شناسهٔ خبر: 2436752 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان خبر داد:

تا قبل از پایان سال اجرای خط دوم به مناقصه گذاشته می‌شود

در جلسه شصت و ششم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، مطالعات احداث خط ۲ قطار شهری اصفهان به تصویب رسید بنابراین این طرح در شورای عالی ترافیك استان و در نهایت در شورای عالی ترافیك كشور به تصویب رسیده و هم اکنون که به سازمان قطار شهری ابلاغ گردیده است این مجموعه اقدامات مهندسی و اجرایی آن را پیگیری می کند.

صاحب‌خبر -

جواد شعرباف با اشاره به اینکه مطالعات مرحله اول خط دو مترو اصفهان در شرف اتمام است و تا پایان آذرماه تكمیل می شود گفت:خط دو قطارشهری اصفهان مشاور خارجی سیسرا فرانسه و دو مشاور داخلی مترا و پژوهش و معماری را در کنار خود دارد و پس از آنکه مطالعات مرحله اول در پایان آذر به اتمام برسد برای اجرای خط وارد مناقصه داخلی می شویم.

وی افزود: پس از تحویل مطالعات، مناقصه انجام می شود و در حال حاضر هم مشغول ارزیابی کیفی پیمانکاران هستیم.

وی با اشاره به اینکه شفت ورودی خط ۲ مترو به مناقصه گذاشته شده است و به زودی پیمانكار آن نیز بر اساس مقررات انتخاب می شود افزود:عملیات اجرایی شفت ورودی از شهرك امام حسین(ع) انجام می شود و دستگاه تی بی ام از این نقطه برای عملیات حفاری وارد می شود و این مرحله اجرایی کار در خط ۲ می باشد.

جواد شعرباف گفت:با توافقاتی كه با سازمان های بالادستی از جمله استانداری و شهرداری انجام شده قرار است هزینه احداث تونل ها و ایستگاه ها را شهرداری تقبل نماید و تاسیسات و تجهیزات برقی و مكانیکی و تجهیز ناوگان با فاینانس و تعهد دولت وارد مناقصه بین المللی می شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان گفت: اگر تعهدات مالی به خوبی انجام شود تا قبل از پایان سال اجرای خط دوم به مناقصه گذاشته می شود و اگر مشكل خاصی نباشد و تعهدات به خوبی انجام شود،تا سال ۱۴۰۰ این خط راه اندازی می شود.

خط ۲ مترو به طول ۲۳ كیلومتر و شامل ۲۳ ایستگاه است

وی با تشریح وضعیت اجرای طرح خط ۲ قطار شهری اصفهان گفت:خط ۲ مترو به طول ۲۳ كیلومتر و شامل ۲۳ ایستگاه است كه از شهرك امام حسین(ع) آغاز می شود و با عبور از میدان لاله، میدان قدس، خیابان علامه مجلسی و هاتف به چهارراه شكرشكن می رسد و سپس از طریق خیابان های حافظ و سپاه در میدان امام حسین(ع) با خط یک مترو تقاطع پیدا می کند و سپس به سمت کهندژ رفته و در نهایت به میدان خمینی شهر ختم می شود.

شعرباف در بیان این مطلب که خط دوم مترو حالت نیم كاسه دارد و از شمال شرق شروع و به سمت غرب اصفهان می رود به

به گزارش ایلنا از اضفهان،وی افزود: عمق این خط حدود ۳۰ متر زیر زمین است که به دلیل مباحث میراث فرهنگی كارشناسان یونسكو اعلام كردند كه خط باید عمیق باشد لذا این موضوع در مباحث فنی و کارشناسی مورد توجه جدی قرار گرفت.

وی با تاکید بر این نکته که تمام ملاحضات را کردیم تا این خط که مصوب شورای عالی ترافیک کشور است اجرا شود گفت:در حقیقت این مسیر را ما تعیین نکردیم این مسیر سیر فنی و تخصصی تعیین شده ای را طی کرده و در شورای عالی ترافیک کشور نیز تصویب شده است.

