شناسهٔ خبر: 24583880 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

دغدغه های موافقان استیضاح ربیعی / از دغدغه های تبعیض اجتماعی تا هشدارهای سیاسی بازی تغییر رویکرد وزارت کار از حمایت کارگران به حمایت کارفرمایان/ صندوق تأمین اجتماعی وجه المصالحه سیاسی شده است اوضاع و احوال وزارت کار بیمارگونه و تعطیل است / نشنیدن صدای کارگران سبب بروز اعتراضات اخیر شد وزارت کار نیاز به مدیری قدرتمند دارد/ با جنگ روانی و گریه به سراشیبی پیش می‌رویم ۸۰ درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند

نمایندگان موافق استیضاح علی ربیعی تاکید دارند که این وزارتخانه بیش از آن که در راستای رفاه اجتماعی حرکت کند در راستای تبعیض اجتماعی حرکت می کند. با انتقاد از همراهی وزیر کار برای استثمار کارگران گفت: ربیعی وزارت رفاه اجتماعی را به وزارت تبعیض اجتماعی تبدیل کرده است و سرمایه‌های صندوق تأمین اجتماعی را وجه المصالحه سیاسی، جناحی و باندی کرده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نطق دفاعی خود در جلسه استیضاح با بیان اینکه سیاست‌های فقرزدایی را در دولت به پیش برده‌ایم، گفت : فقرزدایی ۲۰ سال برنامه نیاز دارد و فقر و معضل آن با پاشیدن پول حل نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خانه ملت ، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه 22 اسفندماه) به ریاست دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 8 و 15 دقیقه و با حضور 233 نفر از نمایندگان مجلس آغاز شد. استیضاح علی ربیعی و عباس آخوندی در دستور کار پارلمان قرار دارد.(جزییات آغاز جلسه علنی مجلس برای استیضاح ربیعی و آخوندی را اینجا بخوانید)

اسحاق جهانگیری ، معاون اول رئیس جمهور برای استیضاح وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در قوه مقننه حضور پیدا کرد. همچنین ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی ریاست جمهوری، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سیدتقی نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی، رضا اردکانیان ، احمد غلامی ، مسعود سلطانی فر و بیژن زنگنه برای همراهی وزیر تعاون در صحن علنی حاضر شدند.( اسامی مهمانان دولتی جلسه استیضاح را اینجا بخوانید)

اکبر رنجبرزاده ، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ترتیب  نطق های موافق استیضاح علی ربیعی ، وزیر کارف تعاون و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.( اینجا بخوانید)

در گزارش زیر با کلیک بر هر تیتر می توانید متن نطق های مخالف و موافق را درباره استیضاح علی ربیعی بخوانید:

عثمانی : تغییر رویکرد وزارت کار از حمایت کارگران به حمایت کارفرمایان/ صندوق تأمین اجتماعی وجه المصالحه سیاسی شده است

محمدقسیم عثمانی ، به عنوان نخستین موافق استیضاح در صحن علنی صحبت کرد. عثمانی با انتقاد از همراهی وزیر کار برای استثمار کارگران گفت: ربیعی وزارت رفاه اجتماعی را به وزارت تبعیض اجتماعی تبدیل کرده است و سرمایه‌های صندوق تأمین اجتماعی را وجه المصالحه سیاسی، جناحی و باندی کرده است.

محمدقسیم عثمانی

وی در ادامه ربیعی را نمونه بارز مبارزه با استیضاح معرفی و عنوان کرد: اگر ایشان به جای ممارست در رفع استیضاح در حل مشکلات مهارت داشت هرگز استیضاح مطرح نمی شد لذا باید به قدرت لابی گری ایشان تحسین گفت و خوب است که وی بعد از وزارت مدیریت استیضاح سایر وزرا را عهده دار شود و اگر واقعا این تیم منسجمی که ایشان برای مهار استیضاح طراحی کرده است، برای مهار مشکلات حوزه وظایف خود آماده می کرد وضع به گونه دیگری می شد.

