شناسهٔ خبر: 2489878 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرکل صنایع نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت:

دوره استفاده از نشان ایرانی در پوشاک فرا رسیده است

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دوره استفاده از نشان ایرانی در تولید پوشاک فرا رسیده و باید از حق تولیدات داخلی دفاع کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گلنار نصراللهی صبح امروز در جریان بازدید از شرکت تولیدی بازیابان شمال اظهار کرد: گیلان دارای واحدهای بزرگ نساجی با قدمت 40 ساله است.

وی پوشاک را حلقه نهایی صنایع نساجی عنوان کرد و افزود: تمرکز نساجی در استان‌های اصفهان، یزد، زنجان و خراسان رضوی بوده و این صنایع توسط بخش خصوصی در گیلان دوباره احیا شده است.

نصراللهی 30 درصد از استقرار نساجی کشور را مربوط به استان اصفهان خواند و اضافه کرد: هشت درصد از نساجی کشور در گیلان مستقر است.

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولیدات صنایع نساجی داخل کشور قابل رقابت با کالای مشابه خارجی است، تصریح کرد: ورود کالاهای قاچاق که حقوق و عوارض ورودی آن به کشور پرداخت نمی‌شود از مشکلات صنعت نساجی است.

وی بر طراحی پوشاک در داخل کشور تاکید کرد و افزود: اکنون دوره‌ای است که باید از نشان ایرانی در تولید پوشاک استفاده شود و از حق تولیدات داخلی دفاع کنیم.

نصراللهی خواستار ارائه توانایی‌های تولید داخلی بدون اغراق به مصرف‌کننده شد و تصریح کرد: باورهای جامعه باید به طرف تولید کالای با کیفیت داخلی هدایت شود.

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجرای طرح نوسازی صنایع نساجی از سال 80 در کشور خاطرنشان کرد: محصولات صنایع نساجی به طرف تولید نهایی هدایت شده است.

وی به وجود کمبودهایی در واحدهای دوزندگی اشاره کرد و یادآور شد: سال 89، 429 میلیون دلار ماشین‌آلات صنایع نساجی وارد کشور شده و در مجموع در مدت پنج سال گذشته، سالانه 300 میلیون دلار ماشین‌آلات نساجی وارد کرده‌ایم.

نصراللهی از فعالیت 9 هزار و 800 واحد صنعتی نساجی در کشور خبر داد و اظهار کرد: پنج درصد از ارزش افزوده صنعت متعلق به صنعت نساجی است.

*صادرات 40 واحد تولیدی گیلان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در بازدید مذکور گفت: 40 واحد صنعتی گیلان در حوزه صادرات فعال است و این قابلیت را داریم که 200 واحد تولیدی که از استاندارد لازم برخوردارند را در حوزه صادرات فعال کنیم.

علی منتظری خواستار توجه تولیدکنندگان به تولید صادرات‌محور شد و ادامه داد: در دو سال آینده 400 واحد تولیدی گیلان در بخش صادرات فعال می‌شوند.

وی با بیان اینکه واردات بی‌رویه بیشترین آسیب را به صنعت نساجی وارد کرده است، تصریح کرد: طی دو سال گذشته با اختلاف ایجاد شده در نرخ ارز واردات پوشاک به کشور صرفه اقتصادی نداشته است.

*ماشین‌آلات فرسوده معضل صنعت نساجی است

مدیرعامل شرکت تولیدی بازیابان شمال نیز در جریان بازدید مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت از این شرکت اظهار کرد: شرکت مذکور تولیدکننده پارچه‌های مخمل، رومبلی، نخ فانتزی و فرش ماشینی است.

فرهاد محرر به افتتاح شرکت تولیدی بازیابان شمال در سال 72 اشاره کرد و افزود: 120 میلیارد ریال در شرکت مذکور سرمایه‌گذاری شده و برای 75 نفر شغل ایجاد شده است.

وی مساحت شرکت تولیدی بازیابان شمال را 19 هزار متر مربع خواند و تصریح کرد: هفت هزار مترمربع زیربنای شرکت مذکور است.

محرر با بیان اینکه شرکت تولیدی بازیابان با 55 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند، تصریح کرد: وجود ماشین‌آلات فرسوده معضل صنعت نساجی است.

مدیرعامل شرکت تولیدی بازیابان شمال واردات بی‌رویه را از دیگر مشکلات صنعت نساجی برشمرد و اظهار کرد: واقعی شدن تعرفه واردات و جلوگیری از قاچاق در رشد صنعت نساجی حائز اهمیت است.

وی با اشاره به توان رقابت محصولات داخلی با کالای مشابه خارجی، خاطرنشان کرد: ترکیه مهم‌ترین رقیب صنعت نساجی کشور محسوب می‌شود ضمن اینکه چین در مورد کم‌اظهاری، از دیگر رقبا است.

انتهای پیام/84001/ز40/ض1002

 

برچسب‌ها:

نظر شما