شناسهٔ خبر: 2463637 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

با حضور روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان

راه آهن بین المللی شرق خزر به بهره برداری رسید/ چین، روسیه وآسیای میانه به خلیح فارس متصل شدند

راه آهن بین المللی شرق دریای خزر امروز با حضور رئیس جمهور کشورمان و روسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان به بهره برداری رسید . مراسم بهره برداری از این خط آهن در مرز ایران و ترکمنستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

دانلود

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، وزیر راه و شهرسازی گفت : طول راه آهن بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان 926 کیلومتر است که 80 کیلومتر آن در خاک کشورمان (تا خط تجن - سرخس)، 700 کیلومتر در ترکمنستان و 146 کیلومتر در قزاقستان است .

افتتاح راه آهن خزر

رییس جمهوری روز چهارشنبه در مراسم آغاز بهره‌برداری از خط راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر با اشاره به اینکه ملتهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان خواهان ارتباط بیشتر و بهتر با یکدیگر هستند، تصریح کرد که توسعه، ثبات و امنیت کشورهای منطقه به هم پیوند خورده است و باید برای تقویت سطح همکاریها بکوشیم.
دکتر حسن روحانی در این مراسم که روسای جمهوری ترکمنستان و قزاقستان و مقامهای شمار دیگری از کشورهای منطقه نیز حضور داشتند، گفت: توسعه ، امنیت و ثبات هر یک از کشورهای ما توسعه ، ثبات و امنیت یکدیگر است.
دکتر روحانی، مراسم بهره برداری از این خط آهن مشترک را یک مراسم تاریخی و به یادماندنی برای کشورهای منطقه بویژه سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران دانست و گفت: ما سه کشور گر چه از لحاظ سیاسی دارای استقلال کامل و نظام خاص حکومتی و حقوقی خود هستیم اما از لحاظ تاریخی، فرهنگی، دینی و اعتقادی آنچنان به هم نزدیک هستیم که شاید نظیر این وحدت، اتحاد و نزدیکی را کمتر بتوان در تاریخ کشورهای مختلف یافت و این زیربنا برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.
رییس جمهوری اظهارداشت: ملت‌های ما از ما می‌خواهند که شرایط را آنچنان مهیا کنیم تا روابط مختلف ملت‌ها و دولت‌های این منطقه و بویژه این سه کشور همسایه که هر سه در کنار دریای خزر نیز حضور دارند بهم نزدیک‌تر و پیوسته‌تر بشود.
دکتر روحانی افزود: مردم از ما می‌خواهند راحت‌تر به کشورهای یکدیگر رفت و آمد کنند، کالای آنها مناسب‌تر به دست کشورهای دیگر برسد، ارتباطات را آنچنان توسعه دهیم تا شرایط برای همکاری‌های مختلف سه ملت بزرگ ایران، ترکمنستان و قزاقستان آماده‌تر شود.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه امروز قدم مهمی را در راه احیای خواست مردم این منطقه برداشته‌ایم، گفت: امروز این خط آهن نه تنها سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران را بهم متصل می کند بلکه این راه‌اهن وسیله‌ای خواهد بود که راحت‌تر این سه کشور به خلیج فارس، دریای عمان، به کشورهای شرقی منطقه، چین، روسیه، ترکیه، اروپا و مدیترانه دسترسی داشته باشند.
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه این قدم، قدم پایانی ما نیست، افزود: ظرفیت این خط آهن را باید بیش از پیش بالا ببریم وجمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در مرحله دوم با کمک و همکاری دو کشور ترکمنستان و قزاقستان این راه‌آهن را به نقاط جدید تری متصل بکند. ما در سال‌های آینده این راه‌آهن را به دریای عمان متصل خواهیم کرد.
رییس جمهوری گفت: باید تلاش کنیم انتقال کالا بین کشورها ارزان‌تر و همکاری اقتصادی بین کشورهای منطقه باصرفه‌تر شود و بنابراین در کنار اقدامی که در بخش خطوط ریلی انجام داده‌ایم در آینده باید در زمینه جاده و کشتیرانی انجام دهیم.
دکتر روحانی افزود: ما می توانیم با خطوط ارتباطی کشورهای عضو سازمان اکو را به کشورهای عضو سازمان شانگهای متصل کنیم و شرایط را حتی برای انتقال انرژی و سوآپ مواد نفتی آماده کنیم. بنابراین امروز روز مسرت‌بخشی برای کشور‌های منطقه و آغازی برای ارتباطات نزدیک‌تر خواهد بود.
رییس جمهوری گفت: باید اقدامات مؤثر دیگری برای رفت و آمد مسافرین، تسهیل روادید بین تجار و مردم کشورهای منطقه، ایجاد مقررات برای حمل و نقل راحت‌تر و سریع‌تر انواع کالاها، انجام دهیم و شرایط بهتری را برای اقتصاد خودمان، اقتصاد منطقه و در نهایت برای رفاه مردم خودمان و مردم منطقه فراهم بکنیم.
دکتر روحانی تاکید کرد: اتصال این خط راه‌آهن نه تنها روز شادمانی و خوشحالی برای سه کشور بلکه روز شادمانی برای کشورهای منطقه و همه کشورهایی است که می‌توانند باواسطه و بی‌واسطه از این راه‌َآهن استفاده کنند.
دکتر روحانی همچنین از پذیرایی گرم و صمیمانه رییس‌ جمهوری ترکمنستان قدردانی کرد.
نور سلطان نظر بایف رییس‌ جمهوری قزاقستان نیز در این نشست با تبریک افتتاح این طرح اهمیت آن را در توسعه منطقه خاطر نشان ساخت و گفت: قزاقستان خط ریلی دیگری به سمت چین احداث کرده است که از این طریق می‌توان موجب پیوند آسیای دور و کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس و خاورمیانه شد.
وی با تأکید بر اینکه سه کشور در مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت و توسعه اقتصادی دارای اهداف مشترک هستند، ‌گفت: اتمام ساخت پروژه راه‌آهنی که امروز افتتاح شد، در آینده سهم کشورهای ما را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد.
رییس‌ جمهوری ترکمنستان نیز با اشاره به اینکه این پروژه کار بسیار بزرگی بود که در طول ۷ سال در ترکمنستان انجام شد، گفت: این راه‌آهن شاهراهی بین‌المللی است و کمک بزرگی در شکوفایی روابط اقتصادی و حسن همجواری کشورها خواهد داشت.
قربانقلی بردی‌محمداف با اشاره به ساخت تأسیسات مختلف در این خط راه‌آهن گفت: کشورهای منطقه از این طریق می‌توانند کالاهای حجیم‌تری را جابجا کنند و زمان تبادل کالا نیز به نحو چشمگیری کاهش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه افتتاح راه‌آهن به توسعه اقتصادی و اجتماعی مردم منطقه کمک خواهد کرد، گفت: اتصال راه‌آهن به ایران باعث کاهش فاصله میان آسیای میانه و خاورمیانه شده است و مسیرکریدور شمال – جنوب را کمتر کرده است. کشورهایی که عضو این پروژه‌ هستند کشورهای ترانزیتی تلقی می‌شوند و افتتاح این راه‌آهن موجب تقویت روابط دوستانه و برادرانه هر سه کشور خواهد شد.

