شناسهٔ خبر: 2406162 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

روی وب

ویروس دشمنی در کمین

صاحب‌خبر -




به یک ویروس بیولوژیک فکر کنید، از آن دسته نمونه‌هایی که وارد بدن شده و موجب بیماری می‌شوند و با آلوده کردن شما اجازه نمی‌دهند به‌درستی فعالیت روزمره‌تان را ادامه دهید؛ ویروس‌های رایانه‌ای نیز تا حد زیادی مشابه ویروس‌های بیولوژیکند و برنامه‌ها را تحت تأثیر قرار داده و باعث می‌شوند که رایانه نتواند به‌درستی کار کند یا حتی آن را به طور کامل از کار می‌اندازند. به گزارش خبرنگار ایسنا، تخمین زده‌شده است که ویروسی با نام کرم کانفیکر(Conficker) بیش از 10 میلیون رایانه را در سال 2009 آلوده کرده بود. میلیاردها میلیون ویروس رایانه‌ای در حال حاضر وجود دارد که از طریق اینترنت می‌توانند رایانه میزبان را انتخاب کنند و هر روزه نیز انواع جدیدی از این بدافزارها یا ویروس‌ها شناسایی می‌شود.
اگر یک رایانه مورد حمله ویروس قرار گرفته باشد، می‌توان با توجه به نشانه‌های زیر متوجه وجود یک بدافزار در رایانه شد؛ کندی در عملکرد رایانه، عملکرد نامنظم رایانه، از بین رفتن برخی اطلاعات به صورت ناگهانی.
واژه «ویروس رایانه‌ای» به عنوان اصطلاحی برای نامیدن تمام انواع بدافزارها به کار گرفته ‌می‌شود؛ بدافزارها شامل ویروس‌های رایانه‌ای، کرم رایانه، اسب تروا، اکثر روت‌کیت‌ها، نرم‌افزارهای جاسوسی، ابزارهای تبلیغاتی نامناسب و بسیاری از نرم‌افزارهای ناخواسته دیگر می‌شود که می‌توان نام ویروس را بر آنها گذاشت.
بدافزار اسب تروا - اسب تروا ابزاری فریب‌دهنده است که در نگاه اول کاربر را ترغیب به استفاده می‌کند اما پس از آنکه شروع به کار می‌کند می‌تواند رایانه میزبان را آلوده کند. تفاوت مهم بین اسب تروا و برنامه‌های حقیقی و ویروس‌ها این است که این بدافزار در رایانه میزبان تکثیر نمی‌شود. اسب تروا شامل کدهای مخربی می‌شود که وقتی وارد عمل می‌شوند می‌توانند باعث از بین رفتن یا حتی دزدیده شدن اطلاعات شوند.
کرم رایانه‌ای - کرم‌های رایانه‌ای طراحی شده‌اند تا بتوانند با انتقال خود از یک رایانه به رایانه‌ای دیگر گسترش پیدا کنند بی‌آنکه از فایل‌های رایانه میزبان استفاده کنند. کرم‌ها بر خلاف ویروس‌ها برای تکثیر، نیازی به دسترسی فایل‌های رایانه میزبان ندارند. این‌ها چند راه‌حل برای محافظت از رایانه در مقابل انواع بدافزارها هستند.
فایر وال - فایروال می‌تواند جلو ورود هکرها و بدافزارها را بگیرد. فایر‌وال روی ویندوز نصب می‌شود و به طور خودکار با بالا آمدن ویندوز شروع به کار می‌کند.
آنتی ویروس: آنتی ویروس برنامه‌ای است که ایمیل و فایل‌های دیگر کاربر را برای پیدا کردن ویروس، کرم یا اسب تروا جست‌وجو می‌کند. این برنامه اگر بتواند یکی از موارد خطرناک بدافزار را پیدا کند، آن را قرنطینه کرده یا قبل از آنکه بتواند آسیبی به رایانه وارد کند آن را پاک خواهد کرد.
ویندوز به طور خودکار برنامه آنتی ویروسی را روی خود ندارد اما شرکت سازنده رایانه ممکن است یکی از این برنامه‌های آنتی ویروس را روی ویندوز نصب کرده باشد. اما اگر هیچ آنتی ویروسی روی سیستم رایانه شما نصب نشده است، راه‌های زیادی برای پیدا کردن و نصب کردن یکی از آن‌ها وجود دارد. مایکروسافت برنامه‌هایی را به عنوان برنامه ضروری امنیتی به شما پیشنهاد می‌دهد که می‌توانید آن را از وب‌سایت Microsoft Security Essentials به صورت رایگان دانلود کنید.
نصب آخرین ورژن مرورگر: در بیشتر مواقع جدیدترین نسخه‌های مرورگر شامل برخی اصلاحات امنیتی می‌شوند که می‌توانند از امنیت و حریم شخصی کاربر زمانی که به اینترنت متصل شده است محافظت کنند.
 

نظر شما