به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری علی الهیار ترکمن، معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اصحاب رسانه بعد از ظهر امروز در حالی برگزار شد، که بیشترین صحبت های وی و سوال خبرنگاران درباره لایحه بودجه ۹۷ آموزش و پرورش مطرح شد
الهیار در ابتدای این نشست گفت: خوشحالم که امروز و در این نشست خبری در فضایی شفاف، زمینهای فراهم شده است که از یک همافزایی ناشی از اطلاعرسانی استفاده کنیم و زمینههای نظارتی را نیز در زمینه اقدامات این معاونت و لایحه بودجه فعال کنیم.
وی ادامه داد: معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی را باید یک معاونت واسط بین معاونتهای تخصصی آموزش و پرورش و دستگاههای بیرونیکه مدیریت مالی و استخدامی کشور را عهدهدار هستند، بدانیم. پس ما ابتدا باید در خدمت معاونتها باشیم و نیازهای آنها را به زبانی اقتصادی و ساختاری ترجمه کنیم و از سوی دیگر با نهادهای مورد نظر ارتباط موثری بگیریم تا سهم آموزش و پرورش را استیفا کنیم.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از مهمترین ویژگیهای کاری ما در معاونت، امانتداری است و باید منابعی که دولت تأمین میکند تا در اختیار فرهنگیان قرار بگیرد را باید با سیستم اجرایی دقیق و در راستای صلاح فرهنگیان در برنامهای قابل پیشبینی اجرایی کنیم.
وی ادامه داد: ما در حال حاضر دو کار در دست اقدام داریم؛ یکی اینکه وضعیت فعلی را تا پایان سال جمعبندی کنیم و دوم اقدامات سال ۹۷ را کلید بزنیم که مهمترین اقدامی که در این زمینه انجام داده ایم تقدیم لایحه بودجه ۹۷ است که هم اکنون در دست اجراست.
کسری بودجه علت مشکلات نیست
الهیار با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش دارای مشکلات بسیار زیادی است که سد راهش دارد، گفت: از میان همه مشکلات آموزش و پرورش آنچه به شکل کلاسیک و نگاه مرسوم بیان می شود این است که اکثرا همه این مشکلات را از چشم کسری بودجه نگاه می کنند در حالیکه کسری بودجه خود معلول علت های دیگر است و شاید همین تمرکز بر کسری بودجه است که خود صد برابر این معلول مشکل ساز است. من چند وقت قبل کیهان سال ۴۴ را نگاه می کردم که در آن از قول وزیر نوشته شده بود که مطالبات فرهنگیان در اولین فرصت پرداخت می شود. پس این نشان می دهد چنین مشکلی بسیار دیرینه است و نیاز دارد تا با یک نگاه علمی و شناخت دقیق آن را مطالعه کنیم. برای همین ما سه مولفه را برای حل مشکلات در نظر می گیریم که باید در کنار هم پیش بروند که شامل ساختار، نیروی انسانی و منابع مالی است. باید هر سه این مولفه ها برای حل مشکلات در کنار هم تحلیل و واکاوی شود چون هر سه اینها بر هم کنش و واکنش دارند.
وی با بیان اینکه برای حل مشکلات یکی از راهکارها تمرکز زدایی است، اظهار کرد: ما باید تمرکز زدایی را از ستاد محوری به سمت استان محوری و در نهایت مدرسه محوری سوق بدهیم. مدرسه اصلی ترین واحد اجرایی آموزش در کشور است و باید به همین معنا به آن اصالت بدهیم. مورد دوم هم این است که باید بحث افزایش بهره وری را داشته باشیم که خود از دو مولفه کارایی و اثر بخشی تشکیل می شود و در این میان به هیچ وجه منظورمان صرفه جویی و کاهش هزینه ها نیست.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش همچنین در این نشست از به دست آوردن و محاسبه قیمت تمام شده فعالیت های آموزش و پرورش که مورد تفاهم همه اجزا و ذی نفوذان امر آموزش است سخن گفت و آن را مبنای گفتمان برای کمک به اصلاح ظرفیت ها و فرآیندهای آموزشی و شکستن دایره بسته مشکلات دانست.
وی در ادامه با اشاره به بودجه سال ۹۷ اموزش و پرورش نیز گفت: متاسفانه از لایحه تفسیرهای غلطی شده و می شود. باید لایه بودجه را همراه با ۴ پیوست آن مطالعه و درباره اش نظر داد. نمی شود تنها کلیت لایحه را دید و نظم منطقی آن را تشخیص داد. بخشی از بودجه سال آینده آموزش و پرورش در بودجه عمومی و بخشی دیگر، از بودجه کل کشور تامین می شود. بودجه عمومی قسمت اعتبارات هزینه مد نظر است که ما رشد ۸/۹ درصدی را در ان شاهد هستیم.
