شناسهٔ خبر: 23102138 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آرزوی بزرگ شهید چمران به زبان خودش+صوت

آنچه خواهید شنید، بخشی از سخنرانی دکتر چمران است که مدت کوتاهی پس از بازگشت به ایران در سال 1358 شمسی انجام شده است.

صاحب‌خبر -

آرزوی بزرگ شهید چمران به زبان خودش+صوتبه گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما،«مصطفی چمران ساوه ای» به سال 1311 شمسی در محله سرپولک تهران متولد شد. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته الکترو مکانیک دانشگاه تهران دریافت کرد و با بورس تحصیلی این دانشگاه به آمریکا رفت و در نهایت از دانشگاه برکلی و در رشته فیزیک پلاسما به درجه دکترا نائل آمد. پس از آغاز مبارزات اسلامی ملت ایران در سال 1342 ، چمران به مصر رفت و در این کشور دوره های نظامی چریکی را پشت سر گذاشت اما به علت مغایرت اعتقاداتش با آنچه در مصر جریان داشت ، باردیگر به آمریکا بازگشت. دکتر چمران در  سال 1350 ، با اطلاع از تاسیس مدرسه ای صنعتی در شهر صور واقع در جنوب لبنان ، با معرفی دوستانش که ارتباط نزدیکی با امام موسی صدر داشتند ، برای به دست گرفتن مدیریت این مدرسه به لبنان مهاجرت کرد و از آن زمان تا سال 1358 در لبنان به سر برد و در این سال ها ، نخستین تشکیلات مسلحانه شیعیان لبنان (جنبش «امل») را پایه گذاری کرد.

چمران چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران بازگشت و پس از نخستین ملاقات حضوری با حضرت امام خمینی ، از بازگشت به لبنان منصرف شد و به تاریخ 31 خرداد 1360 در جبهه های جنوب ایران با مسئولیت وزارت دفاع بال در بال ملائک گشود و در بهشت زهرای تهران (قطعه 24) تا روز ظهور مولایش، به امانت سپرده شد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_1704231" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/1952644/1704231?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما