شناسهٔ خبر: 23123860 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کارشناس مسائل دینی:

ضرورت حرکت هماهنگ علم و دین در جامعه/ وحدت بین حوزه و دانشگاه وحدت بین تعهد و تخصص را به دنبال دارد

کارشناس مسائل دینی گفت: وحدت بین حوزه و دانشگاه نزدیک شدن دانشگاه به ارزش های دینی و از طرف دیگر آگاهی حوزه از جدیدترین پیشرفت های علمی و از همه بالاتر هماهنگی و وحدت بین تعهد و تخصص و نیز وحدت بین فرهیختگان جامعه را به دنبال خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام محمدجواد فدایی در گفتگو با سفیر تیران و کرون با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با نگاه عارفانه و بلند خویش روز شهادت آیت الله مفتح را به این عنوان نام گذاری کرد که امیدوارم خون این شهید بزرگوار و شهدایی از جمله شهید بهشتی، با هنر و مطهری به ثمر رسیده و عالم اسلام  مخصوصا ایران اسلامی از برکات این وحدت، به اوج قله سعادت مادی و معنوی برسند.

کارشناس مسائل دینی با اشاره به اهداف وحدت حوزه و دانشگاه در جامعه، گفت:طلاب در حوزه علمیه به برکت نام ائمه معصومین علهم السلام دارای سخت کوشی، نگاه عالمانه، صفا و اخلاصی هستند که این خصوصیات باید وارد دانشگاه شود و از طرف دیگر نگاه سیستمی، رشته محوری و تخصصی وارد حوزه علمیه شود.

وی تصریح کرد: امروز با گذشت نزدیک به چهل سال از عمر با برکت انقلاب که عمر بلوغ فکری محسوب می شود، اهداف فراوان دیگری را می توان برشمرد که حرکت هماهنگ علم و دین از جمله مهم ترین آن ها است.

حجت الاسلام فدایی ادامه داد: تبادل طلاب و دانشجویان بین حوزه و دانشگاه  به هماهنگی علم و دین کمک می کند که باید آموزشگاه های مخصوص در حوزه های علمیه و مدارس علمیه خاص برای فراگیری دانشجویان در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه مهم تر از شمردن اهداف، الزامات این امر مهم است، خاطرنشان کرد: اگر نگاه جدی به الزامات نداشته باشیم، رسیدن به هدف قدری مشکل خواهد شد که شناخت محیط طلبگی از سوی دانشگاهیان و زدودن نگاه عوامانه ای که به زندگی طلاب وجود دارد یکی از این الزامات است.

این استاد حوزه علمیه افزود: دانشگاهیان با شناخت و آگاهی خواهند دید مشترکات فراوانی بین حوزه و دانشگاه وجود دارد که به آن ها توجه زیادی نشده است.

حجت الاسلام فدایی تبادل و تکمیل روش های حوزه و دانشگاه را یکی دیگر از الزامات دانست و یادآور شد: مباحثه و پیش مطالعه، تحقیق و مطالعه حواشی و جزوه نگاری بعد از کلاس با توجه به آنچه که از مطالب بیان شده توسط استاد فهمیده است، روش های خوبی است که می تواند به دانشگاه منتقل شود.

وی افزود: استفاده از تخصص ها، روش های نوین دانشگاهی، اردوهای علمی و مواردی از این قبیل هم بهترین موارد برای انتقال به حوزه های علمیه است.

این کارشناس مسائل دینی گفت: تشکیل جلسات همفکری مشترک که بسیاری از نگرانی های جامعه را می توان با این گونه جلسات برطرف ساخت و  شناخت نیازهای عصر حاضر و حضور عالمانه حوزویان در دانشگاه از جمله الزامات دیگر وحدت بین حوزه و دانشگاه است.

حجت الاسلام فدایی تصریح کرد: وحدت بین حوزه و دانشگاه اگر به صورت کامل و مکانیزه به وقع بپیوندد قطعا شاهد پیشرفت جدی کشور در همه عرصه ها خواهیم بود چرا که این وحدت، نزدیک شدن دانشگاه به ارزش های دینی و از طرف دیگر آگاهی حوزه از جدیدترین پیشرفت های علمی و از همه بالاتر هماهنگی و وحدت بین تعهد و تخصص و نیز وحدت بین فرهیختگان جامعه را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/ 

نظر شما