شناسهٔ خبر: 23078722 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران:

اراده جدی برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور وجود ندارد

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران گفت: سناد بسیار ارزنده ای مانند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش٬ ارتقای تحول علوم انسانی تدوین شده است اما اجرا نمی‌شود؛ عزم و اراده جدی بر اجرای اینگونه اسناد نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر سید محمد حسینی در ابتدای نشست هم‌اندیشی نمایندگان رییس دانشگاه آزاد اسلامی در هیات نظارت تشکل‌ها اظهار کرد: بی‌رغبتی دانشجویان باید با فعال کردن تشکل‌ها تقویت شود تا برای نظام عناصر مفیدی باشند. دانشجویان٬ فعال و علاقه مند به کار جمعی تاثیر گذار هستند.

وی افزود: برخی از دانشجویان پیرو خط امام دردوران دفاع مقدس پیشگام شدند و درحال حاضر نیز در نهادهای گوناگون منشا خدمت هستند.

وی با بیان اینکه در دوران دانشجویی شخصیت اجتماعی شکل می گیرد بیان کرد: باید پیشقدم شد و انگیزه های دانشجویی را فعال کرد. تشکل استادان‌می توانند حامی دانشجویان باشد. برخی دانشجویان از پختگی کامل برخوردار نیستند و تجربه استادان را ندارند به‌همین دلیل جمع های استادان باید حامی آنها باشند.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جنگ نرم لحظه‌ای و دائم است و لازم است همیشه در صحنه حاضر بود. نباید فعالیت‌های موقتی انجام داد و نیاز به تحرک مداوم است تا تحلیل درستی از موضوعات به دست آورد و بتوان شبهات را برطرف کرد.

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران با اشاره به لزوم جذب افراد فعال در تشکل‌ها ادامه داد: استادان سرمایه کشور هستند و باید از انرژی آنها استفاده کرد. امام در آخرین پیام خود بر بسیج دانشگاهیان و طلاب حساب ویژه‌ای کردند.

وی گفت: نباید کار کلیشه‌ای انجام داد و تنها به گزارش کار اکتفا شود. مقام معظم رهبری توقع دارند جمع دانشجویی و دانشگاهی درباره مسائل اجتماعی نظر دهند. در برخی مسائل مانند پارلمانی شدن نظام سیاسی کشور٬ نمایندگان و مسئولین فرصت بررسی کامل و علمی ندارند و باید دانشجویان به صورت جدی پژوهش کنند.

حسینی در ادامه با اشاره نبود اراده در دولت برای اجرای اسناد بالا دستی اظهار کرد: اسناد بسیار ارزنده ای مانند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش٬ ارتقای تحول علوم انسانی تدوین شده است اما اجرا نمی‌شود. رهبر معظم انقلاب سال ۸۶ تاکید کردند نقشه مهندسی فرهنگی کشور تدوین شود٬ ساعت‌ها زمان برد تا این کار انجام شود٬ سال ۹۲ این سند ابلاغ شد اما حتی یک حلسه هم تشکیل نشد تا اجرایی شود. عزم و اراده جدی بر اجرای اینگونه اسناد نیست.

وی افزود: در ابتدای دولت یازدهم جلساتی با حضور استادان که برخی از آنها سکولار بودند تشکیل شد که آنها سر بدیهیاتی که حتی رهبری بر آن تاکید داشتند ایراد می‌گرفتند. وقتی دیدند نمی‌توانند مشکلی در این سند پیدا کنند آن را به بایگانی سپردند و اجرایی نکردند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تشکل‌ها باید نیروهای فعال را شناسایی و کادرسازی کنند و در مواقع نیاز مورد استفاده قرار دهند گفت: استادان باید روحیه تهاجمی و مطالبه‌گری داشته باشند. وقتی نیروی صاحب فکر حضور داشته باشد و نقد کند تاثیرگذار است. مقام معظم رهبری هم از نهادهای زیر مجموعه خودش نقد می کند و به برخی فعالیت‌ها ایراد می‌گیرد.

حسینی ادامه داد: باید یک تشکل وگروه مستقلی وجود داشته باشد که بر اساس مصالح کشور نه امیال شخصی٬ مسئولین را نقد کنند و از ابعاد مختلف موضوعات را بررسی کنند. بحث تئوری کافی نیست و در عمل پیچیدگی هایی وجود دارد که از بیرون دیده نمی‌شود. وقتی افراد با تخصص‌های مختلف در کنار هم قرار گیرند می توانند کار تاثیرگذاری انجام دهند.

دبیر کل کانون دانشگاهیان با بیان اینکه تشکل‌ها می توانند نقش آفرین باشد گفت: تشکل‌های دانشجویی گاهی جریان‌ساز هستند و مسئولین را مجبور می‌کنند کارهارا اصلاح کنند. فضای مجازی فرصتی است و همه چیز را رصد می‌کنند و اجازه کار اشتباه نمی‌دهند.

وی مردم را چشم بینای نظام جمهوری اسلامی دانست و بیان کرد: تمام بار کشور نباید به دوش رهبری باشد٬ مردم نقش آفرین هستند. تمام شوراهای روستا و شهر و نمایندگان را مردم انتخاب می‌کنند٬ در نظام مردم سالاری٬ مردم نقش آفرینی و باید با دقت و آگاهانه انتخاب کنند.

حسینی افزود: آلودگی و‌محافظه‌کاری دانشجویان کمتر است و باید از این جرات و جسارت استفاده مثبت کرد. برخی تشکل‌ها در داخل دانشگاه‌ها بر علیه نظام فعالیت می‌کنند٬ اگر بر تشکل‌ها اشراف نباشد ممکن است تابلوی زیبایی داشته باشد، اما برخلاف نظام فعالیت شود و شبهه ایجاد کنند. البته نباید کسی را به اجبار در مسیر قرار داد بلکه باید افراد را با اطلاعات اقناع کرد تا به خودشان به جمع بندی برسند.

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران در پایان اظهار کرد: بعد از تغییرات در دانشگاه آزاد اسلامی انتظارات زیاد شده است و توقع وجود دارد که دانشگاه آزاد نیروهایی تربیت کند که برای کشور نافع باشند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران در نشست هم اندیشی نمایندگان ریاست دانشگاه آزاد بر هیات نظارت بر تشکل‌های دانشگاه تاکید کرد: دانشجویان باید روند کار مسئولین را رصد کنند و با پژوهش های علمی آنها را یاری کنند و هرجا لازم است نقد منصفانه کنند.

نظر شما