به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، عباس ذاکریان امروز در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل با اشاره به آغاز بکار دوباره معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم از 3ماه قبل، گفت: چهار سال قبل پس از تجدید نظر در چارت شهرداری این معاونت و دو معاونت دیگر ادغام و معاونت امور زیربنایی شکل گرفت تا هماهنگی بینبخشی بیشتری در شهرداری شکل بگیرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: پس از چهار سال مجدداً به این نتیجه رسیدند که تغییراتی در چارت صورت گیرد و این سه معاونت مجدد به صورت جداگانه فعالیت کنند.
وی با اشاره به شاخصههای حمل و نقل و ترافیک شهر قم اظهار کرد: اقداماتی که امروز صورت میگیرد عمدتاً شروع آنها مربوط به قبل از دوره آغاز به کار این معاونت بوده و عمده بار آن بر دوش مجموعه معاونت امور زیربنایی بوده است.
ذاکریان به سازمانهای زیرمجموعه این معاونت اشاره کرد و افزود: سازمانهای اتوبوسرانی، تاکسیرانی، حمل و نقل و ترافیک، پایانههای مسافربری مجموعههای ذیل معاونت حمل و نقل و ترافیک هستند.
وی در ادامه با اشاره به کلنگزنی پایانه جنوبی شهر قم اظهار کرد: علاوه بر پایانه فعلی در شهر قم، دو پایانه شمالی و جنوبی برای قم پیشبینی شده است؛ پایانه جنوبی روبروی بوستان معصومیه است که تا پایان سال وارد اجرای طرح خواهیم شد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: پایانههایی نیز در میدان نبوت و پردیسان راهاندازی می شود تا ساکنین این مناطق برای تردد به تهران نیازی برای رفتن تا میدان 72تن نداشته باشند، در این دو محل اتوبوس و سواری جهت رفت و برگشت به تهران فعال خواهد شد.
وی با اشاره به برنامه راهبردی شهرداری قم تصریح کرد: برنامه 5 سال شهرداری قم در شورا تصویب شده و امسال سال نخست آن است که از 11 هدف موجود در آن هدف دوم مرتبط با حوزه حمل و نقل و با هدف "روان، متعادل و سالم سازی عبور و مرور شهری" است.
ذاکریان با اشاره به پیشبینی هشت راهبرد در ذیل این هدف بیان کرد: برنامههایی که ما در پنج سال آینده خواهیم داشت براساس این سیاستها و راهبردها خواهد بود.
وی با بیان اینکه از معضلات جدی در کلان شهرها بحث آلودگی هوا و آلاینده های زیست محیطی است که عمده ناشی از حمل و نقل درون شهری است، به راهبرد افزایش پوشش، مطلوبیت و یکپارچگی سیستم حمل و نقل موتوری اشاره و عنوان کرد: برنامه ریزی خواهیم داشت که پوشش لازم حمل و نقل عمومی در شهر صورت گرفته و مطلوبیت بالا رفته تا هم هزینه کاهش داشته باشد و هم ایمنی افزایش و زمان سفر کاهش یابد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به توسعه سیستمهای حمل و نقل دوستدار محیط زیست گفت: توسعه ماشینهای هیبریدی در آینده در دستور کار است و سعی داریم دوچرخه سواری را در شهر قم توسعه چشمگیر دهیم؛ ایجاد مسیر ویژه دوچرخه و خانه دوچرخه(محل تحویل دوچرخه با سیستم کاملا مکانیزه) برنامه ریزی شده است.
ذاکریان گفت: مدیریت تقاضای سفر در دستور کار معاونت قرار دارد؛ تا جایی که میشود باید تقاضای مدیریت سفر را کنترل کنیم و با روشهای مختلف میتوان با توسعه خدمات الکترونیک بحث سفرهای غیرضروری را کاهش داد.
وی اذعان کرد: استفاده از حوزه آی تی برای کاهش سفرهای غیرضروری در سطح شهر را در دستور کار داریم تا ترافیک شهری نیز مدیریت شود.
