شناسهٔ خبر: 23136402 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مشهد میزبان شانزدهمین نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های کشور

دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاه

مدیر مرکز هم اندیشی اساتید دانشگاه های کشور از برگزاری شانزدهمین نشست دبیران هم اندیشی اساتید دانشگاه های کشور با شعار " هم اندیشی ، تخصص محوری ، تاثیرگذاری " خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین ساداتی نژاد ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: شانزدهمین نشست دبیران هم اندیشی اساتید دانشگاه های کشور با حضور 300 نفر از دبیران هم اندیشی دانشگاهها با شعار " هم اندیشی ، تخصص محوری ، تاثیرگذاری " در روزهای پنج شنبه 30 آذر و جمعه 1 دی ماه در مشهد مقدس برگزارمیشود و در این همایش دکتر غلامی، وزیر علوم و تحقیقات و فناوری، دکتر رهبر رییس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدیان، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و حجت الاسلام والمسلمین قریشی معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به سخنرانی خواهند پرداخت.

حجت الاسلام ساداتی نژاد افزود: همچنین آقای شیخ الاسلام، مشاور سابق وزیر امور خارجه نیز در این همایش به بررسی تحلیل تحولات منطقه خواهد پرداخت.

معاون آموزشی وزارت علوم و مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت و هم چنین معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در کمیسیون های ویژه ی همایش که با حضور دبیران هر کدام از دستگاههای تابعه ی آن تشکیل جلسه داده و موضوعات فرهنگی که در فضای استادی نیاز به بررسی هست در این نشست ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

همچنین بحث دوره های دانش افزایی و ارتقای این دوره ها و حل معضلات و مشکلاتی که در حوزه ی اجرایی وجود دارد با حضور معاونین محترم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیر مرکز هم اندیشی اساتید دانشگاه های کشور در خصوص کمیسیون هایی که در این همایش به تبادل نظر خواهند پرداخت گفت: ما سه کمیسیون در این همایش داریم؛ در واقع دبیران دانشگاههای آزاد اسلامی با معاون فرهنگی دانشگاه آزاد جلسه خواهند داشت و دبیران دانشگاههای وزارت علوم که شامل پیام نور و فرهنگیان هم می شود با معاون آموزشی وزارت علوم و دبیران دانشگاههای وزارت بهداشت هم با مشاور معاون آموزشی دانشگاه آزاد جلسه خواهند داشت .

وی در خصوص برگزاری این همایش گفت: با توجه به این که ما هر سال این همایش را در مناسبت 27 آذر سالروز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار می کنیم در حقیقت خود این همایش یک نوع گرامیداشت برای وحدت حوزه و دانشگاه است و ما معتقدیم که فعالیت هایی که مجموعه ی هم اندیشی در دانشگاه انجام می دهد یک حلقه مکملی هست برای تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه.

حجت الاسلام ساداتی نژاد با اشاره به شعار امسال این همایش از افزود: با توجه به اهمیت ارتباط با دستگاههای اجرایی که خروجی جلسات و هم اندیش های برگزار شده در دانشگاه هاست عنوان کلی شعار همایش امسال " هم اندیشی ، تخصص محوری ، تاثیرگذاری " است.

وی ادامه داد: در طی سالهای گذشته ما در حوزه ی دانش افزایی  موفقیت های چشم گیری داشتیم ولی در بحث هم اندیشی ها و هدف اصلی که ارتباط با دستگاههای اجرایی و مشاوره دادن به آنهاست، خیلی نتوانستیم کاربردی عمل بکنیم ، امسال ما به دنبال این هستیم که با تغییر این رویکرد و تشکیل نشست های تخصصی در این عرصه یک قدم جدی برداریم و روش کار ما به این شکل خواهد بود که در ابتدا ، ما در خصوص موضوعات الویت سنجی خواهیم کرد و موضوعاتی که در سطح منطقه ای و ملی نیاز هست که در مورد آنها به دستگاههای اجرایی مشورت داده بشود را دراتاق فکر دفترمرکزی هم اندیشی اساتید در نهاد تعیین و به کل دانشگاهها ابلاغ خواهیم کرد.

