شناسهٔ خبر: 23099481 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

حسینی:

اراده کافی در دولت برای اجرای اسناد بالا دستی وجود ندارد

دبیرکل کانون دانشگاهیان گفت: متاسفانه اراده کافی در دولت برای اجرای اسناد بالا دستی وجود ندارد، اسناد بسیار ارزنده ای مانند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش٬ ارتقای تحول علوم انسانی تدوین شده است اما اجرا نمی‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سیدمحمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در نشست هم‌اندیشی نمایندگان رییس دانشگاه آزاد اسلامی در هیات نظارت تشکل‌های دانشگاه با بیان اینکه بی‌رغبتی دانشجویان به مسائل مختلف باید با فعال کردن تشکل‌ها تقویت شود، گفت: باید اینگونه سعی شود دانشجویان برای نظام عناصر مفیدی باشند. 

وی با بیان اینکه دانشجویان فعال و علاقه‌مند به کار جمعی تاثیر گذار هستند، ادامه داد: در دوران دانشجویی شخصیت اجتماعی شکل می‌گیرد و باید پیشقدم شد و انگیزه‌های دانشجویی را فعال کرد.

وزیر اسبق ارشاد افزود: تشکل استادان‌می توانند حامی دانشجویان باشد. برخی دانشجویان از پختگی کامل برخوردار نیستند و تجربه استادان را ندارند به‌همین دلیل جمع‌های استادان باید حامی آن‌ها باشند.

وی گفت: جنگ نرم لحظه‌ای و دائم است و لازم است همیشه در صحنه حاضر بود. نباید فعالیت‌های موقتی انجام داد و نیاز به تحرک مداوم است تا تحلیل درستی از موضوعات به دست آورد و بتوان شبهات را برطرف کرد.

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران ضمن تاکید بر لزوم جذب افراد فعال در تشکل‌های دانشگاهی ادامه داد: استادان سرمایه کشور هستند و باید از انرژی آن‌ها استفاده کرد. امام (ره) در آخرین پیام خود بر بسیج دانشگاهیان و طلاب حساب ویژه‌ای کردند.

وی ادامه داد: نباید کار کلیشه‌ای انجام داد و تن‌ها به گزارش کار اکتفا شود. مقام معظم رهبری توقع دارند جمع دانشجویی و دانشگاهی درباره مسائل اجتماعی نظر دهند. در برخی مسائل مانند پارلمانی شدن نظام سیاسی کشور٬ نمایندگان و مسئولین فرصت بررسی کامل و علمی ندارند و باید دانشجویان به صورت جدی پژوهش کنند.

حسینی اظهار داشت: متاسفانه اراده کافی در دولت برای اجرای اسناد بالا دستی وجود ندارد، اسناد بسیار ارزنده‌ای مانند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش٬ ارتقای تحول علوم انسانی تدوین شده است، اما اجرا نمی‌شود.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب سال ۸۶ تاکید کردند نقشه مهندسی فرهنگی کشور تدوین شود٬ ساعت‌ها زمان برد تا این کار انجام شود٬ سال ۹۲ این سند ابلاغ شد، اما حتی یک حلسه هم تشکیل نشد تا اجرایی شود. عزم و اراده جدی بر اجرای اینگونه اسناد نیست.

حسینی افزود: در ابتدای دولت یازدهم جلساتی با حضور استادان که برخی از آن‌ها سکولار بودند تشکیل شد که آن‌ها سر بدیهیاتی که حتی رهبری بر آن تاکید داشتند ایراد می‌گرفتند. وقتی دیدند نمی‌توانند مشکلی در این سند پیدا کنند آن را به بایگانی سپردند و اجرایی نکردند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان افزود: تشکل‌ها باید نیروهای فعال را شناسایی و کادرسازی کنند و در مواقع نیاز مورد استفاده قرار دهند. استادان باید روحیه تهاجمی و مطالبه‌گری داشته باشند. وقتی نیروی صاحب فکر حضور داشته باشد و نقد کند تاثیرگذار است. مقام معظم رهبری هم از نهادهای زیر مجموعه خودش نقد می‌کنند و به برخی فعالیت‌ها ایراد می‌گیرند.

حسینی تصریح کرد: باید یک تشکل وگروه مستقلی وجود داشته باشد که بر اساس مصالح کشور نه امیال شخصی٬ مسئولین را نقد کنند و از ابعاد مختلف موضوعات را بررسی کنند. بحث تئوری کافی نیست و در عمل پیچیدگی هایی وجود دارد که از بیرون دیده نمی‌شود. وقتی افراد با تخصص‌های مختلف در کنار هم قرار گیرند می‌توانند کار تاثیرگذاری انجام دهند.

وی گفت: تشکل‌ها می‌توانند نقش آفرین باشند. تشکل‌های دانشجویی گاهی جریان‌ساز هستند و مسئولین را مجبور می‌کنند کارهارا اصلاح کنند. فضای مجازی فرصتی است و همه چیز را رصد می‌کنند و اجازه کار اشتباه نمی‌دهند.

دبیر کل کانون دانشگاهیان افزود: مردم چشم بینای نظام جمهوری اسلامی هستند. تمام بار کشور نباید به دوش رهبری باشد٬ مردم نقش آفرین هستند. تمام شوراهای روستا و شهر و نمایندگان را مردم انتخاب می‌کنند٬ در نظام مردم سالاری٬ مردم نقش آفرینی و باید با دقت و آگاهانه انتخاب کنند.

حسینی افزود: آلودگی و‌محافظه‌کاری دانشجویان کمتر است و باید از این جرات و جسارت استفاده مثبت کرد. برخی تشکل‌ها در داخل دانشگاه‌ها بر علیه نظام فعالیت می‌کنند٬ اگر بر تشکل‌ها اشراف نباشد ممکن است تابلوی زیبایی داشته باشد، اما برخلاف نظام فعالیت شود و شبهه ایجاد کنند. البته نباید کسی را به اجبار در مسیر قرار داد بلکه باید افراد را با اطلاعات اقناع کرد تا به خودشان به جمع بندی برسند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران در ادامه گفت: بعد از تغییرات در دانشگاه آزاد اسلامی انتظارات زیاد شده است و توقع وجود دارد که دانشگاه آزاد نیروهایی تربیت کند که برای کشور نافع باشند.

وی تاکید کرد: دانشجویان باید روند کار مسئولین را رصد کنند و با پژوهش‌های علمی آن‌ها را یاری کنند و هرجا لازم است نقد منصفانه کنند.

نظر شما