شناسهٔ خبر: 23152544 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

معاون آموزشی وزارت علوم:

صدور مجوز برای ۷۰ رشته بین رشته‌ای در ۳ سال اخیر/ پروژه‌های تحصیلات تکمیلی باید تقاضا محور باشند

معاون آموزشی وزارت علوم، گفت: در زمینه رشته‌های تحصیلی نیز اتفاقات خوبی افتاد و در زمینه بین رشته‌ای نیز در سه سال اخیر برای 70 رشته بین رشته‌ای مجوز صادر کردیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، مراسم تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه فردوسی مشهد دیروز با حضور مسئولان دانشگاهی در دانشکده علوم پایه این دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم مجتبی شریعتی نیاسر، معاون وزیر علوم گفت: آموزش و پژوهش دو بال تکامل یک جامعه هستند و با حرکت در یک راستا مشکلات جامعه در عرصه‌های مختلف را رفع می‌کنند.

وی با بیان اینکه پژوهش‌های دانشگاهی باید منجر به حل مشکلات جامعه شود خاطرنشان کرد: آموزش باید برای پژوهش باشد و این پژوهش باید با حل مشکلات جامعه بتواند نیاز مردم را برطرف کند.

معاون آموزشی وزارت علوم، ادامه داد: مأموریت گرایی یک موضوع مغفول مانده در آموزش عالی است که نبود این مقوله ما را با چالش مواجه می‌کند.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: در آموزش عالی هیچ حوزه مدیریتی نباید جدای حوزه‌های مدیریتی دیگر فعالیت کند و از آن جا که آموزش و پژوهش هم راستا با هم هستند باید به ‌صورت تلفیقی اهداف خود را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه تعداد دانشجویان در ایران چند برابرمتوسط جهانی است، بیان کرد: خوشبختانه در این چهار سال گذشته با پذیرش تعداد کمتر دانشجو توانستیم این امر را کنترل کنیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، ادامه داد: در زمینه رشته‌های تحصیلی نیز اتفاقات خوبی افتاد و در زمینه بین رشته‌ای نیز در سه سال اخیر برای 70 رشته بین رشته‌ای مجوز صادر کردیم.

شریعتی نیاسر در ادامه سخنانش به کمبود امکانات دانشگاهی اشاره و تصریح کرد: کمبود این امکانات به ویژه در امر پژوهش بسیار مشهود است که ناشی از بی‌مهری دستگاه‌های اجرایی نسبت به پژوهش‌های آموزش عالی است.

وی با بیان اینکه این بخش نیازمند افزایش اختصاص بودجه است ابراز امیدواری کرد که در لایحه بودجه به این امرو توجه بیشتری کند

معاون آموزشی وزارت علوم در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر هدفمند و کاربردی بودن پروژه‌های دانشگاهی بیان کرد: پروژه‌های تقاضا محور باعث ارتقای سطح کیفی می‌شوند، اما شاهدیم که پروژه‌های تحصیلات تکمیلی عموما عرضه محور هستند که این اصلا مطلوب نیست.

اولین مأموریت یک دانشگاه جامع تولید علم و حرکت در مرزهای علم و دانش است

در ادامه این مراسم محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اولین مأموریت یک دانشگاه جامع را تولید علم و حرکت در مرزهای علم و دانش دانست و افزود: دانشگاه‌ها همچنین با رفع نیازهای جامعه باید به افزاش رفاه اجتماعی کمک کنند.

وی بیان کرد: افزای ثروت ملی و کمک به تحقق برنامه‌های رفاهی از دیگر ماموریت‌های دانشگاه است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد تربیت فرهیختگان و افزایش سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه را از ماموریت‌های یک دانشگاه جامع دانست و افزود: در دانشگاه فردوسی مشهد در تلاشیم تا با وجود محدودیت‌های زیاد دانش و پژوهش در اکوسیستم، این دانشگاه به جایگاه خود برسد.

کافی تولید علم را وظیفه دانشگاه عنوان کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از دانشگاه‌ها مقاصد سیاسی را دنبال می‌کنند که این امر باعث می‌شود نتوانند رسالت و ماموریت اصلی خود را عملیاتی کنند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با ارتباط آموزش و پژوهش و همچنین تعاملات اعضای هیئت‌علمی با دانشجویان خصوصاً دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تعاملات گروه‌های آموزشی با یکدیگر درزمینه های پژوهشی افزایش یابد.

لازم به ذکر است در پایان مراسم از برگزیدگان علمی و فناوران برتر تقدیر شد.

نظر شما