شناسهٔ خبر: 2479666 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

يک پليس قاتل ديگر در آمريکا تبرئه شد

صاحب‌خبر - نیویورک/ واحد مرکزی خبر/ سیاسی 13 /09 /93
تظاهرات گسترده شبانه مردم نیویورک در اعتراض به رای هیئت منصفه دادگاه این شهر مبنی بر منع تعقیب پلیس قاتل اریک گارنر سیاه پوست، رسانه ها، پلیس و مقامات بزرگترین شهر آمریکا را غافلگیر کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، در شرایطی که تنش ناشی از تبرئه پلیس قاتل نوجوان سیاه پوست در شهر فرگوسن هنوز نخوابیده است، اعلام رای هیئت منصفه دادگاه نیویورک مبنی بر نبود دلایل کافی برای پیگرد قضایی مامور پلیس سفید پوست در ماجرای مرگ اریک گارنر، مردم نیویورک و دیگر شهرهای آمریکا اعتراض گسترده ای را آغاز کرده اند.
تصویر درگیری بیست و هفتم خرداد امسال دانیل پانتالئو و سایر ماموران پلیس آمریکا با اریک گارنر 43 ساله به جرم دست فروشی سیگار و فریادهای این مرد سیاه پوست که راه تنفس او با بازوی پانالئو مسدود شده بود، احساسات مردم آمریکا را در آن مقطع در سطح ملی جریحه دار کرد.
گارنر در حین این دستگیری از هوش رفت و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.
اکنون که قرار منع تعقیب پلیس های یادشده صادر شده است، مردم در اماکن عمومی و معروف نیویورک از قبیل میدان تایمز، ایستگاه مرکزی قطارها به نام گرند سنترال، مجموعه ساختمان های راکفلر و دیگر اماکن گردشگری این شهر تجمع و ضد نژاد پرستی حاکم بر ساختارهای اجرائی آمریکا تظاهرات کردند.
معترضان به نشانه همبستگی با اریک گارنر که مبتلا به بیماری آسم بود و براثر فشار گلویش به هنگام بازداشت پلیس ضمن تکرار عبارت نمی توانم نفس بکشم، جان سپرد، شعارها می دادند: من نمی توانم نفس بکشم.
صدها نفر نیز به نشانه اعتراض به این رای نژاد پرستانه، در معابر و اماکن عمومی نیویورک روی زمین دراز کشیدند و مسیر عبور خودروها را مسدود کرده اند.
برخی دیگر با تظاهر به ناتوانی در نفس کشیدن بر روی زمین افتاده اند تا صحنه قتل اریک گارنر را یادآوری کنند.
معترضان شعار می دادند: عدالت و آرامش نیست، حقوق بشر کجا رفت، دست ها بالاست، شلیک نکن، مردم متحد هرگز شکست نخواهند خورد، ما مطمئنیم که پیروز خواهیم شد.
این افراد با حرکت در خیابان های نیویورک حتی در بعد از نیمه شب چهارشنبه، ضمن نام بردن از ایالات و دیگر شهرهای آمریکا، مردم سراسر این کشور را به اعتصاب گسترده در اعتراض به این رای دادگاه و تعطیلی کار و کسب دعوت کردند.
در همان ساعات اولیه اعلام این خبر، دامنه اعتراض به دیگر شهرها نیز کشیده شد.
مردم در واشنگتن پایتخت، کانزاس، بوستون و دیگر شهرها با در دست گرفتن دست نوشته هایی به خیابان ها آمدند و به این حکم دادگاه اعتراض کردند.
معترضان به رفتارهای نژاد پرستانه پلیس در واشنگتن پایتخت آمریکا، هر دو مسیر یک بزرگراه را بستند.
معترضان در نیویورک همزمان دست نوشته هایی را با خود حمل می کردند که بر روی آنها نوشته شده بود: نژاد پرستی، حکومت استبدادی است، عملکرد پلیس ظالمانه است، فرگوسن مقاوم است، کشتار نژادی را متوقف کنید، مسئله حق حیات سیاهان، احترام به حقوق بشر، حق ماست.
پلیس نیویورک با صف آرائی و قراردادن موانع فلزی در مسیر معترضان سعی می کند مانع از بالاگرفتن تنش شود.
مردم عصبانی در مقابل این اقدام پلیس با کنار زدن موانع یادشده، در مواردی با ماموران پلیس ضد و خورد کردند که منجر به بازداشت تعدادی از معترضان شد.
رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این رای هیئت منصفه نیویورک با اشاره به ماجرای اخیر فرگوسن گفت: این ماجرا بار دیگر مشکلات موجود میان نیروهای ضابط قانون با اقلیت های نژادی آمریکا را پررنگ خواهد کرد.
اوباما افزود: وقتی قانون این کشور با همه افراد برخورد یکسانی ندارد، این امر مشکل آفرین است.
وزیر دادگستری آمریکا نیز از آغاز تحقیقات فراایالتی درباره این ماجرا خبر داده و معترضان را ترغیب کرده است که اعتراض خود را مسالمت آمیز ابراز کنند.
گروه های مختلف مدافع حقوق رنگین پوستان و به ویژه فعالان برابری نژادی و سیاه پوستان آمریکا از روز چهارشنبه مردم را به حضور در تجمعات اعتراض آمیز دعوت کرده اند.
پیش بینی می شود روز پنجشنبه اعتراض به رای یادشده در نیویورک و دیگر شهرهای آمریکا ادامه یابد.
((گزارش تصویری دارد))

نظر شما