شناسهٔ خبر: 23793661 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خداحافظي باسابقه ترين پارا اسکي باز ايران

ملي پوش با سابقه پارا اسکي که سابقه حضور در پنج دوره پارالمپيک زمستاني را دارد، از تيم ملي خداحافظي کرد و به عرصه مربيگري روي آورد.

صاحب‌خبر -

خداحافظي باسابقه ترين پارا اسکي باز ايرانبه گزارش خبرگزاري صداوسيما به نقل از سايت کميته ملي پارالمپيک، صادق کلهر در سال 1375 و زماني که تنها 18 سال سن داشت بر اثر يک سانحه رانندگي پاي راست خود را از ناحيه زانو از دست داد.
وي که با پنج بار حضور در بازي هاي پارالمپيک زمستاني، به عنوان باسابقه ترين پارااسکي باز کشور محسوب مي شود.
وي گفت: سال 1375 براي حضور در مسابقات بين المللي دهه فجر در پيست بين المللي ديزين آماده مي شدم که در سن 18 سالگي بر اثر سانحه اي پاي راستم را از ناحيه زانو دست دادم. اين اتفاق اسفندماه 1375 اتفاق افتاد و اسفند1376 به بازي هاي پارالمپيک زمستاني ژاپن راه يافتم. وقتي اين اتفاق افتاد، مربي اتريش به ايران آمده بود و وقتي با او درباره شرايط من صحبت شد، مقدمات کار را در کشورش براي درمان و پروتز پاي من انجام دادند و فعاليتم را در اتريش که مهد اسکي دنياست و 80 درصد قهرمانان اسکي از اين کشور هستند، آغاز کردم. روز اول، تمرين سخت بود، اما من کماکان فعاليتم را ادامه دادم. دي و آبان در اتريش تمرين کردم و به بازي هاي پارالمپيک زمستاني ژاپن راه يافتم.
وي افزود: در پنج دوره بازي هاي پارالمپيک زمستاني شرکت کردم و در رشته پارا اسکي آلپاين رقابت کردم. بازي هاي پارالمپيک زمستاني 1998 ناگانو ژاپن نخستين حضور من بود سپس در بازي هاي 2002 سالت ليک، 2006 تورينو، 2010 ونکور و 2014 سوچي شرکت کردم. فعاليت در آن دوره سخت بود. هم مربي و هم ورزشکار بودم و سعي کردم حضور در بازي هاي پارالمپيک زمستاني را مثل يک شمع روشن نگه دارم و فکر مي کنم با شرايطي که هم اکنون داريم و حضور ساوه شمشکي به عنوان رئيس انجمن پارا اسکي و مربيان ديگر بتوانيم تا چهار سال ديگر جايگاه بهتري را در اين رشته به دست آوريم. من هم در بحث فني کمک مي کنم.
کلهر ادامه داد: در حال حاضر توان جسمي و شرايط خوبي براي حضور در بازي هاي پارالمپيک زمستاني کره جنوبي داشتم، اما صحنه را براي جوانان خالي کردم. از آنجايي که يک نفر از آقايان مي تواند سهميه رشته آلپاين بازي هاي پارالمپيک را کسب کند و براي کسب دو سهميه بايد در پنج مسابقه شرکت مي کرديم تا امتياز لازم را به دست آوريم، ترجيح دادم صحنه را به جوان ترها بسپارم. با صحبتي که با مسئولان کميته ملي پارالمپيک و فدراسيون جانبازان و معلولان انجام دادم فعاليت در عرصه مربيگري را آغاز کردم تا تجربياتم را در اختيار جوان ها بگذارم. وقتي تجربياتم را در اختيار ملي پوشان مي گذارم حس خوبي دارم.
وي گفت: صديقه روزبه، همسر من در رشته اسنوبورد تمرين مي کند و من هم با ورزشکاران پارا اسکي آلپاين تمرين مي کنم و به او هم کمک مي کنم تا بتواند نماينده خوبي براي ايران باشد.

نظر شما