شناسهٔ خبر: 25164787 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

مسافران اگر بیش از هزار یورو ارز می خواهند، مسافرت شان را عقب بیندازند

رئیس کل بانک مرکزی دیروز در مراسم رونمایی از سامانه نیما با تاکید بر لزوم تعادل نرخ ارز مطابق با واقعیات اقتصادی و توازن در منابع و مصارف ارزی گفت: منابع ارزی به دو بخش عمده منابع حاصل از صدور نفت خام و صادرات غیر نفتی که سهمی نسبتاً برابر دارند تقسیم می شوند و تقاضای مشروع، قانونی و مورد نیاز کشور از مجموع این منابع به خوبی قابل پوشش است.

صاحب‌خبر -
undefined
بانک مرکزی- ولی الله سیف با اشاره به کانال هایی که منابع ارزی را از کشور خارج می کنند، تصریح کرد: خروج سرمایه در قالب خروج همیشگی و غیر قابل بازگشت منابع کشور به نفع دیگر کشورها و قاچاق کالا، در قالب خروج منابع برای واردات اقلام غیر مجاز یا اقلام مجاز بدون پرداخت حقوق عارض گمرکی یا رعایت استانداردها و ضوابط ملی دو محل جدی خروج سرمایه از کشور هستند. همچنین عدم تعیین تکلیف حساب سرمایه و آزاد بودن ضمنی آن، زمینه ساز خروج سرمایه در مقادیر بزرگ شده است. خروج سرمایه از این جهت که در ازای آن هیچ کالا و خدمتی به کشور عرضه نمی شود، یک عارضه و مخاطره بزرگ است که به سرعت می تواند نوسان جدی در نرخ برابری ارز ایجاد کند.
رئیس کل بانک مرکزی راه حل های مبارزه با بحران های ارزی را چنین برشمرد: برنامه ریزی برای مصارف ارزی و تخصیص بهینه آن از محل منابع ارزی مستلزم دسترسی روزآمد و دقیق به داده ها و اطلاعات منابع و مصارف است.
وی کالاها و خدمات اساسی نظیر غذا، دارو و نهاده های پایه ای تولید، مواد اولیه و کالاهای واسطه ای و سرمایه ای، نیازمندی های خرد برای احتیاجات شخصی افراد نظیر مسافرت های خارجی و مصارف دانشجویی، کالاهای لوکس را چهار دسته اصلی نیازهای اصلی کشور خواند و افزود: کشور برای تحقق آرمان های اقتصاد مقاومتی باید قادر باشد در هر زمان و بر اساس مقتضیات و شرایط روز یا پیش بینی شرایط آتی، با توجه به اولویت های مذکور، منابع مشخص ارزی را تخصیص دهد؛ بدون این که اولویت های بالا فدای پوشش اولویت های پایین تر شوند. همچنین منابع ارزی کشور نباید باعث تشویق یا تامین منابع برای قاچاق کالا یا خروج سرمایه شوند.
 سیف از شفافیت در عرضه و تقاضا به عنوان شاه کلید تنظیم بازار ارز نام برد و تصریح کرد: تنها با در دست بودن داده ها و اطلاعات به روز، دقیق و صحیح میسر است. وجود سامانه های اطلاعاتی به هم پیوسته و مبتنی بر فرایند، رمز نیل به کفایت اطلاعات و شفافیت است که دستیابی به این هدف مهم را با طراحی و اجرایی کردن سامانه نیما دنبال می کنیم.
وی عملیاتی شدن نیما را عامل تبدیل رویکرد واکنشی سیاستگذار به رویکرد کنشی دانست و گفت: بهاز طریق پردازش داده های سامانه نیما پیش از بروز اعوجاجات و بحران در بازارهای ارز، با کنترل تقاضای موثر و هدایت بهینه منابع، نوسانات هیجانی، مقطعی و حتی سیستمیک قابل کنترل باشد.
سیف با اشاره به این موضوع که سامانه نیما با سامانه جامع تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت، پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک و پورتال ارزی در یک کل به هم پیوسته ارتباط فرایندی دارد، عنوان کرد: نقش صرافی ها و بانک ها در نیما به عنوان واسطه بین منابع و مصارف ارزی مطرح است. به این صورت که وظیفه انتقال منابع در حساب های خارج از کشور را به مصارف تعیین شده توسط واردکنندگان بر عهده دارند. وجود شبکه صرافی ها در کاربردها و محل هایی که بانکها امکان حرکت ندارند، ضروری و اساسی است.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه امکان تخصیص، اولویت بندی یا عدم تخصیص ارز به متقاضیان بر اساس نیازهای اعلام شده واردکنندگان، توسط سیاستگذار از طریق داده های سامانه نیما وجود دارد، گفت: نیما ابزاری را برای بانک مرکزی و حاکمیت فراهم می کند که با تخمین پیش از وقوع نیازمندی ها و منابع ارزی و با توجه به سیاست های کلان کشور، شیر مصارف ارزی را به صورت سیستماتیک در دست داشته باشد. 
سیف در خصوص میزان تخصیص و تامین ارز در نظام ارزی جدید گفت: از زمان ابلاغ سیاست جدید ارزی دولت، بانک مرکزی در بازه زمانی 21 فروردین تا سوم اردیبهشت ماه سال جاری برای تخصیص ارز واردات کالا نسبت به صدور 9210 فقره گواهی ثبت آماری به مبلغ معادل 2 میلیارد و 362 میلیون دلار اقدام کرده است؛ متعاقباً با درخواست بانک های عامل در همین بازه زمانی برای تأمین 6052 مورد گواهی ثبت آماری به منظور واردات کالا معادل یک میلیارد و 332 میلیون دلار آمریکا با نرخ 4200 تومان اقدام کرده است.
رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه این رویداد نیز درباره ساماندهی بازار ارز گفت: مهم ترین وظیفه بانک مرکزی در شرایط فعلی حفظ وضعیت صادرات و واردات است و همانطور که اعلام کردم در این 10 روز هیچگونه خللی در روند صادرات و واردات به وجود نیامده است.
وی اظهارداشت: ما هیچگاه ادعا نکردیم همه نیازها را پوشش داده ایم بلکه گفته ایم موارد لازم را در آینده تصمیم می گیریم.
وی در واکنش به این سوال که هم اکنون یک مسافر چگونه ارز خود را مازاد بر هزار یورو تامین کند، گفت: اقتصاد کشور نیاز به یک اقدام اساسی نیاز داشت و فکر نکنید می شد با سرعت بیشتر شرایطی را ایجاد کرد که همه نیازها تامین شود.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: به تدریج برای همه نیازها پیش بینی تامین ارز می شود و حتما در آینده خبرهای جدی تری برای تامین ارز اعلام خواهد شد.
وی گفت: مسافرانی که به ارز بیشتر نیاز دارند باید مدتی صبر کنند و می توانند مسافرت شان را به تعویق بیندازند.

نظر شما