دانلود

 

 

 

وزیر راه در مورد این خط آهن گفت: با افتتاح این خط آهن بین المللی کشورهای چین، روسیه و آسیای میانه از طریق ایران به خلیج فارس و آبهای آزاد جهان متصل می شوند.

آخوندی افزود: در مرحله نخست بهره برداری از این خط آهن یک و نیم میلیون تن کالا جابجا می شود که در مراحل تکمیلی آن به 10 میلیون تن خواهد رسید.


وزیر راه و شهرسازی گفت: مسافت 3 هزار کیلومتری قزاقستان تا خلیج فارس که به صورت پیمودن زمینی بیش از یک هفته طول می کشد از طریق این خط آهن به 20 ساعت کاهش می یابد.
وی افزود: قرارگاه خاتم با هزینه 130میلیارد تومان این  خط آهن را در مدت  17 ماه ساخت و  164 دهنه پل بزرگ و کوچک برای این خط آهن ساخته شده است.

رئیس جمهور ترکمنستان و قزاقستان

رئیس جمهور ترکمنستان و قزاقستان

 

* راه آهن سرخس – تجن نیز که در سال 1375 به بهره برداری رسید، اولین اقدام ایران برای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به اقتصادی‏ ترین و مناسب‏ ترین راه برای مبادلات اقتصادی با خلیج فارس بود.


 اکنون با افزوده شدن خط آهن ایران – ترکمنستان و قزاقستان در منطقه اینچه برون، مسیر حمل و نقل تجارت جهانی میان شرق ( از چین تا آسیای مرکزی) و غرب جهان (به ویژه اروپای غربی) حدود 10 هزار کیلومتر راه زمینی کاهش می یابد.

همچنین، مسیر شمال – جنوب نیز،  در حدود 600 کیلومتر، کاهش می‌ یابد.
 

نظر شما