وی افزود: این نشست ها در دانشگاهها با موضوعات مرتبط تعیین شده به شکل تخصصی برگزار خواهد شد و گزارش علمی نشست ها توسط دبیران به مرکز ارجاع داده شده و در نهایت با جمع بندی این نتایج و داوری علمی این گزارش ها به دستگاههای ذی ربط اجرایی ، ارجاع داده خواهد شد. همچنین بازخورد این پیشنهادات که توسط دبیران ارائه شده از دستگاههای اجرایی هم خواسته خواهد شد. لذا این نشست ها یک نوع آموزش هم برای دبیران ما به حساب می آید.

حجت الاسلام ساداتی نژاد در خصوص اساس و اهداف هم اندیشی اساتید در دانشگاه ها گفت: از سال 1380 مرکز هم اندیشی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری تاسیس شده و هدف اصلی این مرکز برقراری ارتباط موثر با اعضای هیئت علمی دانشگاههاست و در این ارتباط چند هدف دنبال می شود.

وی افزود: هدف اول ارتقای فرهنگی است که این ارتقای فرهنگی دو طرفه است ، از یک طرف ارتباطی است که ما در حوزه ی فرهنگی به عنوان مرکز هم اندیشی می توانیم به اساتید منتقل کنیم. به عنوان مثال دوره های دانش افزایی که ما داریم در دانشگاه ها برگزار می کنیم در همین راستا است یعنی ما از نظر معرفتی و نظری داریم اساتید را توانمند می کنیم. بخش دوم هم کمکی است که ما میتوانیم از اساتید دانشگاه در بحث توسعه ی فرهنگی دانشگاه بگیریم. یعنی با توجه به جایگاه مهم اساتید در تربیت دانشجو اگر بتوانیم اساتید را از نظر فرهنگی ارتقا دهیم عملا آنها هم می توانند در تربیت دانشجو و رشد فرهنگی دانشجویان کمک کنند. بنابراین این اموزش ها دو منظوره است از یک طرف ما از طریق هم اندیشی ها یک توانمند سازی برای خود اساتید انجام می دهیم از طرف دیگر انتظار داریم که استاد دانشگاه بتواند نقش تربیتی خودش را در مورد دانشجویان انجام دهد.

وی ادامه داد: بحث دوم کمک گرفتن از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه هاست برای مشورت به دستگاه های اجرایی و حل معضلات کلان کشور و معضلاتی که در منطقه یا استان های ما وجود دارد چرا که خود مقام معظم رهبری هم در همان سال 80  به این نکته تأکید کردند که اساتید دانشگاه به فرآیند تصمیم سازی دستگاه های اجرایی کمک کنند .

حجت الاسلام ساداتی نژاد افزود: بنابراین ما علاوه بر آن بعد فرهنگی و نظری و توانمند سازی که اشاره شد، هدف دیگر مرکز هم اندیشی این است که بتوانیم در حوزه های کاربردی هم اساتید را به عنوان یک حلقه واسط به دستگاه های اجرایی وصل کنیم و این دستگاه ها بتوانند از توانمندی های علمی حرفه ای و مهارتی اساتید دانشگاه برای حل معضلاتی که در میدان و صف دارند بهره مند شوند .

مدیر مرکز هم اندیشی اساتید دانشگاه های کشور تأکید کرد: رویکرد ما در امسال بحث تخصص محوری و تأثیر گذاری است و به دنبال این هستیم که در نشست ها بتوانیم به معنای واقعی به عنوان یک کارگروه علمی در خدمت دستگاه های اجرایی بوده و بتوان در سطح ملی و منطقه ای برای حل مشکلات و گره های نظام کارگشایی کنند.

وی افزود: به عنوان مثال یکی از این مسائل، مسئله فرهنگ و آسیب های اجتماعی و حل معضلات مربوط به آن است که به شدت مورد تأکید شخص مقام معظم رهبری است که چندین جلسه با مسئولان عالی نظام در ارتباط با این موضوعات برگزار کرده است . این همان جایی است که اساتید دانشگاه باید به میدان بیایند و ایده و نظر دهند که ما چگونه می توانیم این آسیبها را کاهش دهیم و در دراز مدت این آسیب ها را از بین ببریم .این راه کارهای علمی می خواهد .

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ، وی تأکید کرد:  بنابراین اعضای هیأت علمی و متخصصان داشگاه هستند که باید در این حوزه ها نظر دهند و در حال حاضر رویکرد ما این است که با استفاده از افراد متخصص در حوزه های ذکر شده به راه کاری برای رفع آسیب اجتماعی برای ارائه به مجموعه های اجرایی کشور برسیم.

انتهای پیام

نظر شما