شناسهٔ خبر: 23547214 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

 عضو هيات مديره انجمن سرطان ايران:

تضمين سلامت مردم جهان در گرو مطالعات سلولي مولکولي

عضو هيات مديره انجمن سرطان ايران با اشاره به انواع سرطان در دنيا گفت: تضمين سلامت مردم جهان در گرو مطالعات سلولي مولکولي است.

دکتر ناصر پارسا در دومين کنگره بين المللي پزشکي شخصي گفت: آينده پيشگيري و درمان بيماري ها وابسته به پيشرفت و شناخت تمام مولکول هاي يک سلول است.

وي افزود: امروزه با تشخيص بيومارکرها در مولکول هاي بدن مي توانيم تشخيص زودرس بيماري ها را رقم بزنيم.

اين متخصص سرطان شناس گفت: 270 نوع سرطان داريم سرطان هايي که در مرحله اول تشخيص داده مي شوند کاملا قابل درمان هستند و سرطان هايي که بيمار دير متوجه آنها مي شود و بافت هاي ديگر بدن را درگير مي کند درمان آنها سخت خواهد شد. در اينجا وجود بيومارکرها بسيار پراهميت خواهد بود زيرا هر سرطان بيومارکرهاي خاص خود را دارد.

وي ادامه داد: تضمين سلامت مردم جهان در گرو مطالعات سلولي مولکولي است و نهايتا هر شخص امضاي پزشکي خود را خواهد داشت. اين ژن مانند اثر انگشت کاملا خاص بوده و در همه افراد با يکديگر متفاوت است.پارسا اظهار داشت: وجود اين کنگره کمک مي کند که بدانيم خارج از ايران چه مي گذرد و اين علم در داخل کشور در چه مرحله اي قرار دارد که با بررسي آن، علوم مربوط به اين حوزه را با دانشمندان ديگر کشورهاي جهان به اشتراک بگذاريم.عضو هيات مديره انجمن سرطان ايران گفت: خوشبختانه با برگزاري سالانه اين کنگره ها متوجه مي شويم که چه پيشرفت هايي در اين حوزه حاصل شده است. ايرانيان تنوع ژنتيکي بسياري دارند و ممکن است دارويي که براي ژن يک فرد کرد ساخته مي شود بر روي فردي در ديگر نقاط کشور جواب ندهد.

پارسا ادامه داد: در ايران روز به روز شرکت هاي دانش بنيان بيشتري به اين علم توجه مي کنند و مراکز بسياري درگير اين حوزه شده اند. بايد براي پيشرفت هر علمي از وحدت تمامي اساتيد مربوط به آن حوزه استفاده کرد تا علم خود را با هم تبادل کنند.وي در پايان خاطرنشان کرد: پزشکي شخصي در ايران از فاز مطالعاتي گذر کرده و افراد در بانک ژن ها مي توانند بفهمند که مستعد بيماري خاصي هستند يا خير.

نظر شما