شناسهٔ خبر: 2496308 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تشديد خشم سياهان پس از تبرئه دومين پليس قاتل

امريكا به اعتراضات دهه 1960 بر مي‌گردد

منبع: روزنامه جوان

كمتر از دو هفته از اعلام بي‌گناهي پليس سفيدپوستي كه يك نوجوان سياه‌پوست را در شهر فرگوسن به ضرب‌گلوله از پاي درآورده بود نمي‌گذرد كه دادگاهي در شهر نيويورك نيز حكم به تبرئه يك پليس سفيد پوست ديگر داد كه يك شهروند سياه‌پوست را چند‌ ماه پيش خفه كرده بود، اين حكم به تظاهرات ضدتبعيض نژادي در امريكا كه از دو هفته پيش شروع شده، تحركي دوباره‌بخشيد.

صاحب‌خبر -
كمتر از دو هفته از اعلام بي‌گناهي پليس سفيدپوستي كه يك نوجوان سياه‌پوست را در شهر فرگوسن به ضرب‌گلوله از پاي درآورده بود نمي‌گذرد كه دادگاهي در شهر نيويورك نيز حكم به تبرئه يك پليس سفيد پوست ديگر داد كه يك شهروند سياه‌پوست را چند‌ ماه پيش خفه كرده بود، اين حكم به تظاهرات ضدتبعيض نژادي در امريكا كه از دو هفته پيش شروع شده، تحركي دوباره‌بخشيد.

دستگاه قضايي امريكا بار ديگر يك پليس سفيدپوست را كه متهم به قتل يك شهروند سياه‌ پوست است، بي‌گناه دانست. به گزارش دويچه‌وله، يك هيئت منصفه عالي در نيويورك چهارشنبه گذشته اعلام كرد، دنيل پانتالئو پليس سفيدپوستي كه به هنگام بازداشت يك مرد سياه‌پوست به نام اريك گارنر و مرگ پرسش‌برانگيز او پس از بازداشت حضور داشته، محاكمه نخواهد شد. بر اساس اين گزارش، اعضاي هيئت منصفه معتقدند كه دلايل كافي مبني بر اينكه اين افسر پليس در مرگ گارنر نقش داشته، وجود ندارد و اين پرونده قابل پيگرد قضايي نيست.

 اريك گارنر، شهروند سياه‌پوست نيويوركي، تابستان گذشته توسط چند پليس سفيدپوست به ظن فروش غيرقانوني سيگار بازداشت شد. در ويدئوي ضبط شده از صحنه بازداشت او ديده مي‌شود كه دنيل پانتالئو گردن و سينه او را فشار مي‌دهد. اريك گارنر ۴۳ ساله و پدر شش فرزند كه به بيماري آسم مبتلا بود، در اين صحنه چندين بار فرياد مي‌زند كه نمي‌تواند نفس بكشد. او سپس بي‌هوش مي‌شود و در راه بيمارستان جان مي‌دهد. پزشكي قانوني شهر اعلام كرده است مأموران پليس با فشردن گردن و سينه گارنر، وي را كشته‌اند. بنابر اعلام پزشكي قانوني، آسم و چاقي گارنر نيز به مرگ وي دامن زده است.

خشم مردم از تبرئه قاتل گارنر
هر چند اريك هولدر، وزير دادگستري امريكا براي آرام كردن اوضاع دستور داده است تا در خصوص اين مسئله تحقيقات فدرال انجام شود اما صدور اين حكم با خشم مردم نيويورك مواجه شده است. تظاهركنندگان در نيويورك در اعتراضات نسبت به اين رأي هيئت منصفه اقدام به برپايي راهپيمايي شب چهارشنبه و پنج‌شنبه كردند. تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي نسبت به رفتارهاي تبعيض آميز و نژاد پرستانه پليس امريكا اعتراض كردند. تظاهركنندگان در اين راهپيمايي نگراني شديد خود را نسبت به رفتار وحشيانه پليس در سراسر امريكا اعلام كردند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، در جريان اعتراضات مردمي در شهر نيويورك نسبت به رأي هيئت منصفه در خصوص بي‌گناه شناختن مأمور پليسي كه رابرت گارنر شهروند سياه پوست را خفه كرده تاكنون حداقل ۳۰ نفر بازداشت شده‌اند.

ستون‌نويس روزنامه نيويورك تايمز با انتقاد از تبرئه پليس قاتل يك سياهپوست بي‌گناه خواستار آن شد تا هيئت منصفه تصاوير همان ويدئويي را مشاهده كنند كه همه مردم ديدند. در اين ويدئو مي‌بينيم كه تعدادي افسر پليس نيويورك به سمت يك مرد سياهپوست غيرمسلح هجوم مي‌آورند و وي را به قتل مي‌رسانند.

 چارلي رانگل نماينده نيويورك در كنگره امريكا در مصاحبه با اسپاتنيك در واكنش به حوادث اخير مربوط به رفتار مجريان قانون و پليس امريكا با سياه پوستان تصريح كرد كه.» ما در امريكا راهي طولاني براي برخورد و رفتار مساوي با همه شهروندان جامعه امريكا در پيش داريم.‌» بر اساس اين گزارش وي افزود: «ذهنيت و تفكر مردم در به رسميت شناختن اين مسئله در حال تغيير است كه برخي از اين حوادث به شدت بي‌رحمانه است.

