به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که عصر امروز در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: در فضای شفاف اطلاع رسانی، زمینه اجرای برنامهها فراهم میشود و میتوان از همافزایی ناشی از آن استفاده کرد.
وی افزود: معاونت توسعه مدیریت در چهار حوزه «بودجهریزی»، «مدیریت منابع و امور اداری»، «تشکیلات و ساختار» و «رفاه و پشتیبانی» فرهنگیان فعالیت میکند و در نهایت نظارت بر اجرای بودجه و منطبق بودن آن با مقررات، وظیفه این معاونت است.
الهیار ترکمن اضافه کرد: این معاونت یک معاونت واسط بین آموزش و پرورش با دستگاههای بیرونی است که مسئولیت امور مالی و استخدامی را در آموزش و پرورش کلان کشور را بر عهده دارد و همچنین ارتباط با سایر معاونتهای تخصصی وزارت آموزش و پرورش بر عهده آن است؛ ضمن اینکه ارتباط مستمر با دستگاههای دیگر برای گرفتن سهم آموزش و پرورش از جمله فعالیتهاست و باید وظیفه تسهیلگری برای دریافت بودجه را نیز انجام دهیم.
* مشکلات فراوانی سد راه پیشرفت آموزش و پرورش شدهاند
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امانتدار فرهنگیان هستیم، گفت: امیدواریم با یک برنامه ریزی درست، منابع دولت را در جهت صرفه و صلاح فرهنگیان هزینه کنیم.
وی با بیان اینکه 3 برنامه پیش بینی کردهایم، تصریح کرد: سه برنامه مهم داریم که اولی ساماندهی وضعیت امسال است؛ دومین وظیفه مربوط به سال آینده است که عمده آن در بودجه سال 97 است و اقدام سوم تنظیم یک افق برای آینده است تا در یک بستر درست اجرایی برای پیشرفت کار کنیم.
الهیار ترکمن ادامه داد: مشکلات فراوانی سد راه پیشرفت آموزش و پرورش شدهاند که معمولا دلیل عمده آن کسری بودجه تصور میشود اما کسری مزمن خودش معلول مشکلاتی است ک یکی از آن تمرکز بیش از حد بر این معلول بوده است.
وی با اشاره به بریدهای از روزنامه کیهان در سال 44 که درباره وعده پرداخت مطالبات فرهنگیان صحبت شده بود، گفت: رفع مشکل بودجه نیازمند نگاه علمی است و مشکلات ما در آموزش و پرورش در مثلثی است که باید همه اضلاع آن همزمان دیده شود.
* لزوم بررسی مسائلی که مورد تشدید کسری بودجه میشود
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: یک ضلع این مثلث «ساختار»، یک ضلع «منابع مالی» و سومین آن «نیروی انسانی» است که باید با هم دیده شوند چون روی هم تأثیر دارند و نگاه یکجانبه باعث رسوب مشکلات میشود.
وی خاطر نشان کرد: باید مسائلی که باعث تشدید کسری بودجه میشود مورد بررسی قرار گیرد و علاوه بر اینکه تلاش میکنیم بودجه بیشتر شود در کنار آن تلاش برای افزایش بهرهوری بودجه وارده را انجام میدهیم.
* مهمترین اقدام ما «تمرکززدایی» است
الهیار ترکمن گفت: مهمترین کار ما، تمرکز زدایی و حرکت از ستاد به استانها و از آنجا به سمت مدرسه است و تلاش داریم در یک برنامه میان مدت به آن برسیم زیرا مدرسه محوری مورد تأکید سند تحول آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: ارتقای بهرهوری، کار دومی است که باید انجام دهیم؛ بهرهوری مترادف صرفه جویی نیست بلکه افزایش کارایی و اثربخشی است و مطالعاتی که انجام شده نشان میدهد در این دو مؤلفه دچار مشکل هستیم و در نهایت باید محاسبه قیمت تمام شده فعالیتهای آموزشی و پرورشی را انجام دهیم تا از کنار این محاسبه به بسیاری از فرآیندهای اصلاحی دست پیدا کنیم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: امیدواریم در یک گفتمان مناسب بتوانیم به این اهداف دست پیدا کنیم و از فرهنگیان و دانشگاهیان دعوت میکنند تا به ما برای اصلاح فرآیندهای آموزشی و دایره بستهای که موجب مزمن شدن مشکلات شده است، کمک کنند.
وی اضافه کرد: مشکل دیرینهای که وجود دارد، این است که بعد از ارائه لایحه بودجه، تفسیرهای مختلفی از آن ارائه می شود در حالی که بدون نگاه کلی به آن چون برداشت دقیق نخواهد بود، تفسیرها نادرست میشود.