وی افزود:در مطالعات جامع حمل و نقل در سال های ۷۰ و ۷۱ این طرح آمده است كه مترو باید به نیازهای حمل و نقل جواب بدهد و در واقع مترو قرار است نیازهای مافوق حمل و نقل هایی مانند اتوبوس را انجام دهد.

شعرباف با اشاره به اینکه دو خط شمال – جنوب و شرق – غرب اساسی ترین محورهایی بوده كه برای مترو پیش بینی شده است گفت: بعد از اینكه مسیر خط۲مترو توسط مشاوران خارجی،سوفرتو فرانسه و پ پ ک استرالیا كه قوی ترین مشاوران بین المللی بررسی و در شورای عالی ترافیك استان تصویب و سپس در شورای عالی ترافیك كشور كه مرجع قانونی برای تایید مطالعات جامع حمل و نقل و مسیرهای مترو هستند، به تصویب رسیده است برای طی فرایند اجرایی به قطارشهری رسیده است زیرا گزینه های حمل و نقل را شورای عالی ترافیک تعیین می کند.

مکاتبات و مذاکرات لازم را با میراث فرهنگی داشته ایم

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا نظرات میراثی درباره اجرای این طرح از سوی شورای علی ترافیک کشور مورد توجه قرار گرفته است؟ تاکید کرد: بالاترین مقام تصمیم گیرنده در چنین سطحی یعنی شورای عالی ترافیک کشور موارد میراثی و سایر مسایل را مورد توجه قرار داده است ضمن این که از همان ابتدا که بحث میدان امام مطرح بوده ما مکاتبات و مذاکرات لازم را با میراث فرهنگی داشته ایم و میراث فرهنگی کتبا به ما اعلام کرده اند عبور از این محدوده بلامانع است البته خواستار تمهیداتی نیز بوده اند که در مورد همگی آن پیش بینی لازم انجام شده است.

وی در رابطه با تمهیدات مورد درخواست از سوی میراث فرهنگی گفت:میراث خواستار توجه به این نکته شده است که در محدوده مربوط به میدان امام ایستگاهی در نظر گرفته نشود که این امر مورد توجه قرار گرفت همچنین عمق لازم نیز برای عبور مترو از دیگر موارد درخواستی بود که این موضوع نیز به صورت کامل در نظر گرفته شده است.

كارشناسان یونسكو و ایكوموس از خطوط بازدید کرده اند و منعی بر عبور اعلام نکرده اند

وی با تبیین اقدامات لازم برای توجه به مسایل میراثی در اجرای خط ۲ گفت:غیر از مکاتبه ای که میراث فرهنگی در این خصوص با ما انجام داده است كارشناسان یونسكو و ایكوموس هم از خطوط بازدید کرده اند و کتبا به یونسکو نامه نوشته اند و منعی بر عبور اعلام نکرده اند فقط آنها هم خواستار تمهیداتی از جمله عمیق بودن و مطالعات لازم در این زمینه شده اند که این مسایل نیز در سرفصل توجهات فنی و عملیاتی ما قرار دارد و همه این موارد و مکاتبات به صورت مستند موجود می باشد.

شعرباف با تاکید بر اینکه تعیین عمق مربوط به خطوط قطار شهری را مطالعات تعیین می کند افزود:این مطالعات از سوی مراجع فنی،تحقیقاتی و تخصصی کشور شامل دانشگاه صنعتی و دانشگاه علم و صنعت انجام شده تا هیچ گونه مشكلی برای عبور مترو در این مسیر ایجاد نشود.

وی در پاسخ به سوالی درباره بیان مواضعی از سوی برخی افراد و رسانه ها مبنی بر عدم تاییدیه میراث فرهنگی و یونسکو برای اجرای این طرح گفت:این که گفته می شود میراث تایید نمی کند یا یونسکو رد می کند نشان از نقص اطلاعات افراد اظهار نظر کننده دارد یا اطلاعات غلط به افراد داده می شود یا جایگاه نهادهای بالادستی در این موضوع درست شناخته نشده است.