مقصودی : اوضاع و احوال وزارت کار بیمارگونه و تعطیل است / نشنیدن صدای کارگران سبب بروز اعتراضات اخیر شد

حسین مقصودی ، در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سوگندی که نمایندگان در روز اول و در دفاع از نظام یاد کردند را یادآور شد و گفت: اوضاع و احوال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مارگونه و تعطیل است، در حقیقت وزیری که با تمام لایه های جامعه به خصوص کارگران، روستایی ها، عشایر، قالیبافان، زنان بی سرپرست و بازنشسته ها سر و کار دارد آقای ربیعی است.

حسین مقصودی در نطق میان دستور

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وضعیت این صاحبان انقلاب خوب نیست متاسفانه احوال و اوضاع این گروه ها سبب بی اعتمادی آن ها به نظام شده است که پیامدهای منفی در پی خواهد داشت.

حسن بیکی :وزارت کار نیاز به مدیری قدرتمند دارد/ با جنگ روانی و گریه به سراشیبی پیش می‌رویم

ابوالفضل حسن بیکی نیز در موافقت با استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت:  متأسفانه آقای ربیعی بر اساس فشارها طی چند سال گذشته در مقام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باقی مانده است.

ابوالفضل حسن بیکی در نطق میان دستور 13 اسفندماه 1396

وی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی با نیت خیرخواهانه بخشی از ثروت کشور را در اختیار این وزارتخانه قرار داده است تا وزیر و عوامل این مجموعه به بازنشستگان، نیروهای محروم و غیره خدمت کنند.

نادری: ۸۰ درصد از جامعه ایران زیر خط فقر هستند

شهاب نادری در نشست علنی امروز (یکشنبه، 20 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی  و در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خطاب به وی، اظهار داشت: یکی از جوانان استان کرمانشاه اداره کل شما را به گِل گرفت و ما نیز مایل هستیم که مجلس امروز مشخص کند چه دغدغه ای برای جوانان و از شما چه انتظاری دارد.

شهاب نادری

نادری به اشاره به عدم توجه ربیعی به ایجاد اشتغال تاکید کرد: یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال اختصاص دادند ولی وزیر کار هیچ اقدامی را انجام نداد و کشور را معطل خود و معاونان تان کردید.

نگهبان سلامی:مسائل را به حوزه اجتماعی، فرهنگی گره بزنید نه امنیتی/ مدیران آسمان بدون رعایت کمترین شاخص های EKAO انتخاب شده اند

محمود نگهبان سلامی ، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت:  یکی از مواردی که تقریبا روزانه نمایندگان با آن روبه رو هستند تجمعات کارگری است که به دلیل عدم پاسخگویی به مطالبات کارگران شکل می گیرد، وزیر بیشتر از کارگران به عنوان ابزاری برای خواسته های شخصی و برای بقای خود استفاده می کند، مخصوصا در روزهای اخیر شاهد پیامدهایی بودیم مبنی بر اینکه در صورت استیضاح وزیر کارگران در مقابل مجلس شورای اسلامی و یا مکان های دیگر حضور پیدا می کنند.

محمود نگهبان سلامی

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگاهی به سوابق مدیران حوزه اقتصادی وزارتخانه پیشینه خوبی از آن ها نشان نمی دهد که همین موضوع باعث شده تا زمینه های فساد در زیر مجموعه های این وزارتخانه را شاهد باشیم.

فرهنگی: نحوه مدیریت بنگاه های اقتصادی زیرمجموعه وزارتخانه تعاون نادرست بوده است

محمدحسین فرهنگی در  تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعیگفت: در ابتدای آغاز به کار آقای ربیعی به دلیل سوابق و اطلاعاتی که این روزها درخصوص ایشان بر آن تاکید می شود، از وی حمایت کردم و احساس ما این بود که ایشان خواهد توانست در این مجموعه بسیار گسترده و مهم، از لحاظ تولید و صنعت و حمایت هایی که به صورت قانونی وجود دارد، موفق باشد، اما با گذشت چند سال که وزارت تعاون مکلف شده بود بدهی های خود به سازمان های بازنشستگی و تامین اجتماعی را تسویه کند، متوجه شدیم آقای ربیعی در عمل توانایی انجام کار را نداشت.

