰ تن کشته و دها تن دیگر مجروح شده‌اند.
همزمان با افزایش ترور سرکرده‌های شورشیان در اطراف سه استان ادلب، حماة و لاذقیه، دو گروهک تروریستی موسوم به «حراس الدین»، (نگهبانان دین) و «انصار التوحید» وابسته به القاعده از ادغام خود تحت عنوان «حلف نصرة الاسلام» خبر دادند، که این امر نگرانی احزاب مخالف سوری را به همراه داشت.
حراس الدین که فوریه گذشته تشکیل شد شامل فرماندهان جدا شده از جبهه النصره است. رهبران برجسته آن به اتهام کودتا علیه «ابو محمد جولانی» بعد از جدا شدنش از القاعده بازداشت شدند. اما تشکیلات انصار التوحید شامل سرکردگان گروه جند الاقصی بود که از جبهه النصره طرد شدند و این گروه شامل جداشدگان هیئت تحریرالشام نیز است.
از جمله مهمترین سرکرده مخالفان سوری که کشته شد، «سرگرد احمد الجرو» فرمانده موسوم به پلیس آزاد در شهر الدانه در حومه شمالی ادلب بود که بر اثر کار گذاشتن بمب در خودرواش کشته شد. همچنین «خالد معراتی ابولهب» معاون گروه موسوم به جیش العزة و دو نفر از همراهانش در خان شیخون در جنوب ادلب ترور 
شدند.
علی رغم اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی دولت مورد حمایت «هیئت تحریر الشام» و ممنوعیت آمد و شد در مسیرهای منتهی به ادلب و داخل آن، اما عملیات‌های انتحاری در این شهر همچنان ادامه دارد.
خشم از آمریکا و متحدانش
 از شکست تروریست‌ها 
گویا آمریکا و اسرائیل به دنبال تقسیم کار برای ایجاد آشوب در سوریه هستند، بمباران حمص و دمشق را آمریکا متحدانش بر عهده گرفتند و هدف قرار دادن حماه و حلب به صهیونیست‌ها واگذار شده بود. 
از سوی دیگر خشم واشنگتن و تل‌آویو از شکست‌های تروریست‌ها در جبهه های مختلف نیروهای مقاومت سوری در این حملات آشکار است. ارتش سوریه و نیروهای مقاومت توانسته‌اند بر غوطه شرقی به عنوان یک منطقه استراتژیک و راهبردی مسلط شوند و در مسیر تسلط بر دیگر مناطق راهبردی هستند.
 

نظر شما