شناسهٔ خبر: 23623800 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ترکیه به ارتش برای حمله به کردهای شمال سوریه آماده‌باش داد

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: رسانه‌ها از آماده باش ارتش ترکیه در مرزهای جنوبی خود با سوریه خبر دادند.
در همین رابطه، شبکه المیادین اعلام کرد که نیروهای ترکیه در نزدیکی مرز این کشور با شهر «عین‌العرب» سوریه به حال آماده باش درآمده‌اند.این اقدام در پی اعلام تشکیل نیروی مرزی متشکل از کردها در شمال سوریه از سوی آمریکا، صورت گرفته است.آمریکا اخیرا اعلام کرد که قصد دارد نیروی مرزی جدید در شمال شرق سوریه تشکیل دهد که نیروهای آن نزدیک به ۳۰ هزار نفر خواهد بود.آمریکا گفته است این نیرو بر مرزهای سوریه با ترکیه، عراق و رودخانه فرات متمرکز خواهد شد. در واکنش به این خبر، «بکر بوزداغ» معاون نخست‌وزیر ترکیه ضمن محکوم کردن تصمیم ائتلاف آمریکایی برای تشکیل ارتش کُردی در شمال سوریه، گفت که این کار بازی با آتش است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز تهدید کرد که ارتش کُردی مورد نظر آمریکا را در نطفه خفه خواهد کرد. این اقدام آمریکا باعث واکنش دولت سوریه نیز شد و دمشق آن را به شدت محکوم کرد. منطقه‌ای که آمریکا به آن اشاره کرده است شمال شرق سوریه و مناطق تحت تصرف شبه‌نظامیان کُرد سوری است.این شبه‌نظامیان تحت حمایت مالی و نظامی آمریکا بوده و واشنگتن از آن‌ها برای اشغال شهرهای شمال سوریه حمایت کرده است.
در این حال وزیر خارجه ترکیه با انتقاد از تصمیم آمریکا برای تشکیل ارتش کُردی در سوریه، تاکید کرد عملیات نظامی در شمال سوریه محدود به شهر کردنشین عفرین در سوریه نخواهد بود. «مولود چاووش‌اوغلو» گفت بعد از پاکسازی عفرین، احتمال گسترش عملیات شمال سوریه به شهر منبج و شرق رودخانه فرات نیز وجود دارد. وی افزود: اقدامات احتیاطی ترکیه در برابر شبه‌نظامیان کُرد (پ.ک.ک و ی.پ.گ) محدود به عفرین نخواهد بود و منبج و شرق رودخانه فرات را نیز شامل می‌شود. وزیر خارجه ترکیه با انتقاد مجدد از تصمیم آمریکا برای تشکیل ارتش ۳۰هزار نفری کُردی در شمال سوریه، تاکید کرد که این مسئله خسارت جبران‌ناپذیری به روابط واشنگتن-آنکارا وارد می‌کند. اردوغان نیز خواستار مداخله ناتو برای ممانعت از تحقق طرح آمریکا در سوریه شد. رجب طیب اردوغان در تماس تلفنی با دبیرکل ناتو تاکید کرد، ترکیه هرگز استقرار نیروهای تحت رهبری نیروهای سوریه دموکراتیک را که وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک و یگان‌های مدافع خلق هستند، در سوریه نمی‌پذیرد. اردوغان از ناتو خواست مسئولیت‌هایش را به طور کامل اجرا کند. وی گفت: ناتو ملزم است در برابر افرادی که مرزهای یکی از اعضای ائتلاف را به خطر می‌اندازند، موضعگیری کند.
این درحالی است که فرمانده یگان‌های مدافع خلق کرد در واکنش به اعلام اردوغان مبنی بر اینکه نیروهایش به زودی مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه را به اشغال خود در خواهند آورد، تهدید کرد که منطقه را از نیروهای ترکیه پاکسازی می‌کند. سیپان حمو گفت، نیروهایش آماده دفاع از شمال سوریه و عفرین هستند. وی تاکید کرد: همانطور که قبلا توانستیم منطقه را از وجود داعش پاک کنیم، اکنون نیز این منطقه را از وجود نیروهای ترکیه پاکسازی می‌کنیم. از سویی منابع محلی گزارش دادند، ده‌ها غیرنظامی در عفرین در شمال سوریه که شاهد تنش و درگیری است، از بیم عملیات نظامی احتمالی ترکیه منازل خود را ترک کرده‌اند. به گفته این منابع، ساکنان عفرین به مناطق تحت کنترل دولت سوریه در شمال حلب پناه برده‌اند. این منابع افزودند، حالتی از تنش در شهر حکمفرما شده، به طوری که روند خرید و فروش کاهش یافته و خیابان‌ها شاهد کاهش گسترده رفت‌وآمد مردم هستند. طبق گزارش رسانه‌های ترک، حمله احتمالی ترکیه به شهر عفرین سوریه با حملات هوایی به ۱۴۹ موضع یگان‌های مدافع خلق کرد آغاز می‌شود. به همین دلیل حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه خواستار اقدام جامعه بین‌المللی شد. در چنین شرایطی رئیس کمیته دفاعی دومای روسیه در واکنش به تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی در سوریه تاکید کرد که روسیه و شرکایش به این اقدام پاسخ خواهند داد. ولادیمیر شامانوف تاکید کرد که مسکو و شرکایش اقدامات مشخصی را در پاسخ به تصمیم واشنگتن برای ایجاد ارتش کردی در مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه اتخاذ خواهند کرد.
خبر دیگر اینکه یک منبع اروپایی نشست پنج‌جانبه آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و اردن را که روز جمعه گذشته در واشنگتن حول محور سوریه برگزار شد، فاش کرد. این منبع اروپایی فاش کرد که نشست جدیدی درباره موضوعات این نشست ظرف روزهای آینده بدون مشارکت مخالفان سوریه برگزار می‌شود. در رویدادی دیگر روزنامه‌هاآرتص به نقل از معارضان سوری از حمله جنگنده‌های اسرائیلی به اطراف دمشق خبر داد.‌هاآرتص گزارش داد که جنگنده‌های اسرائیلی انبار مهماتی را که گفته می‌شود متعلق به حزب‌الله در نزدیکی دمشق بوده را هدف قرار دادند.

نظر شما