شناسهٔ خبر: 24978849 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر خزانه‌داری آمریکا: شرط ترامپ برای دیدار با کیم جونگ اون، توقف آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای است

استیو منوچین شرط ترامپ برای دیدار با رهبر کره شمالی را توقف کامل آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای در شبه جزیره کره اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

استیو منوچین: شرط ترامپ برای دیدار با کیم جونگ اون توقف آزمایش های موشکی و هسته ای استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ «استیو منوچین»، وزیر خزانه داری آمریکا، امروز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با برنامه «جلسه ای با مطبوعات» که از شبکه ان بی سی پخش می شود، اعلام کرد شرط دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی این است که هیچ آزمایش موشکی یا هسته ای در میان نباشد.

او گفت: «رئیس جمهور کاملا واضح شرایط را اعلام کرده است؛ هیچ آزمایش هسته ای نباشد؛ هیچ آزمایش موشکی نباشد و این ها شرط این دیدار است.»

منوچین با اشاره به اظهارات «سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید، در خصوص اینکه هیچ دیداری بدون اقدامات مشخص و اعتمادسازی از سوی  کره شمالی وجود نخواهد داشت،  ادامه داد: «نباید هیچ اشتباهی وجود داشته باشد.»

وزیر خزانه داری آمریکا ضمن رد انتقادات از ترامپ مبنی بر این که دیدار با رهبر کره شمالی ممکن است موجب ارتقای جایگاه کیم جونگ اون در عرصه بین المللی شود، اظهار داشت: «اکنون در شرایطی هستیم که رئیس جمهور مجبور به اتخاذ دیپلماسی در قبال کره شمالی است؛ با این حال، ما اعمال فشار را کم نمی کنیم. تفاوت بزرگ در اینجاست؛ تحریم ها (علیه کره شمالی) ادامه دارد و موضع دفاعی همچون قبل است. بنابراین رئیس جمهور قرار است بنشیند و ببیند که می تواند (با کره شمالی) معامله کند»

استیو منوچین، گفت: «تحریم‌هایی که ما در یک سال بر کره شمالی وضع کردیم از همه تحریم‌های ده سال گذشته بیشتر بودند.»

منوچین در این گفتگو گفت: «پیش از همه این را روشن کنیم که رئیس جمهور درباره اهدافی که در این میان مطرح هستند کاملا صریح است و آن رها شدن از تسلیحات اتمی در شبه جزیره (کره) است. ما به ادامه فشار حداکثری را در طول سال به اجرا گذاشتیم و تحریم‌ها بسیار موثر عمل کرده اند. تحریم‌هایی که ما سال گذشته به اجرا گذاشتیم از همه تحریم‌های ده سال گذشته بیشتر بودند.»

وی گفت: «بی شک مسائل زیادی در این میان مطرح هستند. برای من جالب است که از رئیس جمهور در سالی که گذشت به دلیل اینکه خیلی خصمانه عمل می‌کند انتقاد می‌شد و بسیاری می‌گفتند که وی باید با دیپلماسی عمل کند. حال وضعیتی پیش آمده است که رئیس جمهور به دیپلماسی روی آورده است، ولی در عین حال ما از فشار حداکثری خود نمی‌کاهیم. تفاوت عمده در این میان در همینجاست.»

وزیر خزانه داری آمریکا تصریح کرد، «تحریم‌ها همچنان ادامه دارند، وضعیت دفاعی همچنان به جای خود باقیست و رئیس جمهور به مذاکره می‌نشیند تا ببیند می‌تواند توافقی به دست بیاید یا نه.»

منوچین در انتهای اظهاراتش به تنها هدف این دیدار که توقف برنامه های هسته ای در شبه جزیره کره است اشاره کرد و گفت: «موضع ما مشخص است. یک هدف وجود دارد که باید محقق شود.» او در انتهای سخنانش گفت مطمن بود چنین دیداری برگزار می شود.

پس از ماه ها تنش در شبه جزیره کره، دونالد ترامپ تصمیم گرفت با رهبر کره شمالی دیدار کند. ترامپ روز گذشته اعلام کرد این دیدار «بزرگترین معامله برای همه جهان» است.

انتهای پیام/

گفتگوی ویژه خبری وزیر خزانه داری آمریکا درباره کره شمالی

نظر شما