شهروند| نفتکش ایرانی پس از برخورد با یک کشتی باری در آبهای شرقی چین آتش گرفت. به دنبال این آتشسوزی و انفجار مهیب 32نفر از خدمه نفتکش ایرانی ناپدید شدند. به جز دونفر از که تابعیت بنگلادشی دارند، مابقی خدمه ایرانی هستند.24 ساعت از این حادثه می گذشت که سخنگوی وزارت خارجه چین گفت:»تعدادی از مفقودان حادثه برخورد کشتی ایرانی و چینی نجات یافتند. ».اما این در حالی بود که مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با تکذیب پیدا شدن کارکنان نفتکش گفت: هنوز خبری از مفقودین نیست.
این حادثه ساعت 20 به وقت محلی و 16:30 شنبه 16 دیماه به وقت تهران در نزدیکی بندر شانگهای چین رخ داد. عمليات جستوجو براي يافتن اين افراد آغاز شد. کشتیهای نجات چینی همراه با نیروهای امداد دریایی و بالگردهای نجات کرهجنوبی به محل حادثه اعزام شدند.منابع مختلف خبر اسامی مفقودشدگان این حادثه را منتشر کردند. بنابر اعلام منابع خبری در چین 21 خدمه کشتی باری که همگی ملیت چینی داشتهاند، نجات پیدا کردند نیروهای امدادی در تلاشند تا با مهار شعلههای آتش به این نفتکش چندهزار تنی کمک شود. ارزش مالی محموله این نفتکش 60میلیون دلار تخمین زده میشود. وزارت امور خارجه ایران از همان لحظات نخست اعلام این خبر از طریق سرکنسولگری ایران در شانگهای پیگیر سرنوشت این افراد شد.
در جستوجوی خدمههای دو کشتی
وزارت حملونقل چین در بیانیهای درباره جزییات این حادثه اعلام کرد: «در پي اين برخورد که شنبه حدود ساعت 20 به وقت محلي (12 به وقت گرينويچ) روي داد، يک تانکر حامل 136هزار تن نفت تغليظشده بهطور کامل آتش گرفت و خدمه آنکه 32نفر شامل 30 ايراني و دو بنگلادشي بودند، ناپديد شدند. عمليات جستوجو براي يافتن اين افراد آغاز شد.» به گفته مسئولان وزارت حملونقل چین نفتکش سانچي «Sanchi» با پرچم پاناما و طول 274متر براي شرکت ايراني «برايت شيپينگ» کار مي کرد و به مقصد کرهجنوبي براي تحويل محموله خود در حرکت بوده که با یک کشتي باري چيني با نام «سیاف کریستال» برخورد میکند. این کشتی باری حامل 64هزار تن غلات بوده که از آمریکا به مقصد استان جنوبی گوانگ دانگ در حرکت بوده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، از پکن مقامات چینی محل حادثه را در فاصله 160مايلی (300کيلومتري) شرق رودخانه «يانگتسه» در نزديکي شهر شانگهاي، در شرق چين اعلام کردهاند.
مقامات دريايي چين، 8 کشتي را براي عمليات جستوجو و نجات به محل حادثه فرستادند و کرهجنوبي هم در اين عمليات شرکت کرده و يک کشتي گارد ساحلي و يک بالگرد را به محل حادثه اعزام کرده است. درهمین حال شبکه خبري «سيسيتيوي» چین اعلام کرد؛ آتشسوزي ناشي از حادثه تصادف کشتيها در آبهاي شرق چين روند کمکرساني را با مشکلاتي روبهرو کرد. بنابر اعلام این شبکه خبری مانع اصلي در کمکرساني به بازماندگان احتمالي اين حادثه، شعلهورشدن نفت موجود در تانکر حادثهديده روي آب است و نيروهاي امدادي براي خاموشکردن آتش تلاش ميکنند تا در نهايت بتوانند خود را به نفتکش حادثهدیده برسانند. اما اسدالله قرهخانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از همان ابتدا احتمال دورشدن خدمه کشتی ایرانی از محل حادثه را میداد: « به گفته او محموله سنگین و قابل اشتعال نفتکش ایرانی و ابعاد وسیع این حادثه باعث شد که نخستوزیر چین هم دستور سریع را برای خاموشکردن آتش و نجات حادثهدیدگان صادر کند: «این نفتکش با یکمیلیون بشکه بارگیری مواد نفتی در نزدیکیهای مرز بین چین و کره با کشتی چینی برخورد شدیدی میکند و انفجار و آتشسوزی آغاز میشود. آتشسوزی مهیبی اتفاق افتاده و حجم آتش هم بسیار سنگین است و همین مسأله کار امدادرسانی را مشکل کرد.»