* رشد 13 درصدی اعتبارات هزینهای آموزش و پرورش
به گزارش فارس، الهیار ترکمن با بیان اینکه بودجه کل کشور در سال 97 از رشد 6 و نیم درصدی نسبت به سال 96 برخوردار است، گفت: کل بودجه در قسمت هزینهها رشد 8.9 درصدی داشته است و آنچه که اعتبارات هزینهای آموزش و پرورش را تشکیل داده است 13.3 درصد رشد داشته است.
وی گفت: بودجه امسال چند ویژگی دارد و ما در پیشنهاد لایحه بودجه سال 97 وزارت آموزش و پرورش سعی کردیم اعتبار مورد نیاز را پیشنهاد دهیم و در زمان دفاع از این لایحه چند اتفاق افتاد.
* اختصاص 3520 میلیارد تومان برای پرداخت پاداش فرهنگیان بازنشسته 96
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما 4 تبصره داریم، در بند «و»، 3520 میلیارد تومان سهم گرفتیم تا برای پرداخت پاداش بازنشستگان سال 96 هزینه شود.
وی اضافه کرد: در بند «ب» تبصره 9، تمام درآمدها و منابع وزارت آموزش و پرورش اختصاصی قلمداد شود و ویژگی دیگر اینکه همه دستگاهها باید یک درصد بودجه را به پژوهش اختصاص دهند و ما اجازه گرفتیم از هزینههای پرسنلی در این رابطه چیزی کم نکنیم.
الهیار ترکمن افزود: مجموعا 5600 میلیارد ما به ازای مالی این تبصرههاست و اعتبارات ملی آموزش و پرورش در کنار اعتبارات استانی، همه فعالیتهای اصلی مثل سرانهها و ایاب، ذهاب، سلامت، پرورشی و مدارس خارج از کشور در آن است.
* افزایش 3 برابری بودجه ملی آموزش و پرورش
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش گفت: بودجه ملی ما در سال 96، 1196 میلیارد تومان بود که در سال 97 به 3312 میلیارد تومان رسیده و 3 برابر افزایش یافته است.
وی افزود: در بخش سرانه، افزایش 20 درصدی داشتیم و در بخش سلامت دانشآموزان با 33 درصد افزایش و در بخش توسعه آموزشهای پیش دبستان در حوزه مناطق دو زبانه و محروم 34 درصد رشد و در حوزه سرویس ایاب و ذهاب روستایی 140 درصد رشد داشتیم که بی سابقه بوده است.
الهیار ترکمن ادامه داد: در حوزه بودجه مدارس خارج از کشور 50 درصد رشد داشتیم و تلاش داریم شکل مدرسه داری در خارج از کشور در سال آینده اصلاح شود.
وی با بیان اینکه دو ردیف جدید در بودجه پیش بینی شده است، گفت: خرید خدمات با 300 میلیارد تومان در بودجه پیشبینی شده است که سال گذشته 60 میلیارد تومان بود و یک ردیف مستقل هم با 63 میلیارد تومان برای پرداخت سهم دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان در نظر گرفته شد.
* برخی جدول ۷ آموزش و پرورش را در سال ۹۶ و ۹۷ مقایسه کردهاند
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش افزود: اعتبارات آموزش و پرورش شامل 6 درصد اعتبارات ملی و 94 درصد اعتبارات استانی و پرسنلی است که در بخش استانی عمده اعتبارات پرسنلی در آن است و از ویژگیهای بودجه این است که از ابتدای سال آینده در صورت تصویب مجلس تخصیص از محل اعتبارات استانی است.
وی اظهار داشت: برخی که مدعی کم شدن بودجه آموزش و پرورش هستند جدول 7 آموزش و پرورش را در سال 96 و 97 مقایسه کردهاند و گفتهاند که اعتبارات کاهش یافته است.
الهیار ترکمن ادامه داد: اعتبارات 10 درصد رشد دارد و شکل بودجهریزی استانی با توجه به محدودیت منابع دولت و ضرورت توجه به نیازهای حداقلی برای چند ردیف بزرگ، مقیاس بودجهریزی را به گونهای پیشبینی میکند که 85 درصد بودجه را ابتدا، 10 درصد را در حین اجرا و 5 درصد مطالبات از محل سرجمع سال بعد پیشبینی میکند و ما چند سال است به این شکل کار میکنیم.
وی افزود: اعتبارات مصوب که 10 درصد رشد دارد یک بخش قضیه است و 10 درصد در حین اجرا عملی می شود و در اصل بودجه سال آینده 36 هزار میلیارد تومان است؛ البته این بودجه آرمانی ما نیست و اعتبارات رفاهی و شیر مدارس در بودجه پیشبینی نمیشود.
انتهای پیام/
∎