شناسهٔ خبر: 2490061 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مردم نيويورک براي دومين شب ضد نژادپرستي حاکم تظاهرات کردند

صاحب‌خبر - نیویورک/ واحد مرکزی خبر/ سیاسی 14 /09 /93
هزاران نفر از مردم نیویورک برای دومین شب پیاپی، تظاهرات گسترده ای را ضد نژادپرستی حاکم در آمریکا برگزار کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، معترضان به منع تعقیب پلیس قاتل اریک گارنر، پنجشنبه شب با بستن خیابان های منهتن، به نشانه همبستگی با مقتول سیاه پوست چهل و سه ساله فریاد می زدند: عدالت و صلح نیست، من نمی توانم نفس بکشم!
میدان فولی در جنوب منهتن که مقر اصلی پلیس نیویورک و ساختمان دادگاه عالی قرار دارد، شاهد هزاران معترض با پلاکاردهایی بود که روی آنها نوشته شده بود: زندگی سیاهان نیز اهمیت دارد، همه جا فرگوسن است و نژادپرستی موجود، قاتل است.
یکی از سیاه پوستان ساکن نیویورک به خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: تصاویر ضبط شده نشان می دهد که پلیس ها بجای اینکه از او بخواهند خود را تسلیم کند، به یکباره از پشت گلویش را می گیرند و آنقدر فشار می دهند تا بمیرد.
خانم سیاه پوست دیگری گفت: این اتفاق دقیقاً مصداق نژادپرستی است که نباید رخ دهد، چرا پلیس ها فردی را که می گوید نمی توانم نفس بکشم، همچنان گلویش را فشار می دهند تا بمیرد؟
هیئت منصفه ای دادگاه عالی نیویورک که قرار منع تعقیب پلیس سفید پوست قاتل را صادر کرده است، روز پنجشنبه تلاش کرد با انتشار مراحل تحقیقات، بی اعتمادی گسترده ایجاد شده را کاهش دهد.
واکنش مردم به این اطلاع رسانی، حضور گسترده تر در تظاهرات شامگاه پنجشنبه بود.
مرد سفید پوست مقیم نیویورک با اشاره به نحوه کشته شدن اریک گارنر به خبرنگار ما گفت: این یک فاجعه است و باید با پلیس خاطی برخورد شود زیرا اگر کشتن آدم ها در عراق اقدام بدی است، الآن در نیویورک این اتفاق در حال رخ دادن است.
تنش های نژادی و اعتراضات مردمی به دیگر شهرهای آمریکا نیز کشیده شده است.
معترضان در شیکاگو، واشنگتن، سنت لوئیس، تگزاس، مینیاپلیس و بسیاری از شهرهای دیگر ضد نژادپرستی موجود، بر روی زمین خوابیدند و خیابان ها و بزگراره ها را بستند.
اتحادیه ها، گروه های اجتماعی و فعالان حقوق بشر از مردم دعوت کرده اند تظاهرات بیشتری را در سراسر آمریکا به نشانه اعتراض به تبعیض نژادی و خشونت پلیس برگزار کنند.
دو هفته قبل تنش های نژادی در فرگوسن در واکنش به تبرئه پلیس قاتل مایکل براون هفده ساله شدت گرفته بود که چهارشنبه گذشته، تصمیم هیئت منصفه دادگاه عالی نیویورک مبنی بر صدور قرار منع تعقیب برای پلیس قاتل اریک گارنر، خشم مردم آمریکا را دوچندان کرد.
اکنون نیز انتشار خبر قتل یک مرد سی و چهار ساله سیاه پوست دیگر در شمال شهر فونیکس در ایالت آریزونا به دست پلیسی سفید پوست، مردم آمریکا را در آخرین ساعات پنجشنبه شب شوکه کرده است.
((گزارش تصویری دارد))

نظر شما