در همین حال حسن قشقاوی، معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزیر امور خارجه از پیگیری وزارت امور خارجه برای مشخصشدن سرنوشت مفقودشدگان و بررسی دلایل این حادثه خبر داد و در اینباره گفت: «در مورد این حادثه با سفیر ایران در چین گفتوگوهای لازم انجام شده است، همچنین با توجه به اینکه این اتفاق در 160 مایلی شانگهای رخ داده با سرکنسول ایران در شانگهای نیز در گفتوگو هستیم تا از جزییات دقیق حادثه اطلاعات لازم را دریافت کنیم. معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزیر امور خارجه تأکید کرد: «طبق اطلاعات دریافتی این کشتی حامل 136هزار تن مشتقات نفت خام و پتروشیمی بوده که در فاصله160 مایلی رودخانه یانگتسه با یک کشتی باری برخورد میکند.» او اضافه کرد: «سفارت ایران در چین و همچنین کنسولگری ایران در شانگهای در ارتباط با مقامات چینی هستند تا به طور کامل از ابعاد حادثه اطلاع
کسب کنند.»
اطلاعرسانی چینی
20دقیقه بعد از وقوع حادثه
هادی حقشناس، معاون دریایی سازمان بنادر ایران درباره سرنوشت خدمه مفقودشده نفتکش ایرانی هم گفت: «بنا بر اعلام مقامات چینی، همه خدمه کشتی باری هنگام وقوع سانحه از این شناور خارج شدند؛که خدمه های این کشتی ایرانی هستند و تحت پرچم پاناما تردد داشتند .» به گفته معاون دریایی سازمان بنادر ایران نفتکش ایرانی ۲۳ آذرماه وارد بندر عسلویه شد و ۵ دی ماه از این بندر به مقصد کرهجنوبی خارج شد. این نفتکش در سال ۲۰۰۸ ساخته شده و از استانداردهای ایمنی جهانی برخوردار بود که نشان میدهد این نفتکش هیچ مشکلی از نظر ایمنی و فنی نداشته است و این کشتی از سوی شرکت ملی نفتکش به یک شرکت کرهای اجاره داده شده بود.
حقشناس با بیان اینکه مهمترین مسأله برای سازمان بنادر و دریانوردی اطلاع از سلامت سرنشینان کشتی ایرانی است، درباره اقدامات انجامشده برای نجات خدمه نفتکش ایرانی گفت: «این حادثه ساعت 16:30 عصر شنبه به وقت تهران رخ داد و مقامات چینی 20دقیقه بعد موضوع را به نمایندگی شرکت ملی نفتکش ایران در چین اطلاعرسانی کردند. از همان موقع نیروهای امداد و نجات چینی در حال اطفای حریق نفتکش ایرانی هستند و این کشتی همچنان روی آب است و غرق نشده است، ضمن اینکه از کشورهای دیگر در حاشیه دریای چین و کشتیهای عبوری درخواست کمک کردهایم. کشور چین نیروهای امدادونجات خود را برای کمک به خدمه نفتکش ایرانی اعزام کرده است.» به گفته عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در اثر این سانحه علاوه بر وارد آمدن خسارت برای ۱۳۶هزار تن میعانات گازی (نفت تغلیظشده) که فوقالعاده اشتغالپذیر است، به خود کشتی نیز خسارت وارد آمده است.
در جست و جوی خدمه نفتکش ایرانی
کشتی ایرانی در برخورد با کشتی باری چینی در نزدیکی بندر شانگهای منفجر شد
صاحبخبر -