به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از طرقبه نیوز؛ آیتالله سید احمد علمالهدی ظهر امروز در نشست هماندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد مقدس برگزار شد، بابیان اینکه اصطلاح وحدت حوزه و دانشگاه، ابتکار شخص امام راحل است، گفت: تمام اصطلاحاتی که امام خمینی(ره) ابتکار کردند، در حقیقت خطی ثابت در ایجاد یک گفتمان برای حفظ اصول انقلاب بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بیان اصطلاحات از سوی امام راحل نه یک توصیه، بلکه خطی گفتمانی و راهبردی در حفظ اصول انقلاب اسلامی است.
وحدت حوزه و دانشگاه یک خط گفتمانی برای حفظ اسلامیشد
وی با اشاره به اینکه دلیل اینکه وحدت حوزه و دانشگاه یک خط گفتمانی برای حفظ اسلامیشد، آغاز خط تخریب تمدن اسلامی با سکولار سازی علم، تعلیم و تربیت بود، بیان کرد: دنیای غرب برای مسلط شدن بر همه منابع دنیا و سلطه تمدن غربی بر جوامع، نیاز به از بین بردن تمدن اسلامی داشتند.
خطیب جمعه مشهد یادآور شد: پس از شکلگیری رنسانس علمی در غرب و رشد علوم تجربی و پیشرفت آنان در این حوزه، علوم تجربی را در فلسفه، علوم انسانی، جهانبینی و جهانشناسی گره زدند و برای اینکه این گره در ایران نفوذ پیدا کند، مسئله را در فکر سیاسیون دوره قاجار وارد کردند.
آیت الله علمالهدی ضمن بیان اینکه غربیها دلیل پیشرفت خود را کنار زدن دین و کلیسا میدانند، تصریح کرد: آنان بودند که به قاجاریان فهماندند برای پیشرفت، باید مسجد را کنار بزنید.
دارالفنون، نخستین نهاد علمی سکولار در ایران بود
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در ادامه سخنان خود به شکلگیری اولین نهاد علمی سکولار در کشور اشاره کرد و گفت: اولین نهاد علمی سکولار در کشور، دارالفنون بود که متأسفانه برخی از مؤسسان آن، جزو گروهی بودند که برای عذرخواهی مرگ گریبایدوف به روسیه سفر کرده و تحت تأثیر جریان سکولار سازی قرار گرفتند.
وی به تأسیس دانشگاه توسط رضاخان اشاره کرد و ابراز داشت: رضاخان در تأسیس دانشگاه روی این مسئله توجه داشت و کار به جایی رسید که هرگونه مظهر دینی در دانشگاه از بین رفت.
خطیب جمعه مشهد با اشاره به این موضوع که نمیتوان گفت از روزی که امام راحل «وحدت حوزه و دانشگاه» را مطرح کردند، هیچ کاری انجامنشده، بیان کرد: احساس درد و دغدغهای که امروز اساتید جوان دانشگاه از دین دارند، نتیجه همین وحدت حوزه و دانشگاه است، یعنی از وضعی که برای نماز خواندن در دانشگاه دنبال فضای پنهان بودیم، به این شرایط رسیدیم.
وحدت علمی تنها یک بخش از وحدت حوزه و دانشگاه است
آیت الله علمالهدی با تأکید بر اینکه وحدت علمی تنها یک بخش از وحدت حوزه و دانشگاه است، تصریح کرد: امروز فرهنگ حوزوی به شکل خوبی در دانشگاه نفوذ کرده و در مقابل نیز فرهنگ دانشگاه در حوزهها نفوذ پیدا کرده است، دانشگاههای ما امروز تبدیل به یک عبادت گاه شده است و حوزهها نیز با نرمافزارها و تخصصی شدن رشتههای تحصیلی، بخشی از این وحدت به شمار میروند.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه توانستیم آمیختگی فرهنگی بین حوزه و دانشگاه ایجاد کنیم، افزود: اینکه بگویند در دانشگاه فساد و بیدینی است، این موضوع رو به صعود است یا افول؟ دانشگاه را با 20 سال پیش مقایسه کنید، چه زمانی در محیط دانشگاه و در ایام ماه رجب اعتکاف برپا میکردید و این تعداد از دانشگاهیان معتکف میشدند؟ اینها آثار وحدت حوزه و دانشگاه و آمیختگی فرهنگی این دو جریان است که تااندازهای جلو رفتیم.
وی تاکید کرد:انشاءالله بهزودی این آمیختگی در حوزه علم و فکر نیز تقویت میشود زیرا حوزه علمی و حوزه دینی از هم جدا نیست، دو حوزه آمیخته باهم است که اگر این دو حوزه را از هم جدا ببینیم، نتیجهاش همان تفکر سکولاریسم است.
انتهای پیام/