به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای چناران، حملونقل، معضل اول شهر جدید گلبهار بوده و هست و ظاهراً خواهد بود.
شهری که سرریز جمعیت مشهد را در خود جای داده است و محیط مناسبی برای کسبوکار و صنعت ندارد و بیشتر شبیه خوابگاهی است که ساکنان آنهمه روزه برای کار و امرارمعاش، ناگزیر به مشهد سفر میکنند و برای خواب به گلبهار میآیند.
بدیهی است حملونقل یک نیاز اساسی این مردم است که البته موضوع از دید مسئولان کشوری دور نمانده است و همه میدانند که رفع این نیاز، نیازمند احداث قطار شهری مشهد- گلبهار است. قطاری که کلنگ آن سالها پیش بر زمینخورده؛ اما همچنان در کشوقوس تأمین اعتبار و بودجه است.
ناوگان بسیار فرسوده با عمر بالا
یکی از ساکنان بخش مسکن مهر گلبهار در گفتگو با ندای چناران، مشکل اصلی سیستم حملونقل گلبهار را اتوبوسهای فرسوده آن عنوان کرد و گفت: در فصل زمستان از سرما یخ میزنیم و در تابستان از گرما پخته میشویم چون این اتوبوسهای قرن بوقی سیستم گرمایشی مناسبی ندارند و باید اوراق شوند.
فرد دیگری به خبرنگار ندای چناران گفت: علافی برای آمدن اتوبوسها به کنار، این اتوبوسها امنیت مناسبی ندارند و بارها در جاده خرابشدهاند و مردم بهناچار در کنار جاده ماندهاند.
وی ادامه داد: مشکل اساسی، ناوگان بسیار فرسوده با عمر بالاست و چنانچه مردم توان استفاده از وسایل نقلیه شخصی و خودروهای خطی را میداشتند قطعاً از این سرویسها استفاده نمیکردند.
نوبخت در شهریور ۹۴: ۲۰ دستگاه اتوبوس نو به گلبهار اختصاص میدهیم
شهریور سال ۱۳۹۴، محمدباقر نوبخت، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در دولت قبل، در مراسم افتتاح پروژههای مسکن مهر پای درد دل مشترک مردم نشست و گفت: برای تسهیل مشکلات حملونقل گلبهار ۲۰ دستگاه اتوبوس نو به این شهر اختصاص داده خواهد شد.
دولت حتی یک اتوبوس هم به گلبهار نداد
قاسم نظری، عضو شورای اسلامی شهر گلبهار در خصوص این مسئله به ندای چناران گفت: شوراها نمایندگان مردم هستند و مشکلات را رصد میکنند؛ اما قوه اجرایی ندارند. گلبهار با توجه به جمعیتپذیری که از حالت استاندارد خارج است نیازمند منابع مالی و انسانی بیشتری جهت انجام امور مردم است.
نظری با اذعان بر اینکه اتوبوسهای فعلی فرسوده شدهاند، بیان داشت: شورا پیگیر واگذاری ۲۰ دستگاه اتوبوس نویی شد که نوبخت وعده آن را داده بود و بعد از صحبت با مدیرعامل شرکت اتوبوسسازی طرف قرارداد دولت، متوجه شدیم که به علت عدم پرداخت پول توسط دولت، شرکت سازنده هیچ اتوبوسی تولید نکرده است.
مهدی جانعلی زاده، رییس شورای اسلامی شهر گلبهار در گفتگو با ندای چناران بیان داشت: مطابق قانون، حملونقل مسافر بینشهری یا برونشهری وظیفه سازمان راهداری حملونقل جادهای و پایانههاست و جزء وظایف ذاتی شهرداری نیست و شهرداریها مکلف به ارائه خدمات حملونقل درونشهری هستند؛ اما با توجه به جدید بودن این شهر و بالا بودن هزینه ورود بخش خصوصی، با مصوبه شورای هماهنگی ترافیک استان(همتا) شهرداری گلبهار با اتوبوسهای درونشهری، خدمات برونشهری هم ارائه میکند.