الهیار با بیان اینکه سعی شده از تمام درامدهای دولت در ۵ طبقه ای که از نفت تا مالیات و... آمده سعی کرده ایم سعی کردیم در پیشنهاد بودجه که به دولت ارایه می دهیم استفاده کنیم و از آن دفاع کردیم و نهایتا لایحه به مجلس پیشنهاد داده شد.
رشد ۱۰ درصدی اعتبارات استانی
وی اضافه کرد: چند اتفاق موقع دفاع در تصویب لایحه بودجه در مجموعه دولت اتفاق افتاد. در مورد تبصره های بودجه آموزش و پرورش از ۴ تبصره برخوردار است. یکی مربوط به بندی است که به دولت اجازه داده اند از صندوق توسعه ملی بردارد که اموزش و پرورش ۳۵۲۰ میلیارد تومان برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۹۶ که یکی از دغدغه های ما بود، اجازه برداشت دارد که با ردیف مشخص تعیین شود. مورد دوم بندی است که در آن اجازه داده شده است که تمام درآمدها و منابع آموزش و پرورش به صورت اختصاصی قلمداد شود و اگر این تبصره را نمی گرفتیم، ۶۰ درصد این منابع باید به خزانه واریز می شد و به سیستم آموزش و پرورش برگشت پیدا نمی کرد و برای ما از دست رفتن منابع محسوب می شد.
وی گفت: بند دیگر در سال ۹۶ ساماندهی و تغییر کاربری املاک در اختیار آموزش و پرورش است که برای بار دیگردر لایحه بودجه ابقا شد و بند دیگر هم این است که آموزش و پرورش استان ها را از اجرای بندی مستثنی می کند که در آن ذکر شده است همه دستگاه های اجرایی باید یک درصد از اعتبارات تخصیص یافته خود را به پژوهش اختصاص دهند.
به گفته الهیار این چهار تبصره ۵۶۰۰ میلیارد تومان ما به ازای مالی دارد که در بودجه سال ۹۷ برای آموزش و پرورش منظور شده است.
الهیار ادامه داد: در بخش اعتبارات هزینه ای نیز سه بخش را می توانم توضیح بدهم. درجه اول اعتبارات ملی آموزش و پرورش است. در کنار اعتبارات استانی حمایتی و اجرایی ما اینجا سرانه های دانش آموزی، تغذیه دانش آمزان مدارس شبانه روزی، ایاب و ذهاب دانش آموزان مناطق روستایی، پیش دبستانی ها و امور پرورشی و تربیتی و سلامت دانش آموزان و همچنین خود مدارس خارج از کشور را داریم که در سال ۹۶ برای این بخش ۱۱۲۶ میلیارد تومان پول داشتیم در سال ۹۷ این رقم به ۳۳۱۲ میلیارد تومان افزایش داده شده است که نزدیک به سه برابر افزایش بودجه با هدف گیری و جهت گیری مشخص را شاهد هستیم.
وی اضافه کرد: در نتیجه این اتفاق سرانه مدارس از رشد ۲۰ درصدی، تربیت بدنی از رشد ۳۳ درصد، آموزش های پیش دبستانی ۳۴ درصد، بهبود تغذیه و سرویس ایاب و ذهاب برای دانش آموزان روستایی ۱۴۰ درصد، هزینه مدارس خارج از کشور ۵۰ درصد برخوردار شده اند.
وی بیان کرد: دو ردیف جدید هم در اعتبارات ملی آموزش و پرورش توانستیم ایجاد کنیم که یکی خرید خدمات آموزشی با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان است و یک ردیف مشخص با اعتبار۶۳ میلیارد تومان برای صندوق فرهنگیان. ضمن اینکه اعتبارات استانی سال ۹۷ نسبت به مصوب سال ۹۶، حدود ده درصد رشد دارد.
معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش یکی از ویژگی های بودجه سال ۹۷ آموزش و پرورش را استانی شدن آن بیان کرد.
پرداخت معوقات بلندمدت نیاز به تمهیدات خاص دارد
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره میزان معوقات فرهنگیان گفت: ما یک سری معوقات کوتاه مدت داریم که شامل سه ماه معوقه حق التدریس از فروردین تا خرداد است که به دلیل یک سری بی تدبیری ها رخ داد و همچنین حق الزحمه امتحانات سال ۹۵ که مجموع این معوقات کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان است که تا اسفند پرداخت خواهد شد.