هیچ مرجع بالادستی قانونی صحبتی از عبور نكردن خط دو مترو از زیر میدان نكرده است

وی افزود: به لحاظ بین المللی مطالعات انجام شده و میراث و مشاوران طرح مطالعاتی را انجام داده ند تا هر کجای طرح با مشكلی روبه رو باشد روش پیشگیری لازم صورت گیرد و تاكنون هیچ مرجع بالادستی قانونی صحبتی از عبور نكردن خط دو مترو از زیر میدان نكرده است لذا سایر مواضع بر اساس اطلاعات ناقص و غلط ابراز شده است.

مدیرعامل سازمان قطارشهری اصفهان تاکید کرد: سیرقانونی این مسیر طی شده است و باید این نكته را در نظر گرفت كه شورای عالی ترافیك وهمه مراجع مربوطه میدان نقش جهان را به عنوان یک اثر جهانی فاخر ثبت شده در یونسكو می شناسند و غیر ممكن است این اثر تاریخی از سوی بالاترین نهاد كشوری که در زمینه تصمیم گیری در خصوص خطوط قطار شهری مشغول به فعالیت هستند مغفول بماند.

تصمیم گیری توسط عالی ترین مرجع تصمیم گیری درباره این مسله بدون در نظر گرفتن جایگاه میدان نقش جهان دور ذهن و تصور است.

شعرباف تاکید کرد: هویت شهر تاریخی اصفهان و در راس آن میدان نقش جهان همانند پاساگارد شیراز برای همگان شناخته شده است و به جهت جایگاه میراثی ارزش والایی دارد لذا تصمیم گیری توسط عالی ترین مرجع تصمیم گیری درباره این مسله بدون در نظر گرفتن جایگاه میدان نقش جهان دور ذهن و تصور است.

وی با اشاره به اینکه تمام شهرهای تاریخی دنیا از جمله بارسلون، مادرید، لندن، پاریس و رم مترو دارند و قطار شهری هم زیر آثار تاریخی آنها رد می شود گفت: قطعا آنها نیز تمهیدات لازم را اندیشیده اند و در اینجا نیز همین کار را با مطالعات عمیق علمی و توانمندی دقیق مهندسی انجام خواهیم داد.

در چهارچوب قوانین و دستگاه های بالادستی كار می كنیم

وی با اشاره به اینکه ما در سازمان قطار شهری در چهارچوب قوانین و دستگاه های بالادستی كار می كنیم افزود: ممكن است افراد در جایگاه های مختلف دیدگاه های خاص خود را مطرح كنند ولی مبنای ما،حرکت در چهارچوب قانونی تعیین شده از سوی قانون است.

وی با تشکر از همراهی و توجه استاندار اصفهان به موضوع قطار شهری تاکید کرد:از زمانی که آقای دکتر زرگرپور به عنوان استاندار اصفهان آمده اند همه مسایل را با ایشان در میان گذاشته ایم و برای خط ۲ هم دو مرتبه به امضا استاندار از رییس سازمان میراث فرهنگی کشور درخواست کرده ایم که جلسه هماهنگی داشته باشیم و صحبت و توضیحات لازم را هم داشته باشیم که ۴ ماه است نامه را نوشتیم و خیلی هم پیگیری کردم که این ملاقات اتفاق بیفتد چراکه هرگز نمی خواهیم کاری بکنیم که کوچکترین خسارتی به میراث شهرمان بخورد.

وی با تاکید بر اینکه هویت شهرمان به میراث فرهنگی آن است و از طرفی مردم هم باید مردم باید در این شهر زندگی کنند افزود:جمع این دو یعنی توجه به زندگی مردم و احترام به میراث فرهنگی شهر مهم است وگرنه حذف آن ساده ترین شکل ممکن است.

شعرباف افزود:آیا دنیا به این مسایل اینگونه نگاه می کند که مترو یا حمل و نقل نمی خواهیم یا سعی می شود مساله ای که هست به بهترین شکل علمی حل شود؟ما به دنبال حل مسئله به صورت علمی هستیم و با میراث هم تاكنون هیچ مشكلی نداشته و به جلو می رویم و تاكنون هم هیچ كسی برای ما خط قرمزتعیین نکرده است.