توسعه سامانههای هوشمند در مدیریت حمل و نقل قم
ذاکریان با بیان اینکه توسعه سامانههای هوشمند در مدیریت حمل و نقل نیز در دستور کار است، افزود: مرکز مدیریت هوشمند ترافیک در شهر قم فعال شده و سعی داریم در این بحث توسعه قابل توجهی داشته باشیم تا نظارت تصویری در شهر به حداکثر رسیده و در این مرکز ترافیک را به طور کامل مدیریت کنیم.
وی اضافه کرد: سامانههای ثبت تخلف نیز در شهر در حال نصب است و به زودی به اتمام خواهد رسید.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: بخش قابل توجهی از معابر دوربینهای ثبت سرعت و تخلفات نصب خواهد شد و به مرور بحث کنترل چهارراه و گردش به راست و تردد در خطوط ویژه اتوبوس را انجام خواهیم داد و سعی داریم تا اوایل سال آینده این قرارداد که بالغ بر 15 میلیارد تومان است تکمیل شده و به بهرهبرداری برسد تا نظم ترافیکی شهر افزایش قابل توجهی پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه تمام این سامانهها کد پلیس دارد و به صورت هوشمند پیامک تخلف به راننده ارسال میشود افزود: سامانههای تردد شمار در 33 نقطه شهر در حال نصب است و به صورت هوشمند این دادهها تبدیل به تحلیل و دادههای ترافیکی میشود تا بتوانیم تصمیمگیری درست در خصوص معابر شهری داشته باشیم.
ذاکریان با تاکید بر اینکه راه اندازی خودروهای ثبت تخلف ثابت را در دستور کار داریم بیان کرد: مذاکرات با پلیس صورت گرفته و در صورتی که توقف در مکانهای توقف ممنوع و پارک دوبل و مناطق ممنوعه همچون پیاده روها صورت گیرد با این خودروها ثبت تخلف شده و به صورت هوشمند جریمه انجام میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اظهار کرد: با آماده شدن طرح جامع حمل و نقل شهر قم تکلیف حمل و نقل و ترافیک در شهر تا 10 سال آینده مشخص میشود و خطوط حمل و نقل عمومی، معابر، پایانهها، خطوط دوچرخه، تقاطعها، رینگهای ترافیکی و... در آن مشخص میشود.
وی با اشاره به ارتقا ایمنی زیرساخت، سیستمها و تسهیلات حمل و نقل شهری، اذعان کرد: یکی از مسائل مهم در حوزه حمل و نقل شهری افزایش ایمنی و تقویت شاخصهای سلامت است که در دستور کار قرار دارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم فرهنگسازی و جلب مشارکت شهروندان در موضوعات حمل و نقل شهری را مورد توجه قرار داد و گفت: تمام زیرساختها هم که آماده شود و تمام تسهیلات تأمین شود اما فرهنگ استفاده از زیرساختها را نداشته باشیم موفقیتی نخواهیم داشت.
ذاکریان با تاکید بر اینکه باید به سمت توسعه حمل و نقل ریلی برویم خاطرنشان کرد: امروز 1.2 میلیون نفر جمعیت در شهر وجود دارد و ظرف 10 سال آینده افزایش بیشتر خواهد بود لذا اگر امروز به دنبال توسعه حمل و نقل ریلی نباشیم در آینده مشکلساز خواهد شد.
خط A مترو قم تا پایان سال 97 به بهره برداری می رسد
وی افزود: امیدواریم خط اول مترو از قلعه کامکار تا میدان مطهری تا پایان سال 97 به بهرهبرداری برسد، خط دوم نیز از پردیسان به سمت فرهنگیان هم در دستور کار است و امیدواریم تا پایان سال شاهد آغاز عملیات اجرایی باشیم.
