شناسهٔ خبر: 23386129 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

ارزش صنایع دستی تولیدی عشایر ایلام 170 میلیارد ریال است

ایلام (پانا) - مدیرکل امور عشایری ایلام از ارزش تولیدات صنایع دستی عشایر ایلام به میزان 170 میلیارد ریال خبر داد و گفت: عشایر استان در طول سال 2 هزار و 292 متر مربع انواع محصولات صنایع دستی تولید می کنند.

صاحب‌خبر -

علی سلیمی  اظهار کرد: 25 درصد این صنایع دستی تولید شده به مصرف خود عشایر می رسد و 75 درصد آن نیز به بازارهای داخل و خارج استان ارسال می شود.
وی با بیان اینکه صنایع دستی عشایر استان شامل صنایع داری و غیر داری است، افزود: قالی، قالیچه، گلیم، گبه، زیلو، جاجیم، سیاه چادر، نمد، مشک، خیک، تابلوفرش و ... است.
مدیرکل امور عشایری ایلام یادآور شد: عشایر استان ایلام دارای صنایع دستی زیبا و منحصربفردی هستند که در بین دیگر جوامع عشایری سایر استان های کشور کم نظیر است.
سلیمی گفت: با امضای تفاهم نامه با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در صدد تقویت گردشگری عشایری و رونق بخشی به صنایع دستی این قشر هستیم.
وی افزود: نوع زندگی، محل اسکان و نیز صنایع دستی عشایر می تواند به یکی از ارکان گردشگری و محل درآمدی برای استان به ویژه مناطق عشایر نشین باشد.
سلیمی اظهار کرد: کانون های اسکان عشایر در سورگه از توابع شهرستان سیروان و چمن گل از توابع ایلام به عنوان قطب گردشگری عشایر به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان معرفی شده اند.
وی دایر کردن نمایشگاه در فصول و مواقع خاصی از سال برای معرفی و فروش محصولات و صنایع دستی عشایر را از برنامه های اداره کل امور عشایری استان ایلام برشمرد.
وی افزود: 9 هزار و 736 خانوار با جمعیت حدود 60 هزار نفر معادل 12 درصد جمعیت استان ایلام متشکل از 12 ایل و 32 طایفه را جامعه عشایری بومی این استان تشکیل می دهد که این جمیعت در 95 کانون قشلاقی و ییلاقی پراکنش دارند و یک میلیون و 400 هزار راس دام سبک و سنگین نیز در اختیار آنها است.

نظر شما