شناسهٔ خبر: 67835610 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

سرچ جی پی تی معرفی شد؛ هوش مصنوعی در برابر گوگل

صاحب‌خبر -

شرکت OpenAI رسماً از سرچ جی پی تی رونمایی کرد. SearchGPT یک موتور جستجو مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌تواند تهدیدی برای گوگل باشد.

شرکت OpenAI، موسسه‌ای تحقیقاتی در حوزه هوش مصنوعی که در ابتدا بیشتر در پشت صحنه دنیای تکنولوژی فعالیت می‌کرد، با راه‌اندازی چت بات چت جی پی تی تحولی در این عرصه به وجود آورد. با وجود این، آن‌ها تازه مسیری بلندمدت را شروع کرده بودند که ادامه آن به ارائه نسخه‌های ارتقا یافته از همین چت بات، هوش مصنوعی Sora و… منجر شد. حالا OpenAI با معرفی تکنولوژی جدیدی، باری دیگر اوج جاه‌طلبی خود را به نمایش گذاشت. این بار، این شرکت موتور جستجو اختصاصی خود تحت عنوان سرچ جی پی تی را ارائه می‌کند که می‌تواند رقیبی جدی برای گوگل بعد از مدت‌ها سلطه بر این حوزه باشد.

سرچ جی پی تی؛ وقتی سرچ کردن آسان‌تر از همیشه می‌شود

سرچ جی پی تی نوعی موتور جستجو است که در لحظه اطلاعات لازم را از سطح وب جمع‌آوری و به کاربر ارائه می‌کند. پرپلکسیتی (Perplexity) نمونه مشابه چنین موتور جستجویی است که پیش‌تر در دسترس قرار گرفته بود. این موتورهای جستجو که مبتنی بر هوش مصنوعی کار می‌کنند، سازوکار موتورهای جستجو قدیمی‌تر را ندارند و علاوه بر راحت‌تر کردن فرایند جستجو برای کاربران، در جستجو، جمع‌آوری و ارائه اطلاعات پیچیده‌تر عمل می‌کنند.

موتور جستجو سرچ جی پی تی - SearchGPT موتور جستجو سرچ جی پی تی - SearchGPT

شرکت OpenAI می‌گوید ساخته جدید آن‌ها فرایند جستجو کردن را آسان‌تر می‌کند. به گفته این شرکت، فقط کافی است کاربران سوال خود را از این موتور جستجو بپرسند تا پاسخ مستقیم دریافت کنند. در کنار پاسخ مستقیم، منابع مربوطه هم پیش رو کاربران گذاشته می‌شود. کاربران حتی می‌توانند درباره موضوعی که جستجو کرده‌اند، سوالات بیشتری بپرسند تا به درک دقیق‌تری از آن برسند.

توسعه‌دهنده SearchGPT در ضمن به حمایت از پخش‌کنندگان و تولیدکنندگان محتوا و رعایت حقوق آن‌ها متعهد شد. دموهای این موتور جستجو نشان می‌دهند که بیشتر روی ارجاع دادن کاربران به منابع تمرکز دارد. در واقع تفاوت سرچ جی پی تی با چت جی پی تی در همین‌جا است؛ موتور جستجو OpenAI ضمن پاسخ، شما را به منابع موثق هدایت می‌کند، در حالی که چت بات این شرکت خود به سوالات شما پاسخ می‌دهد.

موتور جستجو سرچ جی پی تی - SearchGPT موتور جستجو سرچ جی پی تی - SearchGPT

شرکت OpenAI حتی در نظر دارد ابزارهایی را در دسترس تولیدکنندگان محتوا قرار دهد تا بتوانند محتوای خود در SearchGPT را مدیریت کند و روی نتایج جستجو نظارت داشته باشند. وب‌سایت‌ها حتی در صورتی که در تعلیم دادن به مدل‌های هوش مصنوعی این شرکت مشارکت نکنند، کماکان می‌توانند در نتایج جستجوها به نمایش در بیایند.

عموم کاربران در حال حاضر می‌توانند از طریق صفحه لندینگ سرچ جی پی تی ثبت نام کنند و در لیست انتظار آن قرار بگیرند. به نظر می‌رسد توسعه‌دهندگان سرچ جی پی تی با درسی که از گوگل آموخته‌اند، در ابتدا نسخه اولیه این موتور جستجو را عرضه می‌کنند تا در نهایت پس از گذراندن آزمایش‌های لازم، نسخه پایدار آن را در دسترس قرار بدهند.

در گجت نیوز بخوانید:
به کمک این هوش مصنوعی، با نسخه‌ای از خود در آینده صحبت کنید به‌زودی هوش مصنوعی جای جواد خیابانی و گزارشگران ورزشی را می‌گیرد ترکیب چت GPT و ربات انسان نما این موجود عجیب را ساخته است هوش مصنوعی تبدیل متن به ویدیو دریم ماشین با دسترسی عمومی معرفی شد + ویدیو

نظر شما