محمدحسین فرهنگی

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود:یک هزار و 231 نفر از افراد پذیرفته شده در سازمان فنی و حرفه ای بنا بر اعلام رسمی سازمان به سایر دستگاه ها منتقل شدند و این در حالی است که اگر آنها در سازمان فنی و حرفه ای به کار گرفته می شدند، زمینه توسعه بیشتر فراهم می شد و دیگر چرخه معیوبی که درخصوص به کارگیری آموزشیاران نهضت سوادآموزی و معلمان حق التدریسی آموزش و پرورش وجود دارد در کیس جدیدی در سازمان فنی و حرفه ای اجرا نمی شد.

ربیعی : معضل فقر با پاشیدن پول حل نمی شود /  فقرزدایی 20 سال برنامه نیاز دارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نطق دفاعی خود در جلسه استیضاح با بیان اینکه سیاست‌های فقرزدایی را در دولت به پیش برده‌ایم، گفت : فقرزدایی ۲۰ سال برنامه نیاز دارد و فقر و معضل آن با پاشیدن پول حل نخواهد شد.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس
 

ربیعی افزود: هیچ کدام ما سوپر مدیر نیستیم  و دوران مدیران سوپر من گذشته است و از همین روآقای لطفی در زمان دولت گذشته مدیرعامل  هلدینگ  بوده است مگر دولت گذشته  رفیق خانه کارگران بوده است چرا توهین می کنند؟ایشان سلسه مراتب عمودی را طی کرده است.

 ربیعی افزود:  امروز تیمی که در هیئت مدیره شستا چیده شده است از اقتصادان های برجسته هستند و بنده ثبات مدیرت را در سازمان تامین اجتماعی حفظ کردم واین در حالی است که پروندهای که خودم بنام صندوق ها باز کردم و ازهمین رو اقای   لاریجانی به یاد دارید، خودم درباره صندوق ها از شما در خواست کردم اما باید امروز پاسخگویی استضیاح شوم که خودم پرونده آن را باز کردم.

محبی‌نیا:6 ماه برای رسیدن به نقطه اپتیمم اشتغال کافی نیست/ اولین مجله به زبان کردی با مدیریت ربیعی منتشر شد

جهانبخش محبی‌نیا در مخالفت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: برادران و خواهران مطالبی در اینجا مطرح شد که بخشی از آنها کاملا قابل تامل است و من از آقای ربیعی می خواهم در صورتی که مجلس شورای اسلامی بر ابقاء ایشان اعتماد کردند بدون شک به این دغدغه‌های نمایندگان توجه کنند و تا حدی که برای ایشان مقدور است با مجلس و امنا ملت مهربان باشند.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی افزود: وزاری سابق را با آقای ربیعی مقایسه کنید آنها نیز مسئول تامین رفاه و تعاون بودند؛ سرور گرانقدر می‌فرمایند 6 ماه برای رسیدن به نقطه اپتیمم اشتغال، اصلاح مدیریت و برخورد با مفاسد کافی نیست. قطعا 6 ماه کم است.

جهانبخش محبی نیا

 

عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صحبت‌های من چتر حمایتی برای تنبلی وزیر نیست، گفت: ربیعی فرزند خانواده ایست که فقر را در  آغوش گرفته است من 40 سال است ایشان را می شناسم حتی ایشان یکبار به شورای عالی امنیت ملی از من شکایت کردند که بنده محکوم نشدم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: آقای ربیعی فرزند جوادیه است وقتی در تلویزیون گریه می کند می گوییم چرا گریه می کنی وقتی گریه نمی کند می گوییم چرا گریه نمی کنید.

کواکبیان:نبود فساد نقطه قوت فعالیت های ربیعی است/حرکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بنگاه داری به سهام داری

مصطفی کواکبیان  در مخالف با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح علل موافقت خود با روند فعالیت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به رغم اینکه تاکنون در دفاع از هیچ وزیری صحبت نکرده ام ولی در اینجا وظیفه خود دیدم که نکاتی را در مورد روند فعالیت ربیعی اعلام کنم.

مصطفی کواکبیان

 

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارتخانه ای که آقای ربیعی در اختیار دارد سه بخش اقتصادی، اجتماعی و خدماتی را در بر می گیرد که از این سه بخش 20 درصد به انجام ماموریت های اقتصادی و 80 درصد به انجام ماموریت های اجتماعی و خدماتی می پردازند.

