صاحبخبر - به گزارش خبرگزاري موج، جاده ابريشم جاده اي است كه مسير حمل و نقل تجارت جهاني ميان شرق از چين تا آسياي مركزي و غرب جهان؛ به ويژه اروپاي غربي را حدود 10 هزار كيلومتر راه زميني كاهش مي دهد و اكنون احياي آن با تدبير مسوولان جمهوري اسلامي ايران تحقق يافته و زمينه رونق اقتصادي و سياسي اين منطقه را فراهم كرده است.
اين كريدور مهم كه تداعي كننده جاده ابريشم در دوران باستان است، مي تواند باعث رشد و توسعه اين مناطق از طريق امكانات ترانزيت ريلي - جاده اي شود.
بعد از راه آهن سرخس – تجن كه نخستين خط ريلي ميان جمهوري اسلامي ايران و آسياي مركزي است، دومين خط ريلي ايران و آسياي مركزي نيز احداث شود و به اين وسيله كشورهاي تركمنستان و قزاقستان از طريق خاک جمهوري اسلامي ايران به آب هاي آزاد خليج فارس متصل شوند.
در واقع، رهگذر ريلي شمال - جنوب نويد بخش تحول و توجه استراتژيک به آبادسازي شرق و نوار ساحلي جنوب كشور است؛ چراكه اين كريدورر مهم، يكي از عوامل اصلي رشد و توسعه اين مناطق از طريق امكانات ترانزيت ريلي-جاده اي است.
اين كريدور دومين كريدور شمال ـ جنوب محسوب شده و گستره عبور از آسيا در شرق درياي خزر تا خليج فارس را پوشش مي دهد و تسهيل ارتباط شرق به غرب درياي خزر از طريق شمال ايران را فراهم مي كند، اين راه آهن همچنين ارتباط اروپا با آب هاي خليج فارس را نيز تسهيل مي كند و بدين ترتيب سبب سهولت حمل و نقل و تردد حجم عظيمي از كالاها در اين مناطق مي شود.
با توجه به اتصال خطوط ريلي ايران به تركيه در غرب و امتداد خطوط ريلي كشور تا بندرعباس و اتصال به پاكستان در جنوب شرق و اتصال به عراق در جنوب غرب و از طرفي اتصال خطوط ريلي قزاقستان به روسيه در شمال، اتصال خطوط ريلي تركمنستان به ازبكستان در شمال شرق، اين مسأله قابل پيش بيني است كه خط ريلي جديد تأثير قابل توجهي در ترانزيت و رشد حجم تجارت در كشورهاي منطقه خواهد داشت.
با راه اندازي خط ريلي ايران - تركمنستان - قزاقستان، بيش از 600 كيلومتر از طول مسير حمل و نقل بينالمللي كشورهاي مشترک المنافع تا خليج فارس و اروپا كاسته مي شود.
اين خط آهن به عنوان كريدور ريلي شمال - جنوب از شهر اوزن در قزاقستان تا قزل قايا در مرز قزاقستان و تركمنستان و از آن نقطه تا شهر بركت در تركمنستان و از بركت تا اترک و اينچه برون در مرز ايران و تركمنستان و از اينچه برون تا شهر گرگان ساخته شده و آماده بهره برداري است.
طول راه آهن جديد حدود 920 كيلومتر است كه از اين ميزان حدود 85 كيلومتر در خاک جمهوري اسلامي ايران، 700 كيلومتر در خاک تركمنستان و 140 كيلومتر نيز در خاک قزاقستان قرار دارد.
خط ريلي جديد كشورهاي تركمنستان و قزاقستان را از طريق خاک جمهوري اسلامي ايران به آب هاي آزاد خليج فارس متصل مي كند، اين خط علاوه بر كشورهاي مذكور، به عنوان خط ريلي جديد براي كل منطقه حائز اهميت است و حمل و ترانزيت بار را ميان كشورهاي منطقه تسهيل كرده، زمان و هزينه هاي حمل بار را كاهش مي دهد.
اين نكته را نبايد فراموش كرد كه در شرايط تحريم، ساخت خط آهني كه بخشي از كريدور شمال به جنوب را تكميل مي كند، شايد از توان اكثر كشورها خارج باشد، اما خوشبختانه با توان متخصصان داخلي اكنون اين پروژه بزرگ آماده راه اندازي است.
در واقع راه اندازي اين پروژه عظيم، بر بي اثر بودن تحريم هاي ظالمانه بين المللي و يک جانبه بر خواست كشورهاي منطقه براي توسعه همكاري ها با ايران و استفاده از موقعيت ژئوپلتيكي كشورمان تأكيد دارد، موضوعي كه نمي توان آن را انكار كرد.
بنابراين، با توجه به اتصال خطوط ريلي ايران به تركيه در غرب و امتداد خطوط ريلي كشور تا بندر عباس در خليج فارس، همچنين اتصال به پاكستان در جنوب شرق، اتصال به عراق در جنوب غرب و خطوط ريلي قزاقستان به روسيه در شمال، خطوط ريلي تركمنستان به ازبكستان در شمال شرق و كشورهاي قرقيزستان و تاجيكستان، مي توان گفت، كه خط ريلي جديد تاثير قابل توجهي در ترانزيت و رشد حجم تجارت در كشورهاي منطقه خواهد داشت.
با راه اندازي خط آهن مذكور كه راهگذر ريلي شمال - جنوب نيز ناميده ميشود، زمان حمل و نقل و ترانزيت كالا از اين مسير ريلي، دو شبانه روز و هزينههاي بخش حمل و نقل به صورت قابل ملاحظه كاهش مي يابد.∎
نظر شما