وی با تاکید بر اینکه شبکه اتوبوسرانی باید تقویت شده و زمان سفر کاهش و کیفیت افزایش یابد خاطرنشان کرد: در تمام دنیا تاکسی جزو حمل و نقل لوکس محسوب شده و شامل هزینههای بالایی است و اکثر حمل و نقل توسط اتوبوس و حمل و نقل ریلی انجام میشود.
ذاکریان گفت: اولویت کشورهای پیشرفت اولویتدهی به عابر پیاده و پس از آن حمل و نقل عمومی و حمل و نقل خصوصی است؛ آنها امروز به دنبال توسعه معابر تردد جمعیت پیاده هستند و اگر سیاستگذاری کلان به سمت توسعه حمل و نقل موتوری رود متناسب با آن کاهش شاخصهای سلامت مردم را خواهیم داشت و در مقابل اگر مسیرهای پیاده و دوچرخه را توسعه دهیم سلامت افزایش یافته و هزینههای بهداشت و درمان کاهش مییابد.
حرکت به سوی عملی کردن شعار انسان محور شدن طراحی شهری
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بحث پیادهمحور شدن و انسانمحور شدن طراحی شهری را از شعار به عمل برسانیم.
ذاکریان با تاکید بر اینکه در شهر قم در حوزه پارکینگ معضلات جدی داریم، گفت: این معضل ناشی از سیاستهایی است که ما داشتیم؛ بسیاری از کشورها داشتن خودرو را منوط به داشتن پارکینگ میکنند و فرد زمانی میتواند سند خودرو به نام خود کند که سند پارکینگ داشته باشد اما در کشور ما با توجه به سیاستهای غلطی که داشتهایم به راحتی کسر پارکینگ داده شده و در مباحث شهرسازی به همین خاطر مشکل داریم و متناسب با تقاضایی که ایجاد میشود عرضه نداریم.
پیش بینی 17 میلیارد تومان برای توسعه پارکینگهای شهر قم
وی تصریح کرد: برای امسال 17 میلیارد در بودجه شهرداری برای مناطق یک، سه، چهار و هفت برای تأمین پارکینگ پیش بینی شده که ابلاغ صورت گرفته تا تملکات لازم انجام شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد:در گام اول پس از تملک به صورت هم سطح به عنوان پارکینگ این محلها استفاده خواهد شد و در گامهای بعدی به صورت پارکینگ طبقاتی در صورت دارابودن شرایط و تأمین هزینه در دستور کار خواهد بود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: از حدود یکسال قبل با کمک فعالان حوزه شهری وضعیت تکنولوژی در حوزه حمل و نقل را بررسی کردیم، که به این نتیجه رسیدیم که خودمان روشهایی را برای استفاده از این بستر آماده کنیم.
اسنپ مجوز خدمات حمل و نقل از شهرداری ندارد
وی با اشاره به وضعیت فعالیت تاکسیهای اینترنتی در شهر قم گفت: بحث حمل و نقل مسافر و بار در شهر بر اساس قانون بر عهده شهرداریها است؛ اسنپ یک نرمافزار است که برای این نرمافزار از مراجع مرتبط مجوز دارد اما بابت خدمات حمل و نقلی مجوزی از شهرداری نگرفته است و تا این لحظه مجوز حمل و نقلی نیز از شهرداری قم نگرفته است.
ذاکریان اضافه کرد: ما از اسنپ شکایت کردیم و پرونده مفتوح است و تذکرات لازم داده شده است؛ اگر مسافربرهای شخصی با این نرخهای بسیار پایین فعال شوند قطعاً رانندگان تاکسی دچار مشکل میشوند و مشکلات اجتماعی رخ میدهد؛ اولاً نرخها باید رقابتی باشد و در سامانه خوش هم که راهاندازی شده دارای نرخ پایینی است با این تفاوت که تمام شرایط و ضوابط قانونی در سامانه خوش(خدمات ویژه شهروندی) رعایت شده است و مجوزهای لازم را اخذ کرده است.
انتهای پیام