جمعیت گلبهار سرریز جمعیت مشهد است
وی ادامه داد: جلسات زیادی در خصوص حل مشکل حملونقل گلبهار با مسئولان استانی برگزارشده و در همه موارد ما گفتهایم که گلبهار سرریز جمعیت مشهد است و بر اهمیت وجود مسکن مهر تأکید کردهایم و مشکلات و تنگناهای مالی و نیاز مردم و شهر به حمایت بیشتر دولت بهویژه در زمینهٔ حملونقل تأکید کردهایم.
جانعلی زاده خاطرنشان کرد: شورا همچنین پیشنهاد کرده است که اگر دولت حداقل 15 دستگاه اتوبوس نو را بهصورت بلاعوض یا امانی در اختیار شهرداری بگذارد، شهرداری تا زمان راهاندازی قطار شهری، خدمات باکیفیتتری به شهروندان ارائه کند؛ اما مورد موافقت مسئولان قرار نگرفته است.
هزینه بالای حملونقل موجب مهاجرت معکوس از گلبهار میشود
وی با تصریح بر اینکه هزینههای بالای بلیت اتوبوسهای بینشهری بخش خصوصی موجب مهاجرت معکوس میشود، گفت: ازآنجاکه دولت اتوبوس نو در اختیار شهرداری قرار نداده است برای حل مشکل حملونقل، بخش خصوصی به میدان میآید.
رییس شورای اسلامی شهر گلبهار گفت: مطابق قانون، حملونقل برونشهری از وظایف اداره کل راهداری و حملونقل جادهای است و اتوبوسهای درونشهری شهرداری گلبهار با ورود شرکتهای مسافری برونشهری اجازه خدماترسانی برونشهری ندارند؛ اما با قول مساعد معاونت هماهنگی استانداری خراسان رضوی و مصوبه شورای هماهنگی ترافیک استان (همتا) اتوبوسهای درونشهری شهرداری گلبهار برکنار اتوبوسهای بینشهری بخش خصوصی تحت نظارت اداره کل راهداری و حملونقل جادهای همچنان بدون هیچگونه محدودیتی به فعالیتشان ادامه خواهند داد تا مردم حق انتخاب داشته باشند که از همین اتوبوسهای موجود استفاده کنند یا از اتوبوسهای شرکتهای بخش خصوصی یا از مینیبوس یا از تاکسیهای بینشهری تحت نظارت سازمان پایانهها و حملونقل جادهای استفاده کنند.
اتوبوسهای گلبهار - مشهد در راه پایانه آزادی
وی افزود: اعضای شورا با توجه به خواست مردم، با قرار دادن پایانه میثاق در مشهد بهعنوان پایانه اتوبوسهای مشهد- گلبهار مخالفت کرده است و بنا بر این است که اتوبوسهای گلبهار طبق روال گذشته در ایستگاه میدان استقلال مشهد توقف کرده و از پایانه آزادی مشهد نیز استفاده شود.
راحتترین راهحل ممکن؛ ورود بخش خصوصی با ۳ برابر قیمت فعلی
بااینحال هنوز مردم مشکل حملونقل خود را پابرجا میدانند و معتقدند مسئولان این مشکل را صرفاً از سر خود بازکردهاند و راحتترین کار ممکن که ورود بخش خصوصی با سه برابر قیمت فعلی است را انتخاب کردهاند.
اتوبوسهای شهرداری با اخذ مبلغ هزار تومان مردم را از مرکز شهر به استقلال مشهد منتقل میکردند؛ اما در طرح جدید همه مسافران اول باید یک هزینهای پرداخت کنند تا به اول گلبهار (پایانه سوار) بیایند و ازآنجا با اتوبوسهای دو هزار و ۸۰۰ تومانی به مشهد بروند که عملاً هزینه تمامشده مسافر بیش از سه برابر میشود ضمن اینکه مردم از خودروها و تاکسیهای شخصی که با دریافت مبلغ دو هزار تومان حاضر هستند مسافران را از سطح شهر گلبهار به مشهد ببرند، استقبال نکردهاند لذا بعید به نظر میرسد این طرح بتواند مشکل مردم این شهر که غالبا از قشر کمتر برخوردار جامعه هستند را برطرف کند.
انتهای پیام/