وی یادآور شد: در نامه استیضاح آمده است که بنگاه داری یکی از مشکلات این وزارتخانه بوده و خوشبختانه هیچ تعریضی بخش های اجتماعی و خدماتی نشده است چرا که عموم استیضاح کنندگان از روند فعالیت های سازمان بهزیستی و بخش های توانبخشی و اجتماعی کشور رضایت دارند و تمام انتقادات به 20 درصد فعالیت های اقتصادی این وزارتخانه برمی گردد و شفافیت اقدامات آقای ربیعی از این جهت بوده که 80 درصد فعالیت های اجتماعی و خدماتی در آن 20 درصد به کار گرفته شده است.

گزارش در حال تکمیل است...

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه 22 اسفندماه) به ریاست دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 8 و 15 دقیقه و با حضور 233 نفر از نمایندگان مجلس آغاز شد. حسین مقصودی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سوگندی که نمایندگان در روز اول و در دفاع از نظام یاد کردند را یادآور شد و گفت: اوضاع و احوال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مارگونه و تعطیل است، در حقیقت وزیری که با تمام لایه های جامعه به خصوص کارگران، روستایی ها، عشایر، قالیبافان، زنان بی سرپرست و بازنشسته ها سر و کار دارد آقای ربیعی است. نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وضعیت این صاحبان انقلاب خوب نیست متاسفانه احوال و اوضاع این گروه ها سبب بی اعتمادی آن ها به نظام شده است که پیامدهای منفی در پی خواهد داشت. ابوالفضل حسن بیکی نیز در موافقت با استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت:  متأسفانه آقای ربیعی بر اساس فشارها طی چند سال گذشته در مقام وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باقی مانده است. ربیعی افزود: هیچ کدام ما سوپر مدیر نیستیم  و دوران مدیران سوپر من گذشته است و از همین روآقای لطفی در زمان دولت گذشته مدیرعامل  هلدینگ  بوده است مگر دولت گذشته  رفیق خانه کارگران بوده است چرا توهین می کنند؟ایشان سلسه مراتب عمودی را طی کرده است.  ربیعی افزود:  امروز تیمی که در هیئت مدیره شستا چیده شده است از اقتصادان های برجسته هستند و بنده ثبات مدیرت را در سازمان تامین اجتماعی حفظ کردم واین در حالی است که پروندهای که خودم بنام صندوق ها باز کردم و ازهمین رو اقای   لاریجانی به یاد دارید، خودم درباره صندوق ها از شما در خواست کردم اما باید امروز پاسخگویی استضیاح شوم که خودم پرونده آن را باز کردم. جهانبخش محبی‌نیا در مخالفت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: برادران و خواهران مطالبی در اینجا مطرح شد که بخشی از آنها کاملا قابل تامل است و من از آقای ربیعی می خواهم در صورتی که مجلس شورای اسلامی بر ابقاء ایشان اعتماد کردند بدون شک به این دغدغه‌های نمایندگان توجه کنند و تا حدی که برای ایشان مقدور است با مجلس و امنا ملت مهربان باشند. نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی افزود: مصطفی کواکبیان  در مخالف با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح علل موافقت خود با روند فعالیت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به رغم اینکه تاکنون در دفاع از هیچ وزیری صحبت نکرده ام ولی در اینجا وظیفه خود دیدم که نکاتی را در مورد روند فعالیت ربیعی اعلام کنم. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارتخانه ای که آقای ربیعی در اختیار دارد سه بخش اقتصادی، اجتماعی و خدماتی را در بر می گیرد که از این سه بخش 20 درصد به انجام ماموریت های اقتصادی و 80 درصد به انجام ماموریت های اجتماعی و خدماتی می پردازند. وی یادآور شد: در نامه استیضاح آمده است که بنگاه داری یکی از مشکلات این وزارتخانه بوده و خوشبختانه هیچ تعریضی بخش های اجتماعی و خدماتی نشده است چرا که عموم استیضاح کنندگان از روند فعالیت های سازمان بهزیستی و بخش های توانبخشی و اجتماعی کشور رضایت دارند و تمام انتقادات به 20 درصد فعالیت های اقتصادی این وزارتخانه برمی گردد و شفافیت اقدامات آقای ربیعی از این جهت بوده که 80 درصد فعالیت های اجتماعی و خدماتی در آن 20 درصد به کار گرفته شده است.

نظر شما