شناسهٔ خبر: 23138915 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

همزمان با هفته پژوهش؛

تجلیل از 32 پژوهشگر برتر دانشگاه فرهنگیان استان کردستان+ عکس

امروز مراسم تجلیل و تقدیر از 32 دانشجوی برتر حوزه پژوهشی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان با حضور جمع کثیری از مسئولین, اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از کرددانش،صبح امروز همزمان با هفته پزوهش مراسم تجلیل و تقدیر  از 32 دانشجوی برتر حوزه پژوهشی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان با حضور جمع کثیری از مسئولین, اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

 

در این مراسم  دکتر یحیی معروفی رییس دانشگاه فرهنگیان استان کردستان با بیان اینکه  پژوهش و تحقیق یکی از اساسی ترین کارکردهای مراکز علمی و دانشگاهی است گفت: محیط علمی که پژوهش و تحقق در آن نباشد محیطی سرد, بی روح و بی رمق است.

 

وی افزود: خوشبخاته امسال با تلاش و فعالیت هایی که اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام دادند ما شاهد محیطی پویا و تلاشگرانه بودیم بطوری که دانشجویان در حوزه های مختلف تالیف و انتشار کتب, مقالات علمی و انجام طرح های پژوهشی و علمی سال متفاوت و پرافتخاری را برای دانشگاه فرهنگیان رقم زدند.

 

معروفی ادامه داد: آموزش یا اشاعه و گسترش دانش,  پژوهش یا تولید دانش و ارائه خدمات دانشگاهی و اجتماعی سه وظیفه عمده و تعریف شده برای دانشگاه ها درکل دنیا است اما این سه وظیفه هیچکدام نباید دیگری را تحت شعاع قرار دهد و یک هدف شود و بقیه در خدمت آن.
 

رییس دانشگاه فرهنگیان کردستان تاکید کرد: متاسفانه در سال های اخیر مشاهده می کنیم که پژوهش خیلی مورد توجه و تعریف قرار گرفته است و آموزش رها شده شده است اما باید بدانیم پژوهشی که در خدمت آموزش نباشد خیلی قابل تقدیر نیست مخصوصا در مراکز دانشگاهی.

 

وی تصریح کرد: در سال های اخیر بیشتر سیاست های اتخاذ شده در حوزه آموزش عالی آسیب زا بوده است بطوری که در اکثر دانشگاه ها و حتی مراکز تربیت معلم که وظیفه آموزشی دارند بیشتر پژوهش مورد توجه قرار گرفته است.

 

معروفی با اشاره به اینکه تولید علمی که نتواند مشکلات کشور را حل کند ارزشی ندارد یادآور شد: هر چند طبق گزارشات انجام شده کشور ما جزو کشورهای برتر در حوزه تولید علم و مقالات علمی است و رشد کمی خوبی در این حوزه داشته ایم اما باید بدانیم این علم این مقالات چه خدمتی به جامعه و کشور کرده است, باید از خود بپرسیم چرا با وجود این رشد علمی هنوز معضلات و مشکلات ما در حوزه های مختلف اقتصادی, اجتماعی, فرهنگی و... هنوز وجود دارد و حل نشده است .

 

وی گفت: کمیت مهم است ولی آنچه که بیشتر اهمیت دارد کیفیت است چرا امروز آموزش در مراکز دانشگاهی علارغم اهمیتش مورد بی مهری قرار گرفته است.

 

وی افزایش بی رویه مراکز آموزش عالی در سال های اخیر و عدم توجه به تربیت و آموزش اساتید و مدرسین را یکی دیگر از دلایل توجه به پژوهش عنوان کرد و گفت: معلمی یک حرفه است که افراد باید آموزش ببیند تا بتوانند تدریس کنند اما متاسفانه امروز هر کسی که مدرک بالاتری داشته باشد می تواند تدریس کند بدون اینکه آموزش دیده باشد.

 

رییس دانشگاه فرهنگیان استان کردستان افزود: امروز متاسفانه اعتبارات دانشگاه ها را براساس تعداد پژوهش هایی که انجام میدهند تخصیص میدهند و همین باعث شده است که اکثر مدیران دانشگاهی به آموزش توجه نکنند, یعنی برای یک مسئول دانشگاهی تفاوتی بین استادی که خوب تدریس میکند و کسی که خوب تدریس نمی کند وجود ندارد بلکه فقط تعداد مقالات و پژوهش ها مورد ارزیابی قرار میگیرد در حالی که باید پژوهشی که در خدمت آموزش باشد مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

معروفی تاکید کرد: اولویت اول دانشگاه فرهنگیان آموزش است و در مرحله دوم پژوهش, آن هم پژوهشی که به کیفیت آموزش دانشجو معلمان کمک کند, مطمئنا پژوهشی که به کیفیت تدریس شما کمک نکند ارزشی ندارد.

 

در ادامه این مراسم دکتر خلیل غلامی از اساتید دانشگاه کردستان گفت: کار معلمی کار سخت و پیچیده ای است که نیازمند صیوری بالایی است اما شدنی است.

 

وی افزود:  تدریس یک عمل اخلاقی است و معلمان عاملان اخلاقی هستند, معلمی صرف اینکه مطلبی را ارائه دهد نیست بلکه معلمی یک مسئولیت اجتماعی است که باید در کنار آموزش دانش و علم, مهارت های اخلاقی را نیز آموزش دهد.

 

در پایان این مراسم از 32 دانشجوی برتر در حوزه های مختلف علمی, پژوهشی, فرهنگی و .... با اهدا لوح و هدیه تقدیر و تجلیل شد.

 

 

 

 

انتهای پیام/