دولت فدرال امريكا بايد به دنبال راهكارهايي براي دستيابي به عدالت باشد كه زمينه‌اي براي اتخاذ اين تصميمات وحشتناك فراهم شود.» در همين حال روز پنج‌شنبه ائتلافي از معترضان موسوم به «ائتلاف شليك نكنيد»، با صدور بيانيه‌اي به شدت از عدم تعقيب قضايي نيروهاي انتظامي امريكا انتقاد كرد. در بخشي از اين بيانيه آمده است: «اين تصميم (تبرئه افسر قاتل) و تصميمات اين چنيني در سرتاسر كشور، نشان مي‌دهد كه نيروهاي انتظامي مي‌توانند بدون نگراني از تنبيه و مجازات، به صورت نابه‌جا از نيروي مرگ‌آور استفاده كنند.»

دعوت به تظاهرات بزرگ
صدور حكم تبرئه دنيل پانتالئو كمتر از دو هفته پس از صدور تبرئه دارن ويلسون صورت گرفت. در پي اين حكم تظاهرات گسترده‌اي در اين شهر و سرتاسر امريكا صورت گرفت. اين تظاهرات كه در روزهاي اخير در حال فروكش كردن بود با حكم اخير دادگاه نيويورك تحركي تازه يافت. منابع رسانه‌اي از پيوستن معترضاني از شهر فرگوسن به معترضان در نيويورك خبر دادند و همچنين چندين تن از رهبران معترضان امريكايي اعلام كردند، اعتراضات سراسري در كشور عليه تصميم دادگاه در تبرئه مأمور سفيد پوست قاتل تداوم خواهد يافت چراكه معترضان شاهد هيچ اصلاح هدفمندي در امور مختلف نيستند. ريو ال.

شارپتون‌ فعال برجسته حقوق مدني امريكا در اين باره تأكيد كرد: «شنبه هفته آينده 13 دسامبر يك تظاهرات ملي در واشنگتن خواهيم داشت، جايي كه از وزارت دادگستري خواهيم خواست تا اين پرونده و پرونده فرگوسن و پرونده كليولند را در نظر بگيرد. اكنون وقت برپايي يك تظاهرات ملي براي حل و فصل يك بحران ملي است. چند نفر بايد جان خود را از دست بدهند تا مردم بفهمند كه اين يك توهم نيست. اين يك واقعيت است كه امريكا با ابعاد مختلف آن روبه‌رو شده است.‌» انتظار مي‌رود اين تظاهرات، فعالان حقوق بشر را از همه ايالت‌هاي امريكا به سمت واشنگتن پايتخت امريكا جذب كند.

تكرار اعتراضات دهه60
روز سه شنبه گذشته نيز، انستيتوي سياهپوستان قرن ٢١ عموم مردم را به گردهمايي «‌استراتژي مقاومت عليه بي‌عدالتي‌» دعوت كرد. در اين برنامه كه با حضور گسترده مردم مواجه شد، فعالاني چون، يجين پرير، كيمون فريمن، جسيري اكس، مارشال كولمن، رانولد همپتون، سليم ادوفو از فعالان حقوق بشري و مدافعان حقوق سياهپوستان امريكايي سخنراني كردند. به گفته يكي از اين فعالان، «بحران كشته شدن مايكل براون در تاريخ امريكا باقي خواهد ماند.‌» يكي ديگر از سخنرانان نيز تأكيد كرد كه تظاهرات مردم در فرگوسن و ديگر شهرها، تنها اغتشاش نيست و حركت به سوي انقلاب است. سخنران ديگري نيز خواستار ادامه تظاهرات‌ها و اعتراض به سيستم برده‌داري امريكا از سياهپوستان شد. وي همچنين بر الگوگيري از مردم فلسطين براي مقاومت در برابر ظلم و تجاوزات تأكيد كرد چراكه پليس فرگوسن در اسرائيل آموزش مي‌بيند و بايد شعار از فلسطين تا فرگوسن را سر دهيم. در همين حال شبكه سي‌ان‌ان در گزارشي در مورد اعتراض دو روز اخير نيويورك نوشت: معترضان تهديد كرده‌اند كه با روند كنوني اعتراضات دهه 60 ميلادي بار ديگر شكل مي‌گيرد. «رابرت اسپريگز» 22ساله از شركت‌كنندگان در تظاهرات واشنگتن به سي‌ان‌ان گفته است: «به نظر مي‌رسد كه داريم پسرفت مي‌كنيم، بنابراين اگر لازم باشد بار ديگر مانند دهه 60 تظاهرات كنيم، اين كار را خواهيم كرد.»

در جريان اعتراضات دهه 60 ميلادي در امريكا، ميليون‌ها سياه‌پوست براي رسيدن به حقوق خود و پايان دادن به قوانين نژادپرستانه، به خيابان‌ها آمدند. تظاهرات‌هاي آن سال‌ها با خشونت شديد پليس سركوب شد، اما نهايتا موجب شد تا قوانين در ظاهر اصلاح شود. با اين حال جامعه سياه‌پوست امريكا مي‌گويد نژادپرستي نظام‌مند در امريكا، همچنان در عمل وجود دارد.  حوادث نيويورك و ميسوري نه تنها به اعتراضات در سراسر امريكا منجر شد بلكه همچنين بحث‌ها را درباره سيستم انتظامي اين كشور احيا كرد؛ نظامي كه به طور گسترده اين گونه قلمداد مي‌شود كه به طور غيرمنصفانه امريكايي‌هاي آفريقايي تبار و ديگر اقليت‌ها را هدف قرار مي‌دهد. بر اساس نظرسنجي كه موسسه پيو، 90 درصد پاسخ‌دهندگان سياه‌پوست گفته‌اند كه احساس مي‌كنند موارد نژادپرستي در حال افزايش است.

نظر شما