تیم های كارشناسی را تجهیز كرده ایم و كارشناسان در حال فعالیت هستند

وی افزود:ما تیم های كارشناسی را تجهیز كرده ایم و كارشناسان در حال فعالیت هستند یكی از اسنادی كه میراث از ما خواسته این است كه تاثیرات این خط بر میراث را ببینیم و باید این مباحث مطالعه شود بنابراین تیم كارشناسی تجهیز كرده ایم كه در حوزه مطالعات ماست و این كار در حال انجام است و وظیفه ماست.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا انجام مطالعات از سوی قطار شهری تردیدی در صحت نتایج ایجاد نمی کند تاکید کرد:مطالعات شرح خدمات دارد و این شرح خدمات از یونسكو گرفته شده است به طوری كه شرح خدمات مصوب كه یونسكو عنوان می كند مطالعات باید بر اساس این آیتم ها انجام شود.

شعرباف افزود:من نمی توانم مطالعات میراث فرهنگی را كه در یونسكو كاملا شفاف شده است را تغییر دهم.

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش شورای عالی شهرسازی و مجموعه راه و شهرسازی در خصوص این طرح گفت: این شورا بررسی پیشنهادهای لازم در مورد سیاست کلی شهرسازی،اظهارنظر نسبت به پیشنهادها و لوایح شهرسازی و مقررات مربوط به طرحهای جامع شهری که شامل منطقه بندی و سایر نیازمندیهای عمومی شهر می باشد و تصویب معیارها و ضوابط و آیین نامه های شهرسازی را برعهده دارد لذا شورای شهرسازی باید طرح جامع كاربری ها را تصویب كند و از سوی دیگر كمیسیون ماده ۵ هم ایستگاه های مترو را تصویب می كند که محدوده ایستگاه و المان های مربوط به ایستگاه کجا باشد اما كلیت خط برعهده شورای عالی ترافیك است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فرایندهای این طرح در مجموع قانونی است تاکید کرد:من سرسوزنی آدم غیر قانونی نیستم و جز قانون برایم هیچ چیز مهم نیست و قانون مهمترین محور كار ما است.

وظیفه من به عنوان مدیر پروژه این است كه پروژه ام را در چهارچوب قانون جلو ببرم

شعرباف گفت:اجازه دهید فكر همه را راحت كنم همه از جمله دیوان محاسبات، استاندار، شهردار و شورا هم این را می دانند که محور من قانون است وبا قانون پیش می روم و وظیفه من به عنوان مدیر پروژه این است كه پروژه ام را در چهارچوب قانون جلو ببرم.

وی گفت: این اطمینان را به همه شهروندان و كسانی كه نگرانند بدهید كه كارها طبق قانون انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: خواهش من هم این است اگر کسی علاقه مند به اظهار نظر در این حوزه می باشد اطلاعاتش را كامل كند تا خیالشان راحت باشد و بدانند كسی كه ۴۰ سال در حوزه مدیریت شهری كار كرده است با همه ادبیات قانونی هم آشناست.

وی در خصوص مسکوت ماندن لایحه نامگذاری ایستگاه های قطار شهری توسط شورای شهر گفت: من در جریان مذاكرات شورای شهر نیستم شاید اطلاعاتی كه به شورای شهر رسیده ناقص بوده است؛ولی من در اولین روزی كه به شورای شهر هم رفتم در اولین جلسه توضیح دادم كه ما در چهارچوب قانون به جلو می رویم و این امر مصوب است و در این مسیر مطالعاتم را انجام می دهم.

وی گفت:شرط اول من این است كه مطالعات را در چهارچوب مصوبات بالادستی به جلو ببرم.

وی با اشاره به اینکه اگر مشکلی در بحث نامگذاری خط دوم توضیحات تكمیلی را به شورای شهر ارائه می دهم افزود:البته در جلسه علنی هم دعوتی از من نشده بود ولی درباره بحث نامگذاری هم در حقیقت می خواستیم این نام ها، نام هایی باشد كه اگر مكاتباتی انجام شد از اول نام های مصوب در آن لحاظ شود.

وی گفت:می خواستیم كمی زودتر نام ایستگاه ها را در مكاتبات به كار ببریم تا این اسم ها جا بیفتد و الا این موضوع به عنوان ضرورت اصلی مطرح نبود.

 

نظر شما