شناسهٔ خبر: 23542457 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران:

با شناخت ژنوم، 93 درصد سرطان ها قابل جلوگیری است

تهران-ایرنا- عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران با اشاره به این که تنها 7 درصد سرطان ها ژنتیکی و 93 درصد، تغییرات سلولی ملکولی است گفت: با شناخت ژنوم انسانی و مقایسه تغییرات سلول ها می توان جلوی مکانیزم هایی را که در آینده سلول ها را سرطانی می کند، گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، ناصر پارسا روز شنبه در دومین کنگره پزشکی شخصی با اشاره به این که دوره درمان فیزیکی و سنتی به پایان رسیده است، گفت: امروزه با تشخیص بیومارکرها (شاخص های زیستی) در مولکول های بدن می توانیم تشخیص زودرس بیماری ها را پیش بینی کنیم، تکنولوژی هایی که قادر به تشخیص و درمان است باید کاربردی شوند؛ همچنین با شناخت ژنوم انسانی و مقایسه تغییرات می توان به سمت درمان صحیح پیش رفت و هم اکنون 270 نوع سرطان در مرحله اول قابل تشخیص و درمان است.
عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران اظهار کرد: بیش از 45 هزار پروتئین از 25 هزار ژن ساخته شده؛ در حالی که تنها 50 هزار ژن شناخته شده است و شناخت کامل هر پروتئین می تواند به شناخت یک بیماری بیانجامد؛ عوامل محیطی در ابتلای افراد به سرطان نقش زیادی دارد و در یک سلول سرطانی 100 درصد تغییرات ژنتیکی حاصل می شود.
پارسا با اشاره به این که تضمین سلامت مردم در مطالعات سلولی مولکولی است افزود: ژن مانند اثر انگشت افراد با یکدیگر متفاوت است و هر شخص امضای پزشکی خود را دارد.
وی ادامه داد: با توجه به این که سرطان‌های ارثی در همه دنیا موضوع مهمی است اگر در خانواده‌ای شیوع سرطان زیاد باشد و پزشک امکان منشأ ارثی را محتمل بداند، افراد می توانند با مراجعه به مشاوره ژنتیک و آزمایش‌های لازم ، احتمال بروز سرطان را بررسی و از روش‌های پیشگیرانه‌ استفاده کنند.
علمی**9031**
خبرنگار: عادل پازیار ** انتشار: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

انتهای پیام /*

نظر شما