شناسهٔ خبر: 23718153 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افرادی که کانکس دریافت نکرده اند، مراجعه کنند

رئیس­ بنیاد مسکن: اگر کسی کانکس دریافت نکرده است باید درخواست کند تا صحت نیاز وی تایید شود چرا که عده‌ای پول آن را دریافت کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاري صداوسيما؛ ­عليرضا تابش در نشست خبري­ درباره آخرين وضعيت اسکان مردم کرمانشاه پس از زلزله گفت:­ در مجموع­ با افزودن 3 هزار کانکس کمک هاي مردمي، ­­حدود 15­ هزار واحد در اين مناطق نصب شد­­ و اين ميزان نصب کانکس بر اساس احتساب تعداد خانه‌هاي 100درصد تخريب شده است.

رئيس­ ­­بنياد مسکن تاکيد کرد: سپاه مسئول ساخت کانکس در روستاها و ارتش و بنياد مسکن مسئول ساخت و نصب کانکس در شهرها بودند که تا کنون 12هزار کانکس نصب شده است.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1820010" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2006155/1820010?width=400&height=300"></script></div>
 وي تصريح کرد: در استان کرمانشاه 8 شهر و 289 روستا بيشترين تخريب را پس از زلزله داشتند و­­100هزار واحد صدمه ديده‌اند که بايد بيش از 59هزار واحد تعمير شود و همچنين 45هزار و 545 واحد تخريب شده‌اند که بايد نوسازي شوند.

تابش تاکيد کرد: تا کنون هزينه 3هزار واحد کانکس را به متقاضيان پرداخت کرده‌ايم. زيرا برخي افراد خانه اجاره کردند و نياز به کانکس نداشتند.

وي­ گفت: نظارت بر ساختمان احداثي را ­سازمان نظام مهندسي انجام­ مي دهد­اما کنترل مضاعفي خواهد شد که نظارت عاليه بر طرح‌هاي ارزيابي و بهسازي لرزه‌اي خواهد بود که با همکاري دانشگاه تهران انجام مي‌شود.

ابش ادامه داد: در حال حاضر 5 هزار و 402 واحد آواربرداري شده است که ديگر مانعي براي شروع ساخت و ساز وجود ندارد و بستر شروع عمليات اجرايي فراهم است.

رئيس بنياد مسکن با بيان اينکه در شش ماه اول سال آينده در روستاها سقف واحدهاي مسکوني را ا حداث خواهيم کرد گفت: دوره بازسازي در شهرها زمان براست­ و به سال 98 مي‌رسد.

وي افزود: براي انجام عمليات بازسازي­ فقط­ به 200 هزار تن فولاد نياز داريم که 25 هزار تن آن خريداري شده است­.

تابش با اشاره به وضعيت مستاجران در بحث اسکان گفت: با مستاجران هم مانند مالکان برخورد مي‌کنيم.

وي با اشاره به ارائه تسهيلات براي بازسازي و نوسازي اظهار داشت: 30 هزار واحد مسکوني براي دریافت تسهيلات به بانک‌ها معرفي شده‌اند و 16 هزار واحد عقد قرارداد شده است. تيپ غالب ساخت و ساز در روستاها اسکلت فلزي، پي و مهره خواهد بود و در شهرها بسته به طراحي که دارد مي‌تواند بتني باشد.

رئيس­ بنياد مسکن انقلاب اسلامي­ در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا واحدهاي مسکن مهر تخريب يا مقاوم‌سازي مي‌شوند؟­­گفت: ورود به اين موضوع در حوزه اختيارات ما نيست و ما بحث تامين مالي آن را دنبال مي‌کنيم.

وي با اشاره به رقم بودجه براي بازسازي گفت:‌ برآورد اوليه حدود 700 ميليارد تومان براي وام و 280 ميليارد تومان براي وام بلاعوض بوده است اما اين رقم با توجه به افزايش سقف تسهيلات تغيير کرده است و به 2700 ميليارد تومان رسيده است که 500 ميليارد تومان آن کمک بلاعوض دولت است.

تابش­ ­با اشاره به قيمت کانکس در شهر و روستاي استان کرمانشاه اظهار داشت: قيمت کانکس در شهر 5 ميليون تومان و در روستا سه ميليون تومان است که در حال حاضر هم پرداخت هزينه کانکس در کرمانشاه در حال انجام است.

رئيس­­ بنياد مسکن در امضا تفاهم نامه بين دانشگاه تهران و بنياد مسکن درباره زمينه فتي بازسازي مناطق سانحه ديده استان کرمانشاه گفت: ­ساختماني را که مي‌سازيم چه به لحاظ مقام سازي و چه نوسازي نيازمند طراحي و کنترل کامل آن هستيم که از اين پس با کمک دانشگاه تهران اين اقدامات را انجام مي‌دهيم تا مردم اين اطمينان را داشته باشند که به صورت مقاوم و براساس استانداردها ساخته شده است.

تابش ادامه داد: انجام آزمايشهاي­­­­ ميداني، ارتعاشات اجباري ارتعاشات محيطي و پايش سلامت سازه‌ها از موضوعات تفاهمنامه با دانشگاه تهران است.

وي افزود: همه­ بار مالي اين تفاهمنامه، بر عهده بنياد مسکن انقلاب اسلامي است.

تابش با اشاره به مقاوم‌سازي واحدهاي مسکوني استان کرمانشاه اظهار داشت: دو هزار واحد مسکوني بايد مقاوم سازي شوند که به همه ­اين واحدها تسهيلات احداثي پرداخت مي‌شود.

وي ادامه داد: عمليات اجرايي بازسازي و مقاوم سازي در روستاها شروع شده است چرا که مسئوليت اين کار بر عهده بنياد مسکن است اما در شهر از آنجايي که مجوزها­ را­ بايد سازمان نظام مهندسي ارائه دهد و طراحي سازه‌ها بايد کنترل موقت شوند، بازسازي کمي زمان‌بر خواهد بود. 

نظر شما