شناسهٔ خبر: 24519632 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

خوشبینی، بدبینی و تردید

اعلام ملاقات آینده رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است. رویترز روز گذشته به همین مناسبت در گزارشی نوشت: به‌رغم اتحاد میان توکیو و واشنگتن، نگرانی‌ها از بی‌توجهی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به امنیت ژاپن در توافق احتمالی با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی افزایش یافته است. یک استاد دانشگاه تاکوشوکو در توکیو در گفت‌وگو با رویترز، سه سناریو را درباره مذاکره آینده واشنگتن و پیونگ یانگ مطرح کرد و گفت: پیونگ یانگ یا عاری‌سازی هسته‌ای را می‌پذیرد یا فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف می‌کند یا آزمایش‌های موشکی خود را از سر می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

این تحلیلگر ژاپنی با بیان اینکه سناریوی دوم محتمل تر از بقیه است، تاکید کرد: در این حالت اصرار ژاپن بر تداوم فشار (بر کره شمالی) به حاشیه خواهد رفت. همچنین یک استاد دانشگاه تامای ژاپن، توافق بر سر توقف فعالیتهای هستهای و موشکی کره شمالی را در تقابل با امنیت ژاپن توصیف کرد. به گفته «برَد گلاسرمن»، توقف فعالیتهای کره شمالی ظرفیت هستهای این کشور را از بین نمیبرد و تهدید علیه ژاپن و کره جنوبی همچنان باقی خواهد ماند، این در حالی است که آمریکا از تیررس پیونگ یانگ دور است. گلاسرمن همچنین تاکید میکند توقف فعالیتهای هستهای باعث مشروعیت یافتن کیم جونگ اون میشود که این خواسته ژاپن نیست.

یک عضو پارلمان ژاپن نیز که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت: اگرچه بعید است واشنگتن به صرف توقف فعالیتهای پیونگ یانگ راضی شود، اما مذاکرات باعث میشود کره شمالی زمان کافی برای تکمیل برنامه تسلیحات هستهای خود را بهدست آورده و قدرت چانه زنی خود را افزایش دهد.

یک عضو نهاد قانونگذاری ژاپن نیز گفت: در صورتی که کره شمالی به موشکهای دوربرد با قابلیت حمل کلاهک هستهای دست یابد، ژاپن از آمریکا خواهد خواست که زیردریاییهای اتمی خود را در منطقه مستقر کند. ژاپنیها همچنین نگران بیتجربگی تیم ترامپ در مذاکره با کره شمالی هستند. یک دیپلمات پیشین این کشور به رویترز گفت: افرادی که تجربه مذاکره با کره شمالی را داشته باشند در کاخ سفید نیستند؛ به همین دلیل من نسبت به این روند کمی نگرانم. این دیپلمات سابق همچنین با تاکید بر اینکه مذاکرات آینده میان واشنگتن و پیونگ یانگ باید در یک دوره تمام شود، هشدار داد که کشیده شدن این مذاکرات به دور دوم اشتباهی بزرگ خواهد بود. از سوی دیگر به طور حتم پذیرش دعوت کیم جونگ اون توسط ترامپ یک موفقیت دیپلماتیک برای مون جائه این محسوب خواهد شد، اما برخی تحلیلگران بر این باورند که اگر انتظارات آمریکا در این مذاکرات برآورده نشود یا کره شمالی اقداماتی در راستای خلع سلاح هستهای انجام ندهد، این مساله خطراتی برای واشنگتن و سئول دارد. در این میان وندی شرمن، مذاکرهکننده آمریکایی در توافق هستهای ایران در دولت باراک اوباما، رئیسجمهور پیشین آمریکا نیز از نگرانی چین گفته و یادآور شده است: چین نسبت به دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا با وجود تمایل به وقوع چنین اتفاقی محتاط خواهد بود. در این حال رهبران روسیه از مذاکرات آینده آمریکا و کره شمالی استقبال کرده و آن را در مسیری «درست» خواندند. این درحالی است که هنوز رهبران غربی نسبت به این اتفاق از خود واکنشی نداشتهاند. درهمین حال رسانههای غربی با دو رویکرد بدبینی و خوشبینی تحولات مربوط به این دیدار را پوشش میدهند.

نظر شما