شناسهٔ خبر: 23826206 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شهیدی در پاسخ به وزیر بهداشت:

آیین‌نامه شهید خدمت در حال تدوین است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد: آیین‌نامه «شهید خدمت» در حال تدوین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی در جلسه تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای راه‌اندازی مراکز تخصصی توانبخشی ایثار در استان‌ها با اعلام این خبر و در پاسخ به وزیر بهداشت،درمان آموزش پزشکی برای شهید خدمت شناخته شدن همکاران این وزارتخانه که در راه انجام ماموریت جان خود را از دست می‌دهند، گفت: در این آیین‌نامه باید مصادیقی گنجانده شود و پس از تطابق افراد مورد نظر با این مصادیق، آنها شهید خدمت تلقی شوند که البته این روند نیز  مراحلی دارد. از مدت‌های پیش به این فکر تدوین این آیین‌نامه بودیم و پس از حادثه پلاسکو به صورت جدی‌تری در صدد برآمدیم مصادیقی برای  «شهید خدمت» تدوین کنیم.

شهیدی یادآور شد: آن دسته از نیروهای نظامی و انتظامی که در حین ماموریت امدادی جان خودشان را از دست می‌دهند براساس ضوابط سازمان متبوع خود،شهید شناخته می‌شوند.
وی افزود:شهدایی که به عنوان شهید خدمت شناخته می‌شوند فقط در گلزارهای شهدا مدفون می‌شوند اما طبق قانون همه خدمات ارائه شده با سازمان متبوع آن‌ها است.


شهیدی همچینن ضمن ارئه گزارشی از اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص طراحی، ساخت، تجهیز و بهره‌برداری مراکز توانبخشی ایثار گفت:بنیاد شهید وامور ایثارگران در راستای رسالت و مأموریت سازمانی و نیز به منظور تأمین نیازهای بهداشتی، درمانی و توانبخشی ایثارگران معزز اقدام به ساخت و تأسیس مراکز جامع توانبخشی در سراسر کشور کرده است که از جمله آنها می‌توان به شروع تدریجی تجهیز و راه‌اندازی مجتمع فرهنگی ورزشی و توانبخشی ایثار در سراسر استان‌ها از سال 1385 اشاره کرد. مساحت زمین کل مجتمع‌های فرهنگی ورزشی و توانبخشی ایثار در استان‌ها 655/898 مترمربع،مساحت زیربنای کل مجتمع‌های فرهنگی ورزشی و توانبخشی ایثار در استان‌ها (اعیان): 367/576 مترمربع و مساحت مراکز توانبخشی کل مجموعه‌ها: 111/949 مترمربع است.

به گفته وی بنیاد شهید و امور ایثارگران در راستای اجرای تفاهم‌نامه اقداماتی از جمله اعلام رسمی تفاهم‌نامه همکاری از سوی نماینده ولی فقیه، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به موسسه فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ایثار، صدور احکام عضویت روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مربوطه در شورای استانی مراکز توانبخشی ایثار، موافقت اصولی برای مراکز توانبخشی ایثار سراسر کشور به نام موسسه ایثار، کسب ضوابط و مقررات معاونت درمان و رعایت استاندارد و صدور پروانه بهره‌برداری و تنظیم و عقد قرارداد همکاری مجتمع‌های استانی ایثار و با دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها انجام داده است.

به گفته وی از جمله نتایج اقدامات یاد شده می‌توان به بهره‌برداری از  مراکز توانبخشی در  استان آذربایجان‌شرقی، ایلام، بوشهر،‌خراسان جنوبی، فارس، کردستان، کرمانشاه، همدان و خراسان رضوی اشاره کرد.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه گفت: هرچند کارهای خوبی برای توانبخشی در کشور انجام شده اما  به عنوان حلقه چهارم درمان مغفول واقع شده و کمتر به آن توجه شده است با وجود این توسط بنیادشهید اقدامات خوبی در حال انجام است. اما با توجه به مشکلاتی هم که دستگاهها از نظر اعتباری دارند آرزوی ما این است که این مراکز توانبخشی در کشور تبدیل به بیمارستان شوند.

وی یادآور شد:هزینه‌های زیادی در بخش درمان، دارو و تشخیص برای معلولان ناشی از حوادث صرف می‌شود اما متاسفانه در بخش توانبخشی خدمات کمتری ارائه می‌شود و در صورت ساماندهی این خدمات مقدار قابل توجهی از هزینه‌های یاد شده کاهش خواهد یافت.ضمن اینکه  چون اقتصاد درما به نفع بیمه‌ها است،امیدواریم در این راستا، همکاری کنند. تعیین تعرفه‌های توانبخشی هم لازم است.

وزیر بهداشت یادآور شد: اگر دولت نمی‌تواند خدمات بخش توانبخشی را توسعه بدهد، نباید مردم از این حق محروم شوند و اگر در این زمینه از سرمایه گذاری بخش خصوصی جلوگیری کنیم،به نوعی ظلم شده است.
قاضی‌زاده هاشمی همچنین در پاسخ به درخواست مسئولان بنیاد شهید برای کمک به توسعه بیمارستان ساسان گفت: این بیمارستان به مردم به ویژه ایثارگران خدمات خوبی  ارائه می‌کند.

وی از معاونت درمان وزارت بهداشت خواست توجه ویژه‌ای به بیمارستان ساسان داشته باشد.
وزیر بهداشت همچنین گفت: مخالف اداره بیمارستان‌ها توسط وزارت بهداشت هستم چون وظیفه ما نظارت  است و هر امتیازی که بخش خصوصی برای مشارکت با بنیادشهید نیاز داشته باشد ما همکاری می‌کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما