شناسهٔ خبر: 23622975 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش ها به حمایت آمریکا از تروریسم/رویدادها و تحولات سوریه در یک نگاه/27دی

تهران - ایرنا - کشته شدن خبرنگار ارتش سوریه در استان ریف دمشق؛ کنفرانس گفت وگوهای ملی سوریه در سوچی؛ تکذیب حمله اسرائیل به فرودگاه المزه دمشق؛ محاصره ترکیه هدف آمریکا برای حمایت از تروریست ها؛ تلاش دمشق برای شکست آمریکا در شمال شرق سوریه؛ کشته شدن 30 عضو پ.ک.ک در پی گلوله باران عفرین توسط ارتش ترکیه؛ درخواست سرکرده تحریرالشام برای اتحاد گروه های تروریستی در ادلب؛ وجود 10هزار جنازه در گورهای دسته‌جمعی رقه؛ و گمانه زنی ها برای اعلام شمال سوریه به عنوان منطقه فدرال از سوی ائتلاف آمریکا؛ از مهم ترین اخبار روز چهارشنبه کشور سوریه است

صاحب‌خبر -

** 'ولید خلیل' خبرنگار ارتش سوریه دیروز در حین پوشش عملیات ارتش این کشور علیه گروه های تروریستی در منطقه حرستا در حومه استان ریف دمشق کشته شد.

** خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از یک منبع مطلع از مخالفان سوری شرکت کننده در نشست سوچی، از برگزاری این کنفرانس در روز 30 ژانویه (10 بهمن) خبر داد.
الکساندر لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه نیز پیشتر گفته بود که نشست سوچی فعالیت خود را با بررسی قانون اساسی جدید سوریه آغاز خواهد کرد. در این نشست همه طرف های سوری از جمله هیات نمایندگان نظام سوریه و نمایندگان داخلی و خارجی مخالفان سوری حضور خواهند داشت.

** شبکه خبری روسیاالیوم به نقل از منابع خود در سوریه تاکید کرد که ادعای رژیم صهیونیستی درخصوص حمله موشکی این رژیم به فرودگاه المزه واقع در جنوب غربی دمشق صحت ندارد.
برخی رسانه ها از حمله بامداد رژیم صهیونیستی به فرودگاه المزه در جنوب غربی دمشق پایتخت سوریه خبر داده بودند.

** دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی ترکیه در نشست گروهی نمایندگان حزب حرکت ملی در مجلس، آمریکا را به نقض قوانین بین المللی در سوریه و حمایت تروریست ها با هدف محاصره ترکیه متهم کرد.
باغچه لی با اشاره به ایجاد 12 پایگاه نظامی در شمال سوریه توسط آمریکا، تاکید کرد که آمریکایی ها به بهانه مبارزه با داعش وارد سوریه شدند و امروز با حمایت از نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د)، شمال سوریه را به جولانگاه خود و منطقه ای تحت اشغال گروه های تروریستی تبدیل کرده اند.

** دولت ترکیه مدعی است که منطقه عفرین به پرورشگاه عناصر گروه های تروریستی از جمله پ.ک.ک، پ.ی.د و داعش تبدیل شده است که تحت رهبری آمریکا تهدیدی علیه ترکیه محسوب می شوند.
دولت ترکیه بارها اعتراض خود را به حمایت مالی ـ تسلیحاتی آمریکا از معارضان کرد سوریه اعلام و در چند روز گذشته حملات توپخانه ای خود را علیه مواضع پ.ک.ک در عفرین آغاز کرده است.

** سفیر سوریه در لبنان امروز در حاشیه کنفرانس بین المللی 'اعراب و ایران' در بیروت با اشاره به اقدام آمریکا برای ایجاد گروه های مسلح جدید تاکید کرد که ارتش و ملت سوریه در کنار همپیمانان این اقدامات را ناکام خواهند گذاشت.
علی عبدالکریم علی اقدامات آمریکا در منطقه را مخالفت با قوانین بین المللی و مغایر با حاکمیت و یکپارچگی سوریه دانست.
وی همچنین حملات ترکیه به مناطق شمالی سوریه را نیز در تضاد با حاکمیت ملی سوریه و برخلاف قوانین بین المللی عنوان کرد.
دومین کنفرانس بین المللی اعراب و ایران صبح امروز با حضور متفکران و اندیشمندان از کشورهای عربی و اسلامی در بیروت گشایش یافت و تا فردا ادامه خواهد یافت.

** بنا بر اعلام روزنامه استار، در پی حمله توپخانه ای چند روز پیش ارتش ترکیه به نقاط استراتژیک و محل استقرار گروه های تروریستی در عفرین، 30 تن از نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د) کشته شده اند.
این منبع خبری ترکیه از آمادگی نیروی زمینی ارتش ترکیه و همچنین هماهنگی با ارتش آزاد سوریه به منظور آغاز عملیات در عفرین ، همچنین استقرار حداقل 20 هزار سرباز منتظر فرمان حمله به عفرین، خبر داد.
بنا به اعلام رسانه ها، دولت ترکیه قصد دارد در عفرین و منبچ سوریه عملیات نظامی علیه گروه های مورد حمایت آمریکا شامل حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)، حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) را آغاز کند.
ارتش ترکیه از روز شنبه هفته جاری حملات توپخانه ای خود را علیه مواضع پ.ک.ک در عفرین آغاز کرده است.

** ** به اعتقاد مشاور ارشد اردوغان، آمریکایی ها به منظور مهار گسترش نفوذ ایران، روسیه و ترکیه در سوریه، به هر روش ممکن، حتی حیله و دروغ و یا همکاری و تقویت گروه های تروریستی، قصد ماندن در این کشور را دارند.
ایلنور چویک مشاور ارشد اردوغان با انتشار مقاله ای با عنوان 'تلاش آمریکا برای ماندن در سوریه' در روزنامه ینی بیرلیک، ضمن بررسی موضع آمریکا در قبال سوریه از این زاویه، می نویسد: طراحی فتنه آمریکایی ها در شمال عراق ناکام ماند و آن ها امروز به هیچ عنوان نمی خواهند جبهه سوریه را نیز به محور ایران، ترکیه و روسیه واگذار کنند.
نیروهای آمریکایی مدت هاست که با ارسال سلاح به معارضان کُرد سوری موجب تنش میان روابط خود با ترکیه شده اند.

** سیبان حمو فرمانده یگان های مدافع خلق سوریه وابسته به نیروهای دمکراتیک کرد (پ ی د)، در پاسخ به سخنان اردوغان مبنی بر این که نیروهای این کشور به زودی مناطق تحت سیطره شبه نظامیان کرد در شمال سوریه را تحت کنترل خواهند گرفت، گفت: نیروهای این گروه آماده دفاع از مناطق کردی (روژآوا) و به خصوص عفرین هستند و با شکست طرح های شوم ترکیه، این طرح ها را به دستاوردهای بزرگی برای ملت های منطقه تبدیل خواهیم کرد.

** محمد الجولانی سرکرده گروه تروریستی تحریر الشام (النصره سابق) در یک فایل صوتی از دیگر گروه های تروریستی حاضر در استان ادلب خواست با هم متحد شوند تا با حمله گسترده نیروهای ارتش سوریه به استان ادلب در شمال غرب سوریه مقابله کنند.
الجولانی در ابتدا رئیس گروه تروریستی فتح الشام (النصره سابق) بود و سپس با گروه های تروریستی دیگر در یک ائتلاف موسوم به هیات تحریر الشام ادغام شد و از سوی آل سعود و رژیم صهیونیستی تجهیز، حمایت و هدایت می شود.

** ** مولود چاووش اوغلو در حاشیه نشست 'ثبات و امنیت شبه جزیره کره' در ونکوور کانادا به خبرنگاران گفت: اقدامات نظامی کشورش در مناطق شمالی سوریه به عفرین محدود نخواهد بود و در منبج و شرق فرات نیز ادامه خواهد یافت.
وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به دیدار خود با رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود و مذاکره با وی در خصوص برنامه تشکیل ارتش 30 هزار نفری مرزی در خاک سوریه از سوی ایالات متحده آمریکا تاکید کرد که این ارتش شامل عناصر تروریستی است و با تشکیل آن، روابط ترکیه با آمریکا آسیب جبران ناپذیری خواهد دید.

** سخنگوی موسوم به 'ائتلاف ضد داعش' به سرکردگی آمریکا سه ‌شنبه شب، عملیات نیروهای نظامی ترکیه به شهر عفرین در شمال سوریه را خارج از مسئولیت ائتلاف ضد داعش دانست.
رایان دیلون طی اظهاراتی در نشست کمیته نظامی پیمان ناتو در بروکسل بلژیک، بررسی وضعیت نظامی در مرزهای ترکیه و سوریه را از جمله موضوعات این نشست مطرح کرد.

** براساس اعلام زاهر حجو مدیرکل پزشکی قانونی سوریه، اطلاعات جمع آوری شده از وجود 10 هزار جنازه در گورهای دسته جمعی استان رقه حکایت دارد.
وزیر بهداشت سوریه با تشکیل کمیته ای برای شناسایی جنازه ها از طریق دندان، سپس استخوان و در آخرین مرحله آزمایش DNA موافقت کرده است.

** معاون وزیر امورخارجه سوریه، نقشه های جدید آمریکا برای سوریه را مانند همه توطئه های پیشین این کشور شکست خورده خواند.
فیصل مقداد دیروز در گفت و گو با شبکه المیادین با تاکید بر اراده سوریه بر آزاد سازی همه سرزمین خود از دست تروریسم و مزدوران، گفت که دمشق از توطئه آمریکا غافلگیر نشده، چرا که آمریکا همیشه با دیگر اقدامات رژیم صهیونیستی در منطقه هماهنگ است.
آمریکا در نظر دارد با همکاری گروه های معارض سوری نیروی جدیدی متشکل از 30 هزار نفر در شمال شرق این کشور تشکیل دهد.
این نیروها قرار است که در مرزهای سوریه با ترکیه، عراق و در کنار رودخانه فرات مستقر شوند.

** 24 شهروند ربوده شده سوری با تلاش هلال احمر سوریه از دست تروریست ها در منطقه عربین دز غوطه شرقی ریف دمشق آزاد شدند.
این افراد که درمیان آن ها شماری زن و کودک نیز دیده می شوند در پارک عباسیین در شرق دمشق ربوده شده بودند و مدت اسارتشان از سه تا هشت ماه متفاوت است.

** شبکه سعودی العربیه امروز به نقل از منابع نظامی نیروهای دمکراتیک کرد سوریه، اعلام کرد که ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در صدد است تا شمال سوریه را منطقه فدرال اعلام کند.
به نوشته العربیه، آمریکا با هدف تشکیل یک ارتش30 هزار نفری با همکاری نیروهای دمکراتیک کرد سوریه در شمال این کشور و اعزام دیپلمات های خود به این منطقه برای بستر سازی به رسمیت شناختن شرق فرات به عنوان منطقه فدرال است.
خاورم**7074**3404**خبرنگار: مینا غفرانی آذر**انتشار: محسن اسماعیلی

انتهای پیام /*

نظر شما