شناسهٔ خبر: 23117248 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس دانشگاه منابع طبیعی گرگان:

تولید گندم در گلستان می‌تواند ۲ برابر شود

گرگان – رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: تولید گندم در استان گلستان با عمل کردن به توصیه‌های علمی و دقیق دو برابر افزایش خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علی نجفی نژاد شامگاه سه شنبه در جمع رسانه‌های استان گلستان، اظهار کرد: پژوهش‌ها باید در راستای حل مسکلات جامعه باشد و پژوهشگران موظف هستند مشکلات جامعه خودشان را حل کنند.

وی افزود: تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته تا پژوهشگران در سطوح مختلف در راستای نیازهای جامعه خودشان قدم بردارند، البته برخی از پژوهش‌ها ممکن است امروز به درد جامعه نخورد اما افق‌هایی را برای آینده ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: بخش عمده پژوهش‌ها باید کاربردی، تقاضا محور و در راستای نیازهای جامعه باشد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بیان اینکه بسیار از دانشگاه‌ها ظرفیت حل کردن مشکلات جامعه را دارند، گفت: هر زمان که پیوندی بین دانشگاه، محققین و نیاز جامعه برقرار شده نتایج مثبتی به دنبال داشته و تحول ایجاد کرده است.

نجفی نژاد اضافه کرد: زمانی هم که پژوهشگر به دور از نیازهای جامعه عمل کرده خروجی خوبی نداشته‌ایم، بنابراین لازم است تا پیوند دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی قوی‌تر شود.

وی با اشاره به تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، خاطرنشان کرد: یکی از طرح‌های مهمی که توسط همکاران ما و با تعامل سازمان جهاد کشاورزی در حال انجام است بحث خلا عملکرد در تولید گندم بوده زیرا تولید گندم در استان گلستان کمتر از نصف ظرفیت تولید است.

نجفی نژاد افزود: با عمل کردن به توصیه‌های علمی و دقیق می‌توان تولید گندم در استان گلستان را تا دو برابر افزایش داد و به دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال رساند.

وی ادامه داد: توصیه ما این است که دستگاه‌ها به دنبال توسعه تولید گندم با افزایش سطح زیر کشت نباشند و با یافته‌های پژوهشی ما در دراز مدت تولید گندم بیشتری خواهیم داشت تا درآمد کشاورزان هم افزایش یابد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با اشاره با یافته‌های محققان این دانشگاه در اصلاح اراضی شیبدار استان گلستان، بیان کرد: یافته‌های ما نشان می‌دهد با وضع موجود تا ۳۰ تن در هکتار فرسایش خاک وجود دارد که موجب پایین آمدن سطح رودخانه‌ها می‌شود که هر ساله نیازمند لایروبی است.

نجفی نژاد افزود: راه حل‌ها برای اصلاح اراضی شیبدار مشخص شده و نیاز است اعتبارات لازم از سازمان مدیریت برنامه ریزی در اختیار منابع طبیعی و جهاد کشاورزی قرار گیرد تا روش‌ها را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: کشاورزی حفاظتی یافته دیگری بوده که روشی پیشرفته برای کم کردن منابع استفاده شده در عملیات کشاورزی است و اگر برنامه جدی در استان تدوین و این یافته‌ها به برنامه اجرایی تبدیل شود بسیاری از برنامه‌ها محقق خواهد شد.

نظر شما