الهیار بیان کرد: بخش دیگر این معوقات که کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان است و از سال ۹۶ به سال ۹۷ رسید را برنامه ریزی کردیم تا قبل ازپایان سال تحصیلی پرداخت شود. اما یکسری معوقات بلند مدت در آموزش و پرورش داریم که احصا نشده است و برای احصا آنها نیاز است یک کارگروهی تشکیل شود تا یکبار برای همیشه این معوقات را جمع اوری و محاسبه کند و بودجه ای برای پرداخت آن تامین شود.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه تعطیلات روزهای گذشته تهران به دلیل آلودگی هوا چه میزان ضرر به آموزش و پرورش وارد کرده است، گفت: چون این تعطیلات طولانی مدت نبوده و قابل کنترل بوده و ما برای گذاشتن کلاس جبرانی نیاز به این نداریم که هزینه کنیم، این تعطیلات برای ما بار مالی نداشته اما اگر زمان تعطیلات طولانی مدت باشد این تعطیلات هزینه بر خواهد بود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری درباره علت مطالبات فرهنگیان در طی دهه های متمادی گفت: زمانی رشد جمعیت دانش آموزی بالا بود و سالانه ۳.۵ درصد رشد را شاهد بودیم. این در حالی است که الگوی مناسبی برای توسعه کمی نیروی انسانی ارایه نکردیم و در یک بازه زمانی نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شدند. ساختار نیروی انسانی به این سمت رفت که باعث ایجاد کسری بودجه شود. یکی دیگر از علت ها هم آمدن بازنشستگان به چرخه پرداختی آموزش و پرورش بود.
در صورت تصویب استانی شدن بودجه آموزش و پرورش، بر آن نظارت می کنیم
اللهیار در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر ایجاد نگرانی هایی ازعدم تخصیص و توزیع به موقع بودجه از سوی نهادهای استانی و پرداخت های متفاوت از نظر زمانی به فرهنگیان در ماه در صورت استانی شدن بودجه نیز گفت: ما در ان بخش پرداخت حقوق مشکلی نداریم ودر تاریخ مقرر انجام می شود چون طبق استاندارد پرداختی کشور انجام می شود اما ممکن است یک سری دغدغه در بخش های دیگر اختصاص بودجه داشته باشیم. البته ما در بودجه ذکر کرده ایم که استان ها حق ندارند ریالی از بودجه تخصیص یافته به آموزش و پرورش را جای دیگری هزینه کنند. ضمن اینکه قرار است کمیته ناظر در سطوح استانی و ملی تشکیل و دستورالعمل مشخصی به استان ها ابلاغ شود. ما مرحله به مرحله همه استان ها را رصد می کنیم. تجربه گذشته و ظرفیت های قانونی قطعا به کمک ما خواهد آمد. ضمن اینکه در صورت اینکه نظر نمایندگان مجلس مخالف استانی شدن بودجه باشد ما برای اجرای مدل دیگر آمادگی داریم.
تاخیر در پرداخت اقساط فرهنگیان تقصیر آموزش و پرورش نیست
الهیار همچنین در این نشست درباره تاخیر در پرداخت اقساط فرهنگیان نیز اظهار کرد: این مشکل مربوط به آموزش و پرورش نیست و به نحوه عمل اقتصاد و دارایی و خزانه برمیگردد.
وی درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان نیز اظهارکرد: صفر تا صد بیمه تکمیلی به عهده کارمند است. برخی دستگاهها بودجه خدمات رفاهی شان را به این امر اختصاص میدهند اما چون ما اعتبار رفاهی نداریم با این موضوع روبرو هستیم و البته در حال پیگیری هستیم اعتباری برای این منظور فراهم کنیم.
وی از بیمه مرکزی گلایه کرد و گفت: یک میلیون و ششصد هزار نفر مشمول بیمه تکمیلی میشوند و نمیتوان به راحتی از کنار این موضوع عبور کرد. در حال طراحی الگوهایی هستیم تا شکل بهتری از بیمه را در چارچوب موجود ایجاد کنیم. سعی کردیم امسال کمترین فشار در پرداخت سهم حق بیمه به فرهنگیان وارد و حداقل افزایش اتفاق بیافتد.
معوقات فرهنگیان خارج از کشور تا پایان سال پرداخت می شود
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۷۵ درصد دانش آموزان خارج از کشور ما در ۱۷ کشور خارجی مستقر هستند و ۲۵ درصد به سفارتخانه ها خدمت رسانی می کنند، درباره معوقات فرهنگیان خارج از کشور که به مدت ۹ ماه صورت گرفته است، ادامه داد: تا آخر هفته آینده در حوزه فوق العاده شغل و حق مسکن این فرهنگیان تسویه حساب خواهیم کرد. مطالبات معلمان خارج از کشور تا پایان پاییز نیز پرداخت خواهد شد.
وی در پایان درباره تخصیص اعتبار شیر مدارس نیز بیان کرد: در موضوع شیر مدارس، آموزش و پرورش پس از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده و سازمان برنامه و بودجه قرار دارد و تا زمانی که سه نهاد اول اقدامات خود را سازماندهی نکنند، آموزش و پرورش نمی تواند شیر را به مدارس برساند. به طور مثال هنوز به ما قیمت مصوب شیر اعلام نشده است.